Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kriminalvårdslagstiftningen

Den 28/8 lade Fredrik Reinfeldts regering fram propostionen “Några ändringar i kriminalvårdslagstiftningen” Där finns mycket intressant för oss som är aktieägare i Biosensor. Långa stycken i “proppen” handlar mer eller mindre om Biosensors teknik, t.ex.: “Bland annat finns möjligheter att analysera spår av narkotika genom enkla prov av den svett som finns på huden. Provtagning sker genom att huden torkas med ett strykfilter. Det finns också metoder för att spåra narkotika i prov av hår och saliv. Mot denna bakgrund har Kriminalvården i en framställan till regeringen föreslagit att lagstiftningen om drogkontroll görs teknikneutral i förhållande till olika sorters prov från kroppen. En möjlighet för Kriminalvården att ta andra prov från kroppen än blod-, urin- eller utandningsprov för att kontrollera droger skulle bidra till att minska integritetskränkningarna för de intagna. Exempelvis är en provtagning som innebär att svett stryks från huden betydligt mindre integritetskränkande än ett urinprov. " ...

NeoNet in samt ökning i DIBS

Det är fortfarande tidigt att uttala sig och alla prognoser om framtiden indexmässigt kan just nu inte ses som något annat än gissningar.Jag vågar dock trots allt påstå att det känns som att den absolut värsta kreditoron kan vara över. Jag ser betydande potential i ett par aktier på börsen just nu och med en aningen positivare grundiställning blir resultatet ett inköp och några fiskande köpordrar. NeoNet har jag bevakat länge och de flesta analytiker verkar överens om att bolaget är ordentligt underprissatt och dessutom en hyperintressant uppköpskandidat. Bryter vi 36 kr så kan det gå fort, vilket vi har sett historiskt i NEO:s stötvisa kursgång. ...

Baisse men hausse är på väg

Baisse på Stockholmsbörsen efter gårdagens hausse. Blev lite förvånad över Ericssons nedrekyl med 60 öre. Det kan vara vinsthemtagningarna som tyngde ner aktien, men samtidigt mycket köpvärd. Cheuvreux sänkte rekommendationen för Ericsson från outperform till underperform. Riktkursen sätts samtidigt till 24 kronor. Deras analys bygger på kortsiktighet, och de föredrar Nokia framför Ericsson fram till fjärde kvartalet. Jag är väldigt förvånad över deras analys som bygger på felaktiga grunder. Ericsson har genomfört flera strategiska förvärv som kommer att ge bolaget större synergier. ...

Träff med Odd Molly

Så har man äntligen fått träffa Odd Molly. Det visade sig att hon egentligen hette Christina Tillman och var VD för företaget. Christina visade sig var en jordnära, trevlig och positiv person. Man fick också känslan att man kan lägga till kompetent och det kändes lite som Nils Vinberg och Christina kan nog också hålla i kostnaderna. Hon berättade om sin bakgrund med bl.a 10 år som inköpschef på Indiska. Christina var som sig bör helt klädd i Odd Mollykläder bl.a. med de nya byxorna som precis börjat säljas. Även byxorna har en speciell skön stil men mitt modekunnande förbjuder mig att uttala mig mer än så men några kvinnor i församlingen uttryckte förtjusning…. ...

Räntesänkning och rally

Blev det på världens börser efter att Ben sänkte ränta med 0,5%. Lite eftertanke borde kanske vara på sitt rätta och fundera över anledningen till räntesänkningen. Det är självklart att den amerikanska ekonimin går trögt för tillfället. Personligen tror jag att räntesänkningen enbart fungerar som en konstgjord andning under en tid framöver. Men det är alltid roligt med lite glädjerally då och då, det skapar förutsättningar för att kunna tjäna lite pengar. ...

