Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nästa analys....

Ja jag skrev och gav lite information kring We Rock AB igår (har inte sett att någon härinne är intresserad av bolaget men hoppas att jag kan göra någon intresserad). Glömde tillägga att företaget släpper sin årsredovisning i morgon för 06/07 (med sitt brutna räkenskapsår). Jag håller på och filar på en analys av bolaget. Har dock inte riktigt tid och ork alltid så det kanske tar ett tag. Men den är påbörjat i alla fall. Så när den blir klar ska jag publicera den här. ...

2017-05-30 10:56 · xavi

We Rock

Jag har aktien WeSC som är noterat på onoterade listan. Köpte in aktien på 51kr första gången i maj innevarande år. Köpte först in mig på en chanspost på rekomendation för att ha en anledning att läsa på. Aktien är illikvid då den är noterad på en lista som onoterade. Många dagar i rad kan det vara så att det inte handlas alls i aktien. Idag har det dock varit någon/några som storköpt/storsålt (med WeSC mått mätt), 23 900st omsatta, vilket är plus 4kr till slutkurs 84kr. ...

Var är domedagsprofeterna?

Nyss så skulle börserna krascha och jorden gå under. Nu är domedagsprofeterna tillbaka under sina stenar och det är tyst… De sitter väl och räknar på förlustavdragen…;-) Det blir säkert volatilt på börsen i fortsättningen när en del subprimebyk ska tvättas. Några hedgefonder försvinner säkert och en del banker får ta en del smällar. Men precis som min makroguru Skagenfonder säger så finns det en värld utanför USA och speciellt Asien drar. Dessutom finns det givetvis krafter som vill förhindra stora nedgångar. Fastigheter fortsätter säkert ner en bit på uppskruvade marknader. Speciellt USA har problem som bekant men Ben`s “Jag gör det som krävs” känns som en fallskärm. ...

En trevlig vecka

På många dess sätt. Rundad jämt i veckan, nya all time high i portföljen och livet leker. Det kan inte bli så mycket bättre. Guideline har nu stabiliserats kring 21,- och jag undrar i mitt stilla sinne vad som kommer att hända när det nya avtalet presenteras. Jag skulle inte bli det minsta förvånat om kursen kommer att dubblas från dagens nivåer, även om all fundamenta talar emot det. Idag har vi även sett ett nytt försök från Epicept att dra iväg mot högre höjder, men den föll tillbaka igen. Men tålmodighet gäller och förr eller senare drar det iväg norrut. ...

HOB

“Hej Victor, Saxat från Halvarsson på BS (Detta stämmer väl med min mailkontakt med Pia. Tycker att nedanstående text ger hopp om framtiden): Tack för ditt mail och dina synpunkter. Vi har haft en helsida i SvD dagen efter den officiella invigningen och info på hemsidan kommer så snart bilderna är klara. Vi kommer även att synas i veckoblad nästa vecka samt på bloggar. Vi skickar i morgon vykort till er aktieägare med info och erbjudande, samt en marknadsplan med radioreklam mm ligger i pipen. Det har börjat bra i butiken och du kommer att höra mer ifrån oss. ...

Hennes & Mauritz och försvarsministerns resa

När jag var ute på en promenad med min hund tänkte jag på Hennes Maurtiz. De har lyckats mycket bra med både resultat och marginal, och fortsätter att övertyga marknaden med positiva toner. HM har fortfarande en hög expansionstakt vilket gör till ett snabbare tillväxt. De har stora förutsättningar att öka antalet butiker i Europa och USA trots hög konkurrens. Jag ser att de har en stor rationaliseringspotential hos sina kinesiska leverantörer, vilket kanske kan dämpa effekterna av löneinflation. Högre råvarupriser men största sannolikhet att den kinesiska myndigheterna vill försöka konsolidera textilindustrin i landet, vilket kan gynna stora aktörer på bekostnad av mindre bolag. ...

H&M kontra Borg och Odd Molly

Jag har roat mig lite med miniräknaren och jämfört H&M med två av mina portföljbolag Björn Borg och Odd Molly. HM är ett fantastiskt bolag verkligen välskött men har nu kommit upp i en sådan storlek så de kan omöjligt växa med så höga tal. Visst de lägger in nya produkter som skor och home och går in på nya marknader så ett tag till växer de hyggligt. Men de börjar nog närma sig tidpunkten då de går över till att bli “en trogen kämpe” som Lynch säger och då ska de inte ha så högt p/e tal. Bolaget har fint trackrecord och kan nog leva på gamla meriter ett tag innan p/e-talet handlas ner men med de siffror man nu visar i tillväxt så ska man ner under branchsnittet på 24 enligt min mening. Självklart så ska Borg som ligger på ca 70 % tillväxt och Odd Molly på tre siffrig tillväxt ha högre p/e. Succesivt blir ju dessa bolag större förstås och tillväxttalen sjunker helt naturligt och då får vi sänka p/e talen. ...

Äntligen Vilhelmson sparkas!

Imorse vaknade jag med en smärta, nerven sitter i kläm i nacken. Jag tror det beror på att jag sitter i fel läge och skriver med armar utan stöd. Jag får analysera ergonomi lite närmare istället för aktier. Tänker på Anna på andra sidan av Atlanten. Jag känner hennes värme nära mig, och låter henne beröra min nacke. Längtar efter henne såååååååå mycket! Det stod “Finansinspektionen sparkar Vilhelmson” i rosa tidningen, ni vet Dagens Industri. Äntligen måste jag säga. Carnegies VD Stig Vilhelmson och Finansinpektionen kräver ett byte av styrelsen. ...

Orexo

Så kom då beskedet om Rapinyl. EMEAs decentraliserade beslutsorgan (DCP) kunde inte enas då fyra av de tjugofem länderna motsatte sig ett godkännande. Eftersom beslutet måste vara enhälligt behöver man nu ta en annan väg framåt och det blir genom den centrala beslutskommittén (CHMP). I efterhand kan man tycka att det hade varit att föredra från början, men eftersom Rapinyl är en omformulering av en redan godkänd substans har det inte varit möjligt. Det hade dock varit möjligt att ta processen land för land. Den processen är dock tidskrävande. ...

Stabilare börsläge.....?

För bara några dagar sedan var aktiemarknaden väldigt volatil. Larmrapporterna duggade tätt från diverse banker som inte var likvida (deras kunder med låg betalningsförmåga kunde inte betala tillbaka lån de tagit). Till och med var det på vissa håll här i Sverige förhållandevis högljudda diskussioner samt oro för om Swedbank var illikvid. Under hela denna volatila tid har jag läst på BS att många varit nerviga och gjort sig likvida osv. Jag tillhör den kategorin som inte gjort mig likvid utan jag har köpt i dipparna (har kvar allt nu nästan). Jag försöker också köpa aktier som inte berörs så mycket av konjunturoro. Jag vet dock av erfarenhet hur svårt det är att köpa aktier när börsläget är surt. Men vad är det man säger. Börshandel handlar i mångt och mycket om psykologi. ...