Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Skvaller om IFS i New York

Godmorgon! Läste Dagens Industri till frukost. Det stod en rubrik i rosa tidningen: “IFS doftar kontanter”. IFS utvärderar just nu olika alternativ. Ett är att sälja konsultdelen, ett annat att sälja hela bolaget. I vilket fall kommer aktieägarna få kontanter", säger en återkommande nattgäst på The Mercer i New York. Vår vän påpekar försynt att ordförande Anders Böös nyligen bytte till sig A-aktier från Douglas och hamnade precis över 10 procent av rösterna i IFS. Han slipper därmed skatt på utdelning. ...

Signalspaning

Satt på tåget nyss. Kom att tänka på hur säkerhetstjänster världen över jobbar med signalspaning på Internet för att hitta terrorister. Det sätt de jobbar på liknar nog lite grann de metoder som en del av oss investerare använder oss av. Säkerhetstjänsten brukar prata om att det är mycket “buzz” på nätet om att en viss händelse ska inträffa. Vi aktiva investerare i småaktier jobbar också mycket med “buzz”. Just nu är det väldigt mycket “buzz” om Countermine och Angola. Man snappar upp lite här och lite där. På nätet och via skvaller. Tillsammans bildar nätsurret en bild, ibland otydlig, ibland lite tydligare. Just nu är bilden rätt tydlig. Countermine kommer med relativt stor säkerhet att börja sin verksamhet i Angola snart. Äntligen kommer deras maskin Oracle II att få visa vad den går för. Det påstås vara världens mest effektiva minröjningsmaskin. Snart är det upp till bevis och spännande blir det! ...

COUM, DIBS, NSP och NEO

Här följer en kort uppdatering av dagens läge för portföljbolagen: NSP: Ser stark ut och dagsomsättningen är stigande, intresset för akiten är minst sakt påväg uppåt. REM har bestämt sig för att återigen sälja ut på 2,70 vilket KAB ser som ett gyllene läge att komma in i NSP. Ska bli intressant att se när REM slutar sälja och vad som då händer kursmässigt. Förra gången exakt samma scenario inträffande var vi upp på 2,95 (ATH) bara någon vecka efter det att REM fått nog… Dessutom finns det flera intressanta nyheter i pipen, samt försäljningssiffror i början på nästa månad. ...

Två kommande vinnare

Odd Molly har jag 4,50 i vpa på för nästa år vilket betyder p/e ca 20. P/e 20 är riktigt billigt för en snabbväxare som mer än dubblat omsättningen varje år sedan starten 2002. Branschen brukar ligga på p/e 24 men här är nog risken större men samtidigt är tillväxten minst sagt extrem så säg p/e 28 så får vi 126 kr i riktkurs till att börja med. Bolaget kommer med orderrapport den 17/10 som sagt och då vet vi ganska bra vad resultet blir för H1-08 och det är även en bra indikation för helåret 2008. Vad ska då krävas för att vi ska kunna tro på dessa 4,50? Ja det krävs nog att ordervärdet dubblas. Låter tufft men jag tror att det blir bättre än så…. Kollektionerna säljer soptomt i affärerna och det breddade sortimentet talar för det. Spännande blir det den 17/10, jag sätter in bettskenan och har champagnen på kylning…;-) ...

Heart of Brands-officiell butiksöppning

Ja då öppnar HOB sin första butik imorgon (officiellt) i Stockholm, Sturegallerian. Butiken har däremot varit öppen sedan . Här är bilder på butiken. Ser riktigt stilren och proffsig ut. mittehttp://www.heartofbrands.se/hob/hob.nsf/sr_butik1n av september. Jag har varit med sedan 3,25kr och nu står aktien i 8,4kr. Har sålt av en del när aktien stod i 12kr. Det var en rusning då som jag inte såg som berättigad. Denna aktie är mycket spekulativ. Har som bekant fina prognoser. Skulle HOB klara hälften av prognoserna har vi ändock finfina kurser framöver. ...