Vilket drag!

på börsen idag efter räntesäkningen. Som jag skrivit förut tror jag mest det här påverkar börsen momentant. I morgon tittar man framåt igen och det som kommer att vara verkligt avgörande för börsutvecklingen är Q3-rapporterna. Visar de fortsatt drag under galoscherna så är allt frid och fröjd. Börjar vinsterna däremot vända neråt så kan det bli tufft. Mina egna portföljbolag går sådär idag. MSAB vänder äntligen upp från ett klart översålt läge. Biosensor vänder däremot ner efter en väntad nyemission. Beror nog mest på att en del trycker på säljknappen direkt när de ser NE utan att fundera på varför. Det här är en offensiv NE som syftar till att utveckla bolagets produkter och distributionsnät ytterligare, så det blir nog en bra höst ändå, även om jag inte valde exakt rätt tillfälle att gå in i aktien. ...

A-COM inför rapport

A-Com kommer med rapport i morgon. Aktien har skärpt till sig senaste tiden efter det att Dacke äntligen är klara med sina utförsäljningar. Inför morgondagens rapport som omfattar första kvartalet för 2007/08 är förväntningarna lågt satta. Detta är rimligt efter det att bolagets senaste rapporter varit en besvikelse. Mina förväntningar på rapporten är att byråintäkten stiger till 60 miljoner kronor med ett res. innan minoritet om ca 5 miljoner kronor. Tror att minoriteten fortsätter ta en väsentlig del så att majoritetsandelen hamnar runt 2 miljoner kronor. Med underskotts avdrag om totalt 228 miljoner kronor lär skattesatsen fortsätta vara låg, finns dock utrymme för ytterligare återläggning av skatt som fiktivt skulle kunna stärka res. på sista raden. ...

Internetspelsbranschen mycket intressant

Hela internetspelbranchen tycker jag är undervärderad. Alla nyckeltal ser fina ut, hög tillväxt, låga p/e tal och hög direktavkastning. Nästan för bra för att vara sant och kommer givetvis att ändras. Internetspel växer hela tiden i takt med att fler får tillgång till internet världen över. Inträdesbarriären för nya företag höjs då det gäller att ha ett erkänt namn och det är dyrt att köpa sig en kundstock. Unibet hade ett svagt Q2 och får visa om det var en tillfällighet. Mitt val är Betsson fast det klart man är väl lite jävig då det är det största innehavet i portföljen…;- Unibet har en fördel i att de är större än Betsson men det kanske de inte är så länge till så bra det går för Betsson. Betsson tar marknadsandelar hela tiden enligt internetstatistiken. Hela branschen har bonusmöjligheter i avreglering av spelmarknaden som säkert kommer och konsolideringen i branschen ger uppköpsmöjligheter. Hot finns förstås också men Risk/Rewarden ser fin ut. ...

Hausse hausse hausse - vad härligt!

Godmorgon! Det är en härlig morgon. Solen skiner fantastiskt vackert över takåsarna. Man blir glad när man vaknar. Det gör alla också, det är jag säker på. Bernanke & Co sänker precis i tid, egentligen borde Fed inte tidigare ha höjt räntan alltför snabbt. Ekonomin hänger inte med i snabba takt som räntan. Egentligen borde räntan ligga 4.25% idag och inte 5.25%. Nu har räntan gått ner till 4.75%. Iden med räntesänkningen är att inflationen i USA har på senare tid pekat neråt samtidigt ekonomin mattades av, och brist på likviditet har uppstått. Den amerikanska styrräntan har som ni redan vet, har gått alltför snabbt upp, och legat högre. Högre än i Sverige och EU. Stefan Ingves och Riksbanken får fundera lite med reporäntan. Snabba räntehöjningarna är inte bra! ...

PV Enterprise- Jätteorder

PV Enterprise fick en jätteorder på 810 Mkr idag. Detta är helt klart ett genombrott för detta miljöföretag. Värderingen ser inte ansträngd ut och med ordrar på klart över 1 Miljard för i år, bör vi kunna räkna hem kurser upp mot 200 kr. Jag går in i marknaden igen. PV Enterprise är extremt köpvärd nu. VD räknar med en försäljning om 3 Miljarder för 2010. Med en rörelse marginal om 12% kan vi räkna hem kurser upp mot 500kr för 2010. Det ser bra ut! ...