Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsutvecklingen i höst

Efter en lång och skön promenad till Rosendals trädgårdar med min son Oskar Eugen och vår lille Jolly Bob. Oskar Eugen hittade flera kastanjer och busade med mig. Aj, det gör ont i benen! Tror att ni förstår vad jag menar… I den här veckan har börsen gått fram och tillbaka, men mest positivt efter Federal Reserves räntesänkning med 0.5%. Sänkningen var större än väntat och ledde omedeblart till en positiv reaktion som fortplantat sig världen över. ...

Trevlig veckosummering...

Tack vare att Ben tog till släggan så repade sig börsen bra i veckan. Dessutom kom några amerikanska investmentbanker med hyggliga rapporter vilket hjälpt till att lätta på osäkerhetsdimman. Osäkerhet är det värsta börsen vet och nu vågar man handla upp kurserna lite. Veckosummeringen blev riktigt trevlig att göra med stora uppgångar i Betsson och Borg och även ACAP och Odd Molly gick upp fint. Betsson har nu gått upp över 18 % sedan min analys med rek köp i början på förra veckan och det är bara att hoppas att några tog rygg. Fast det klart ska man vara ärlig så har jag förstås haft hjälp av Ben och av att SEB kommit med en analys med Betsson som en av Nordens billigaste tillväxtbolag och med en riktkurs på 90 kr. Dessutom tog äntligen Trends in bolaget i sin modelportfölj i fredags efter att ha skrivit positivt om bolaget länge. Jag tror defenitivt inte att det är för sent att kliva på Betssontåget än och när boksluts-beskedet kommer i början av nästa år då är vi på andra sidan hundralappen… ...

Ny på denna sida

Hej! Jag har tagit en paus från skrivandet på BS och har sagt att jag kommer tillbaka dit när Björn Borg står i 150 kr. Jag tror dock inte att det tar lång tid innan vi är där. Björn Borg är mitt skötebarn. Har varit med sedan ca 20 kr(omräknat efter splitar). Aktien har som bekant haft en trevlig resa i det blå men inget tyder på att resan är över. Tillväxten ökar och ökar. Självfallet kommer den inte kunna fortsätta så för alltid men med nya marknader kombinerat med bra uppstarter finns goda möjligheter till fortsatt god tillväxt. Jag har mina åsikter om Björn Borg och dess framtid. Björn Borg är nu placerad i finrummet där den hör hemma. Ledningen är långsiktig och har gång på gång visat sig mycket skicklig i att finna bra lösningar på diverse områden för att maximera marknadsandelar. Jag håller på med en analys angående Björn Borg som jag i sinom tid kommer att publicera. ...

2017-05-30 10:54 · xavi

Situationen har förbättras???

Just nu råder status que! Det är som vanligt, nämligen. Ingen vet hur börsen ska utveckla sig i framtiden. Möjligen går det att säga något om dess utveckling på kort sikt(en dag), men i det långa perspektivet är det helt omöjligt. Om man nu ska försöka bedöma läget på marknaden framöver. Så ser det ljusare ut nu än får några veckor sedan. Visserligen har den amerikanska bostadsstatistiken kom in sämre än väntat. Många tror att den miserabla bostadsmarknaden kommer att bidra till recession i USA. Men just nu finns inga tydliga sådana signaler och vad som stödjer detta scenario är följande enligt mig; Sysselsättningsutvecklingen var visserligen otroligt dålig under augusti. Men en kortsiktig neråtgående trend säger inget ting, lägg där till att nyanmälda arbetslösa har minskande trend och räntesänkningar kommer att få positiva konsekvenser på sysselsättningen så ser det inte nattsvart ut. Fast man ska understryka att det ser ganska mörkt ut på den amerikanska arbetsmarknaden. Men än så länge har inte sysselsättningen gett en tydlig recessionsignal! Andra faktorer som kan motverka recession i USA är följande; ...