2017-05-30 10:55 · xavi

Skatten, dollarn och livet framöver

Noterar att min gissning om att FED skulle ha oförändrad ränta var tvärfel. FED tar istället risken att dollarn fallerar rejält och försöker sälja till marknaden att inflationen (högst temporärt efter likviditetsbombningarna?) stannat av och att FED därför kunde använda räntesänkning som verktyg. Skulle vara intressant att se vilka inflationssiffror man stödjer ett sådant uttalande på, och hur mycket de skiljer sig från mätningar av oberoende källor . . . Till skillnad från Smallcap tror jag inte att skattesatsen (låt vara hög i EU-jämförelse) har påverkat den skakiga börsen i Sverige nämnvärt. För privatpersoner finns ju alltid alternativet med K-försäkring vilken ger en effektiv skatt om c:a 10% om börsen likt historiskt går 10%/år i snitt. Om även Sverige tvingas inflatera blir ju även “inflationsvinster” skattepliktiga. ...

2017-05-30 10:55 · lapek

Amagerbanken

Tjena! Nu har jag lagt ut min analys här på Björn Borg. Kul att både jag och Sigge Porfjölj fick med våra. En dubbelmatch! Undra om Amagerbanken har läst klart våra analyser eftersom jag ser att de är inne och shoppar just nu….?)) Nej denna fortsatta resa med Borg kommer bli spännande. Oskar Fredrik skrev att: “tror du verkligen på Borg till 500kr inom några år?”. Jag svarade att det är väldigt optimistiskt men det är ingen utopi men först måste Borg bevisa att de kan växa på de nya marknaderna. Men som Sigge skriver: “Marknaden i England är större än alla nuvarande tillsammans. Det är det som kallas potential…” ...

2017-05-30 10:55 · xavi

Skogsaktier

En fågel viskade i mitt öra (läs jag fick ett mail) att en storbank rekommenderar nu sina kunder att blanka skogsaktier p.g.a. dollarförsvagningen. Kul att få mina åsikter bekräftade om skogsindustrin som jag absolut inte vill ta i nu. Däremot sysslar jag inte med blankningar utan vill vara mer långsiktig med mina placeringar. Det finns många andra som också är beroende av dollarn. Dden försvagas nu så mycket så att det är en viktig faktor att ta hänsyn till. Det är ju även positivt för en del bolag t.ex Borg och HM för att nämna två. ...

Kul om Björn Borg - det är vad vi behöver!

Kul blogg från Sigge! Det är roligt att läsa Sigges berättelse om sin tid i Båstad när tennislegenden Björn Borg gjort ett genombrott i tennisvärlden. Härligt för oss som följde Borgs enorma framfart på tennisbanorna. Man glömmer aldrig hans framgångsrika segrar i Paris och Wimbledon. Hans hårband lockade många nyfikna människor till tennisbanorna. Sigge publicerade sin analys om Björn Borg. Det är meningen att han skriver en analys om ett bolag under tenniskungens namn. Det är en härlig känsla! ...

Den sanslösa Borgresan

Min analys av Borg har nu publicerats här på Redeye. Hoppas att det är lite trevlig läsning. Borg ligger mig väldigt varmt om hjärtat för bolaget har helt enkelt förändrat mitt liv. Jag hoppas att inte Jantelagen slår till och jag betonar att jag vet att jag haft mycket tur och är mycket tacksam. För att ta det från början så har jag själv spelat en del tennis i junioråldern och är ungefär jämngammal med Björn Borg. En kompis och jag tältade utanför Båstad och såg när Björn gjorde succé som 17-årig debutant i Davis Cup. Därefter har jag noga följt hans enorma framfart på tennisbanorna och visst är han en levande legend även om jantelagen tog över ett tag här hemma. Utomlands är Borg mycket stor. ...