Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Åter bullmarket?

Nå vad händer nu är det åter bullmarket som inget har hänt? Nej knappast vi får väl en 5-10 % upp den närmaste tiden för det finns många nedtryckta aktier och sedan får vi se vad som händer på kredit, bolånemarknaden och med konjunkturen. Men det gäller att passa på att vara glad nu för de närmaste dagarna är det fest och återhämtning som gäller. Samtidigt ska man skänka en tanke på de krakar som sover dåligt i natt med säljoptioner o.dyl. ...

Fortsatt svårt läge på marknaden.

Idag kom det alla väntat på senaste veckorna. FED sänkte räntan med 0,5. Är allt bra nu igen? Bara tuta och köra? Jag är inte så naiv att jag tror på det. Men FEDs beslut kan kortsiktigt hjälpa börserna världen över uppåt. Men att FED går in och agerar såhär bör tyda på att kreditkrisen är allvarlig… Frågan är hur allvarlig? Det kan vi bara spekulera i nu. Svaret får vi när det är för sent att agera. ...

Mäklarna på Wall Strest se r chockade ut

Mäklarna på Wall Street ser chockade ut när de intervjuas på CNBC. Nu börjar eftertanken, vet FED något som vi inte vet. Man är orolig för inflationen och för dollarn. Men de flesta är positiva och säger att det här behövs för att stabilsera kredit och bolånemaknaden. Man säger också att om FED bara sänkt 0,25 % så hade spekulationerna direkt börjat om ytterligare sänkningar och nu avvaktar man ny ekonomisk information innan man tar ställning till fortsättningen. ...

Äntligen Bernanke!

Bernanke & Co beslöt sig för en räntesäkning med 0.5% samt diskontot 0.5%. Det är den bästa nyheten marknaden kunde få. Nu får marknadens analytiker och investerare se över sina prognoser och portföljen. Det kan bli stor köplust i de kommande tiden. Jag räknar med en bra börsmarknad i höst. Kvartalsrapporter närmar. Många institutionella investerare har talat om “superkonjukturen”. Fed kommer förmodligen att sänka räntan ytterligare med 0.25% till 4.5%, alternativt 4.25%. Det kommer att stimulera amerikansk ekonomi småningom förhoppningsvis att bankerna skärper med sina utlån! ...

Fed softar till det

Finns nog inget sämre än när man citerar sig själv, speciellt när man lyfter ut text från ett sammanhang. Det skulle möjligen kunna vara den gången jag var ute och gick med hunden på en strand i Skåne och såg en läcker tvätt-svamp ligga där i strandkanten. Fick för mig att det skulle kännas skönt att få sparka till den, men jag fick fel. Det visade sig vara en tegelsten. Och på frågan om jag ser dåligt är svaret, JA utan linser. ...

In med bettskenan i morgon!

Ben tog till släggan och sänkte 0,5 % och marknaden rusar av förtjusning. Såg Cramer på CNBC och han var eld och lågor och skrek: Det är precis det här vi vill ha och räknade upp nästan alla brancher som han vill köpa aktier i nu. Det är nog många som sitter felpositionerade nu och ska in i marknaden. Först bättre rapport än väntat från Lehman Brothers, bättre inflationssiffror och nu detta! Mycket elände kvar inom krediter och bolån men mycket är också inprisat i kurserna. Nu börjar osäkerhet skingras och då vågar nog placerarna tillbaka. ...

Bernanke avgör världsekonomin II

Det var skönt att vara ute med Jolly Bob. Han är 15 år gammal men stark och charmig. Många beundrade min hund för hans personliga egenskaper. En stolt husse - det är jag! Fokuserar lite på Fed. Många har diskuterat om hur Bernanke & Co tänker agera med räntepolitik. Fram till mötet har bland sysselsättningsiffrorna som varit chockerande svaga, vilket i sig talar för en stor räntesänkning med 0.5%. För närvarande sätter marknaden 50% sannolikhet att Fed sänker räntan till 4.75%, även om börsmarknaden har diskonterat dagens kurser med en sänkning 0.25%. Tror mest på 0.25%, men utesluter inte 0.5%. ...

Räntesänkning 25 punkter

Jag tänker sänka min ränta 25 punkter idag, kanske mer framöver men 25 punkter idag. Om ni undrar.

Bernanke avgör världsekonomin

Om 3 timmar och 20 minuter kvar får vi ett definitivt besked från Bernanke. Jag tänker på räntemötet den 7 augusti - när styrräntan lämnades kvar på 5.25% då hävdade Federal Reserve alltjämt att inflationen utgjorde det största penningpolitiska bekymret. Eskaleringen av den amerikanska bolånekrisen och dess spridningseffekter fick dock Feds styrelse att 17 augusti dels sänka diskontot - den ränta till vilken banker kan låna av Fed - från 6,25% till 5,75%, dels ge de affärsbanker som lånar direkt i Fed möjlighet att göra det obegränsat till en klart längre löptid än normalt och med nästan vilka säkerheter som helst. ...

Asien del2

Refererar till Sigge´s inlägg och tycker om Skagen fonder’s funderingar och placeringsinriktning. Tycker också att USA är på väg att lämna över stafettpinnen till Asien med främst Kina och Indien (även om Indien hackar lite för tillfället) i täten för tillväxten. Vi så det med Japan för ett anta år sedan och jag tror vi kommer att få se det även med USA med tiden. Kan vara så att det är ett tag tills det, men om några år tror jag både Asien och till dels Europa med dom nya länderna i Öst har tagit över som det ekonomiska bränslet i världen. ...