Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NeoNet

Köpsignalen igår visade sig mycket riktigt vara pålitlig och NeoNet har idag tangerat ny ATH på 38.30. Nästa steg blir att forcera 40 kr vilket kanske kommer dröja en vecka beroende på börsläget. Det har surrats mycket i finanskretsar om att NeoNet befinner sig i förhandlingar och att bud på företaget kan komma inom kort. Med tanke på de stora insiderinnehaven är det inte troligt att ickefientligt bud hamnar på under 55 kr/aktie. Som jag skrev i min senaste analys i somras tror jag fortfarande starkt på att bolaget kommer att vara uppköpt innan årets slut. ...

Nils Vinberg i Göteborg

Saxat från: oggy82 på BS: Björn Borgs VD Nils Vinberg var i afton i Sveriges framsida och hade en företagspresentation för Aktiespararna. Kom väl inte med så mycket nytt utan fokuserade mest på deras syn av att utveckla varumärket. Litet kort om det som sades: *Imorgon öppnas konceptbutiken i Helsingfors. *Expansionen riktas nu mot resten av sydeuropa där Italien och Spanien ses som naturliga marknader. De blickar även mot USA inom en viss framtid. ...

2017-05-30 10:55 · xavi

Acap Invest

Ja då har jag kommit hem från arbetet efter att ha haft ett möte framåt sena kvällen. Jag tycker det är roligt att skriva analyser och få dem både bekräftade negativt som positivt. Ett företag som jag nu är helt klar med att analysera och som jag precis skickade iväg för redigering är Acap Invest. Företaget är mycket spännande och vidare får ni läsa om varför i min analys som lär publiceras inom kort. Såg för en stund sedan att Gunnar på BS (tror jag det var) också skulle göra en analys men min kommer iaf snart. Hoppas den ska falla någon i smaken. ...

2017-05-30 10:55 · xavi

Dollarn

USD/SEK ligger nu dansar runt 6.50 och har tagit riktigt mycket stryk senaste veckorna. Dock finns det inga som helst tecken på att botten är nådd och mycket talar för att vi ska ner mot 6 kr jämt inom ett par månader. Detta gäller både TA och FA. TA-mässigt ligger USD/SEK i en djup och lång nedåtgående trend som verkar vara oerhört svårforcerad med starka motstånd strax över 7. FA-mässigt så är det mycket troligt att FED fortsätter att sänka räntan det närmsta året samtidigt som svenska riksbanken flaggat för fler räntehöjningar räntehöjningar. ...

Produktlivscykeln

Mitt första inlägg här på Redeye, har jag den äran att tala lite kort om något som är enligt min mening väldigt intressant på marknaden och att även se förståelsen hur företag agerar i vissa situationer från att de introducerar en produkt till att man följer med i alla de fyra stegen, introduktion, tillväxt, mognad och det mest intressanta, nedgången. För er som minns Ericsson och den väldigt moderna räknemaskinen Facit, för er som inte kommer ihåg (själv var jag inte född på den tiden, men det är för den delen otroligt intressant) var detta under 1970-talet. Facit var störst i världen på räknemaskiner och köpte upp små “konkurrenter” konstant, även Ericsson var stora med sina telefoner då också. Sen hände det något intressant i denna produktlivscykel, den nya generationens räknemaskiner kom ut på marknaden. Miniräknaren introducerades på marknaden och Facits dagar var räknade. Det scenario som uppstod var att vad skulle Facit göra nu, “ska vi sluta med dem stora och klumpiga räknemaskiner eller ska vi följa trenden och köra stenhårt på miniräknaren”. Det är uppenbart att Facit tog fel beslut genom att fortsätta med den gamla, stora och klumpiga räknemaskinen vilket straffade sig och det tog inte lång tid innan man fick se nedgången, vilket resulterade i konkurs. ...

TURBELENSEN KAN FORTSÄTTA

Mina rådgivare som jag använder mig av tror på börsen på sikt. Problemet är att osäkerheten runt om kring den amerikanska bostadsmarknaden fortfarande är mycket stor. I kväll har det kommit negativta rapporter från den amerikanska detaljhandeln. Prognoserna har blivit nedskrivna och försäljningen har minskat. SEB tror på minskad konsumtion i USA under 08. Så länge vi inte ser en recession i USA så kommer kursena att stå högre på ett års sikt. Första veckan i Oktober så kommer världens vigtigaste makrosiffror i USA, ISM( tjänstesektor och industrin) samt sysselsättningen under oktober. Så länge inte antalet nya jobba ligger mellan 10 000 - 20 000 så har vi inte gått in i en recession. Det som talar för en bra siffra är att Nyanmälda arbetslösa har minskat i september. Förhoppningsvis var septembersiffran bara en engångshändelse. Det var den som orsakade räntesänkingen i USA. Det bästa just vore att siffrorna för ISM och sysselsättningen kom in som väntat. Om de kommer in bättre än förväntat, kan en ränteoro uppstå på börsen. Eftersom i slutet av konjunkturuppgång så får man alltid högre inflation. Tack vare flaskhalsar( brist på kompetens och därmed högre lönekrav samt höjningar mot konsumenter). Jag har själv köpt Stella Nova hedgefonde och Amdt hedge för att minska risken i portföljen. Jag rekomenderar att ni köper Amdt hedge, det är en fond som går bra i en turbelent marknad. Så länge inte makrobilden i USA och Q3 rapporterna ger en klarar bild av framtiden kommer via att få en mycket vollatil och orolig marknad. ...

Byggbranschen

Dom 3 stora inom byggbranschen, Skanska, NCC och Peab i Sverige har det senaste året närmast stått still på börsen och den senaste månaden har nedgången varit ca 15% för samtliga. Att det är befogad med anledning av att byggbranschen är sencyklisk kan vara så, men samtidigt tror jag att byggbranschen inte kommer att drabbas speciellt hårt av konjukturnedgången som annalkas och jag tror att lönsamheten inom branschen kommer att vara fortsatt hög i flera år. ...

Algeta bättre än Astra?

Lösnummer rubrik! I dag var det konferens i Barcelona och två lovande läkemedel för behandling av Prostata cancer som inte längre kan hormon behandlas(HRPC) har publicerats. Astras ZD4054 uppges kunna förbättra total överlevnad med upp mot 45 procent och risken för dödsfall minskade med 35 procent. I norska Algetas Alpharadin studie uppmättes efter två år en minskad risk för dödsfall med över 100 procent. Man har också uppmätt reducering i PSA-nivåerna. ...

Björn Borg: Rapport från fältet

Signaturen “iwantmore” kom med en intressant rapport från fältet för Björn Borg på BS. Mycket intressant och det är precis så här man ska jobba…!: “Jag har idag “scuttlebuttlat” (?) Björn Borg i centrala Uppsala. Var inne i en dambutik i ett annat ärende och fick då syn på Björn Borgs damunderkläder varav jag genast sökte upp en kvinnlig expedit (som f.ö hade ett mkt fördelaktigt yttre) för att höra mig för hur allt gick. ...

Köpsignal i NeoNet

NeoNet har idag handlats över det starka motståndet på 36 kr och står emot bra på svag börs. 39 kr inom ett en vecka eller två är mycket troligt så länge börsen inte havererar totalt. Lägg därtill stark underliggande fundamenta med rekordtillväxt, hög lönsamhet, uppköpspotential, enorma insiderinnehav etc :) Q3 lär bli en riktig höjdare tack vare den enorma volatiliteten på marknaden och en motiverad fundamental riktkurs på några månaders sikt är 50 kr (kan dock nog mycket väl höjas om Q3 kommer in så bra som jag räknar med). ...