Björn Borg i Karlstad

Jag besökte i torsdags kväll Aktiespararnas lokalavdelning i Karlstad där Johan Mark (Ekonomichef) presenterade företaget Björn Borg (BB). Nedan följer en kort sammanfattning av vad som avhandlades med mina egna kommentarer. Presentationens första del behandlade BB’s affärsmodell, produkter och marknader. Som framkommit tidigare är det mycket viktigt att man hittar “rätt” distributör på resp. marknad. Som jag förstått det så är det denne som bearbetar den lokala marknadens återförsäljare och som till stor del tar den finansiella risken på respektive marknad. Johan poängterade vad som redan framkommit tidigare att det tar tid att etablera sig på nya marknader. Min personliga åsikt är att om vi får se en substansiell försäljning på de “nya marknaderna” England och Tyskland under Q3 nästa år så har BB lyckats över förväntan. ...

2017-05-30 10:54 · henk

En bra dag, det är lördag !

En bra vecka är snart slut och det känns kul att Betsson har börjat röra sig i dess rätta riktning, norrut ! :) Nu i efterhand känns det som en “nobrainer” när man fyllde på rejält kring 50 SEK vid den värsta turbulensen. Men just vid det tillfället fungerade inte heller mitt förstånd till 100% så jag köpte bara på och slog sedan av datorn, för jag visste instinktivt att det var det enda rätta. Med facit i hand gjorde jag rätt den gången. ...

DIBS - Fler förvärv, långt ifrån omöjligt.

För ett par veckor sedan berättade DIBS att man förvärvat norska Cardia som med fin lönsamhet, visar en omsättning som motsvarar 25% av den norska marknaden. Förvärvet syns absolut inte fullt ut i kursen än så länge, och jag tror dessutom att fler förvärv kan vara på gång. En stor del av kassan är kvar och man skulle säkerligen inte undvika att ta in mer pengar om de rätt köpobjekten upptäcks. Är även helt övertygad om att en sådan emission skulle fulltecknas/övettecknas. ...

Scania och IFS

Det är otroligt skönt att vara ute när solen skiner fint. Vädret i september har alltid varit bra. Vi ser fram emot oktober då börjar naturen skifta från grönt till färgssprakande med rött, gult och orange. Häftigt eller hur? Smaka goda röda viner och käka mörkchoklad framför brasan. Mmmmmm! Börsen går bra och stabilt trots Ericssons nedrekyl. Jag medger att jag är helt oförstående på marknadens syn på Ericsson. Bolaget har kommit med bra rapporter med ökade omsättning och vinst. Men aktien? ...

Nocom någon?

Härmed efterlyser jag lite kunskap om Nocom. Såg i morse att bolaget säljer av sin “säkerhetsverksamhet”. Räknat proforma ex denna verksamhet så omsatte bolaget drygt 600 miljoner kronor år 2006 med ett rörelseresultat på drygt 60 miljoner. Börsvärdet ligger även det i dagsläget på drygt 600 miljoner. Har egentligen inte gjort några större efterforskningar en så, men ett p/s-tal på 1,0 och ett p/ebit på 10 på FÖRRA årets siffror låter billigt i mina öron för en verksamhet som vad jag förstår är åt programvaruhållet (dvs möjlighet till mkt hög lönsamhet). Jag är övertygad om att det finns någon av er användare som har kikat närmare på detta. Kursen rör sig knappt ur fläcken idag. Efterlyser som sagt argument som slår hål på mitt billighetsresonemang… ...

Budgettider

Idag kom budgetförslaget från Borg & Co. Dom fortsätter på den inslagna vägen med höjningar av avgifter och mer stimuli för den enskilda personen att själv se till att skaffa sig ett arbete. Rätt eller fel är upp till var och en att bestämma sig för. Personligen tror jag att “alliansen” sätter för många krokben för sig själva och sopar mattan för sossarna att överta efter 4 år. Det är inte populärt blan den stora massan att höja a-kasseavgifter, utöka karensdagar, sänka sjukersättningar mm även om det är nödvändigt. ...