Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nordic Service Partners (NSP) - Uppföljning

Här kommer en uppföljning på mitt bloggtidigare inlägg idag. En mycket positiv nyhet för NSP är att det nu är klart att arbetsgivaravgifterna sänks ordentligt vilket är oerhört gynnsamt för företaget. http://www.tv4.se/tv4/sites/texttv/texttv.aspx?page=111 Jag skruvar därför upp mina vinstprognoser från 0.28 kr VPA 2008 till 0.33 kr och höjer därmed riktkursen till 6.6 kr. Det innebär att jag bedömmer uppsidan till att vara 140% på 6-12 månaders sikt förutsatt att bolagets utvecklas i samma positiva anda som på sistone vilket jag bedömmer som mycket troligt. ...

Countermine

Det är många som sitter och väntar, och många som blir mer och mer otåliga. Jag tror att det är viktigt att veta vad man ger sig in på, och har en klar strategi när man investerar i ett bolag som Countermine och här är ett par saker man bör fråga sig själv samt vara medveten om. 1. Fråga ett är, tror jag att deras produkt är så pass bra att den kan konkurera med resten av marknaden i den nu snabbt växande (iom. avtal och konventioner) minsaneringsmarknaden. Jag är själv övertygad om det, men tvekar man redan här, är mitt tips att hålla sig borta. ...

Insiderförsäljning i Björn Borg

Ser nu på insiderlistan att 24/9 har det skett försäljning om 20000st aktier av Pernilla Grooth. Hon har dock en hel del aktier kvar efter det och iaf jag har inte insyn i hennes ekonomi. Behöver kanske pengarna till husköp eller vad som helst annat eller så vill hon bara plocka hem en vinst. Jag behåller mina några år till:)) Finns många ex på insiders som sålt i denna aktie som det senare visat sig vara ett dåligt beslut. ...

2017-05-30 10:56 · xavi

Nordic Service Partner - Smaskigt köp!

NSP är ett mycket intressant, snabbväxande och expansivt bolag. Det förväntas göra en vinst på minst 0.28 kr/aktie 2008 vilket ger ett p/e tal på 9.5 Bästa bolaget att jämföra med är amerikanska Yumbrands, som handlas till p/e 20 trots betydligt lägre tillväxt! P/e 20 på NSP ger en riktkurs på 5.6 kr, eller en uppsida på ca 108%. Ifall de planerade sänkningarna av arbetsgivaravgifter för unga går igenom så kan vi nog räkna med en vinst på närmare 0.33 kr/aktie och alltså en riktkurs på 6.6 kr (145% uppsida). ...

Kejsarens nya kläder

Morphic - en bubbla? Under varje högkonjunktur skapas bubblor. De dyker dock upp i olika skepnader: det må vara tulpaner, fastigheter eller IT-bolag. Vi minns alla företag som Fermenta, Nyckeln, Prosolvia, Icon m.fl. ja listan kan göras lång. Gemensamt för samtliga dessa “bubbelbolag” är att man i backspegeln inte kan förstå hur värderingen kunde skena som den gjorde. I Morphic:s fall har man skickligt paketerat ett smörgåsbord av miljövänlig teknik: vind, vatten och bränsleceller. Det låter onekligen som ett företag i tiden som har lösningen på framtidens energibrist och växthuseffekt. ...

2017-05-30 10:56 · henk

Rusning i Guideline

Omsättningen i Guideline har under 2 dygn nu rusat ivag uppåt och mer än 500 000 aktier har blivit omsatta/dag igår och idag. Detta i samband med att akrien även har “rusat” iväg uppåt. Som synes är det nu mycket spekulationer kring nya avtal som skall tecknas med stora aktörer inom borrbranschen och det är inte för inte man börjar undra om någon nyhet har läckt ut. Men tittar man lite på vem som har handlat dessa dagar finns inget klart tecken på att någon aktör har varit inne och gjort stora köp. ...

Björn Borg: konsolideringen över.....?

Ja det känns extra kul nu med att Björn Borg som är mitt skötebarn har varit så stark i sin konsolidering i dessa oroliga tider och att konsolideringen nu verkar vara över. Precis som Redeye skriver i sin analys idag så tror jag också att när vi nu brutit över motståndet på 130kr så är det upp som gäller. Det är dock alltid svårt att sia om kurser på kort sikt men jag skulle inte bli förvånad om kursen går upp mot 150kr på en månad eller två nu. Enligt egna beräkningar (se min analys) så bör vi ha mkt högre kurser detta år och faktum är att vi nu bör kolla på 2008 (det är ju snart 2008) och då ser det nästan för bra ut för att vara sant:)) ...

2017-05-30 10:55 · xavi

Orexo - spekulation i full gång

Aktien stiger ordentligt under höga volymer för att vara Orexo. Kan konstatera att Prostrakan och Galapagos NV idag fått milestones från Novartis. Om det var det man spekulerade om igår återstår att se. I London är i alla fall volymerna små på dagens nyhet. Runt Rapinyl har det spekulerats lite också kring de tre dödsfallen med Fentora som FDA och Cephalon nyligen rapporterade. Av allt att döma är det “off-label” användning som är orsaken och ska inte på något sätt påverka Rapinyl eller för den delen Fentora, om bara Cephalons säljare kan hålla sig till vad det är godkänt för. ...

Ekologiska kläder ny trend...

Vi har ju alla sett bananerna som ligger i en skål bredvid de vanliga bananerna och är märkta “ekologiska”. De ser precis likadana ut som de andra bananerna men har ett mycket högre pris. Vet inte riktigt vad det innebär med ekologiska bananer, kanske att de inte är besprutade, inte plockas av barn och transporteras på något energisnålt sätt, inte för att jag vill vara sarkastisk men jag kan bara inte komma på vilket sätt det skulle vara… Misstänksam som jag är av naturen så undrar man om inte en del handlare skrattar gott när de flyttar över bananer till skålen (obs inget påhopp på alla handlare de flesta gör det säkert inte…) ...

Formpipe-nya ägare köper mer ?

I morse köpte ETS drygt 24 000 st Formpipe på säljsidan rakt upp och ned upp till 11 kr och aktien steg dryga 10 % för att sedan stanna på 10,50 kr. Jag sticker ut hakan och tror det är insiderköp som gjordes och backar upp den uppfattningen att insiders INTE får köpa 30 dagar innan rapport… …och då Q3-07 släpps 071030 är således denna vecka sista tid innan rapport. ...