Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Angående Stora Enso och IFS

Jag begärde inget svar från dig ändå går du in och svarar min blogg angående dina säljrekommendationer på aktierna jag är positiva till. Jag har inte lämnat en säljrekommendation för Betsson, utan jag ser en aktievärdering i bolaget som ligger runt 45 kronor. Jag anser att dagens aktievärde ligger alltför högt, nästan 6 gånger större än bolagets omsättning. Det är en stor risk för den som vill investera långsiktigt. Jag köper inte SEB:s köp på Betsson. Vet vad de tänker på. Det är inte positivt. ...

O-F förvånar

O-F det var inget chattande utan mer ett svar på dina köprekar. Urban har själv besvarat inlägg på bloggen… För det första olika åsikter är det som gör en marknad och du har självklart rätt att ha din. När jag köprekade Betsson för en vecka sedan på 57 kr så svarade du med en säljrek med 45 kr i riktkurs. Om du kollar på VCW, BS och här så är det många som undrar hur du kommit fram till det och vill ha motivering. Nu en vecka senare handlas Betsson på 68 och köprekarna duggar tätt nu via bl.a. SEB och Trends. Visst du har rätt att ha sin åsikt men en motivering mer än stor konkurrens (som ju finns inom alla områden) är ju klädsamt… ...

A-Com - stark rapport

Ska avsluta mina A-Com kommentarer för nu och bara snabbt reflektera över torsdagens rapport. Enligt mina beräkningar såg det bra ut. Lite positivt överraskad av den höga rörelsemarginalen om 11 procent. Med anledning av ytterligare konsolideringar i verksamheten tror jag att bolaget ganska så enkelt skall kunna tjäna 20 miljoner kronor för 2008, även med viss försvagning av efterfrågan. Och för alla p/e-tal fans ger det en modest värdering om ca 10 ggr 2008 års vinst. Tror dessutom att det finns uppsida i de här estimaten. ...

Förvånad över Sigges säljrek!

Godmorgon! Skriver med en anledning av kommentarer här på Redeye har blivit mer som chatt. Det skall vara aktieblogg, och inte chatt. Hänvisar er till Urban Ekelunds tidigare aktieblogg. Jag blev förvånad över Sigges säljrekommendationer på aktierna jag skrivit igår. Undrar om han har förstått mina tankar om tre bolag? Vad jag syftar på Stora Ensos lönsamhet? Det är avyttringen av pappersverksamhet i Nordamerika som kommer att lyfta upp bolaget. Fokus ligger på lönsamheten. Stora Enso värderas till p/e-tal 17.4 på 2007 års prognos, och p/e-tal 12.4 nästa år alltså 2008. Jag är positiv till Stora Enso på långsiktighet. Har en köprekommendation för aktien med riktkurs 160 kronor. ...

Mer Björn Borg

Ja glömde säga om helgen….min broder fyllde år och det var kalas. Jag frågade honom i veckan vad han önskade sig och han sa enkom BB-kalsonger. Jag blev så klart glad och gick dagen efter till en konceptbutik och drog mitt aktieägarkort. Sedan såg jag att min bror fick en MYCKET snygg svart skinnväska med loggan tennisbollen. Den var stilren, diskret och luktade skinn. Kan iaf säga att han var nöjd. ...

2017-05-30 10:55 · xavi

Säljrek på Stora Enso och IFS

Tyvärr O-F så kan jag inte hålla med dig och har sälj på alla tre som du rekommenderar. Men det är ju olika åsikter som gör en marknad. Stora-Enso där ökar visserligen träden i värde men så fort det börjar gå bättre så kommer det ny kapacitet på marknaden. Tror inte det är köpläge nu när det är risk att konjunkturen viker. Skogbolagen har varit iskalla de senaste åren och gått mycket sämre än index och inget talar för en förändring nu när dessutom dollarn viker. ...

Intressanta aktier - Stora Enso och IFS

Helgen närmar mot slutet. Imorgon öppnar börsen igen. Investerarna köper eller säljer aktier till bästa pris som möjligt. Tänker på Stora Enso, Telelogic och IFS. Varför tjatar jag på IFS? Kan förklara senare. Först fokuserar jag lite på Stora Enso. Det är faktiskt världens största skogsbolag i termer av kapacitet. Den nya ledningens fokus ligger på att öka lönsamheten, och jag räknar med att ledningens åtgärder kommer att kommuniceras under hösten. ...

Sigge-Björn Borg

Hej Sigge Portfölj! Roligt att du tycker det ska bli spännande att läsa vad jag har knåpat ihop. Jag är dock en rookie på detta med analyser men känner att jag får mer och mer hum om det hela tiden. Har tidigare behållit dessa för mig själv men tänkte att Redeye lämpar sig mycket bra för att redovisa dem. Känns seriöst. Tycker som du att vi borde kunna få in två analyser om samma bolag. Lite osis för mig annars att det var just du som skrev en analys om nämnt bolag samtidigt som jag. Om Redeye ska prioritera så tar de inte direkt min analys. Men men jag läser dock hellre din än får min publicerad då jag ju redan vet hur min ser ut. ...

Xavi - Borg

Hmm Xavi det var intressant. Jag skickade idag också in en analys av Borg till Redeye….! Såg att det nyligen var två analyser på förhoppningsbolaget Epicept publicerade så då borde man väl publicera två stycken av kvalitetsbolaget Björn Borg…;-) Du frågar hur lång tid det tar och det brukar bara ta ett par dagar innan den publiceras. Jag tycker att det är en kul grej med bloggar och möjlighet att skriva användaranalyser och det kan nog växa och blir riktigt bra om det sköts rätt. Tycker att det är roligt men också utvecklande att göra analyser då man tvingas gå igenom rapporter och material extra och samla ihop tankarna. ...

Kommande vecka

Ja och så var helgen över. I helgen har jag tagit igen mig efter förra veckans arbete. I helgen har jag knåpat lite på en analys av Björn Borg. Har dock skrivit det mesta tidigare i veckan på väg till och från arbetet, på tåget. Skickade in den idag. Får se om jag får den publicerad. Vet inte riktigt hur det går till eller hur lång tid det tar. Det ger sig väl. Ni får också se om det är en köp- eller säljrek:)) ...