Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

EyeOnID har hittat en ny marknad med över 30 miljoner personer.

Eyeonid aviserar ytterligare ett samarbete, denna gång med en internationell partner. Bolaget har tidigare sagt att ambitionen var att växa utanför Sverige med start 2018. Uppenbarligen är ID stölder ett stort problem även i andra länder, helt klart har man fått upp ögonen för EyeOnID. Det är ingen djärv gissning att det är Mowa i Nigeria som har tagit kontakt men Eyeonid och inte tvärt om. Det naturliga för Eyeonid är att vända sig till den närbelägna marknaden i Europa och inte Afrika. Men om det kommer en öppning för ett samarbete med en partner i en strategisk världsdel med stor marknad så tackar man nog inte nej. ...

2017-05-31 08:37 · hx60

Stark tillväxt med utdelning

8 snabba anledningar till att köpa Företaget går med vinst Man får ta del av många olika olika emissioner i olika bolag Man får aktier utdelade till sig De når sina utsatta mål De ska dela ut 80% av vinsten De har redan börjat med utdelningar Emissionen är fullt säkerställd av bolagets huvudägare. Emissionspengarna ska användas till att expandera Caset ser riktigt starkt ut med tanke på dessa punkter och eftersom att de gör en så kallad aggressiv emission för att fokusera på tillväxt så känns det som ett ypperligt läge att kliva in i detta case. ...

Taurus - håll koll på AAFCO möte 10 mars

Taurus Energy har sedan tidigare en ansökan inlämnad till AAFCO/FDA angående att få tillstånd att använda sin jäst Xyloferm i djurfoder som är en viktig biprodukt i etanoltillverkningsprocessen. Nyligen fick Taurus GRAS (Generally Recomended As Safe) godkännande vilket var mycket viktigt och öppnar upp för ett fullständigt godkännande även hos AAFCO/FDA. Detta då FDA:s granskare ska jobba utefter samma riktlinjer jämfört med den externa expertpanelen bestående av amerikanska djurnäringsexperter som godkände GRAS. ...

Raybased intressant IoT bolag som kan lyfta

Raybased har det varit tyst om ett tag men troligtvis kan det hända en del bakom kulisserna. Fastighetsägare börjar modernisera och Ericssson ökar takten inom IoT och 5G vilket kan bädda för drag. Raybased har aviserat att leveranser påbörjas i december och januari. Nu är vi en bra en bit in i kvartal 1, rapporten är avklarad och det finns goda möjligheter att det kan komma en update som är positiv. Signaler från bolagets ledning talar inte bara om nordiska marknaden utan även Europa och USA. ...

En realistisk förväntan på TMG's årsrapport för 2016

Vad kan man förvänta sig av TMG’s årsrapport? Inledning Tmg står nu inför en årsrapport där marknaden verkar ha svårt att veta vad som skulle uppfattas som bra eller dåligt. Tanken med denna analys är att reda ut vad man kan förvänta sig av rapporten och hur man kan tolka den. Vi har tagit fram en kalkyl för att underlätta detta. - Kalkyl / förklaring Poängen med kalkylen är att få fram en realistisk bild av vad vi kan förväntas oss av årsrapporten. För att göra detta har vi tagit med både 2015 års EBITDA och 2016 års proforma. ...

Multidocker - ÅR och uppdatering

Läs gärna mina tidigare inlägg om Multidocker: 15/1 http://www.redeye.se/aktiebloggen/multidocker-cargo-handling/nynoterade-multidocker-cat-trump 29/1 http://www.redeye.se/aktiebloggen/multidocker-cargo-handling/multidocker-uppdatering-och-vardering MCH = Multidocker Cargo Handling I fredags efter börsens stängning så släppte MCH årsrapporten för 2016. Det var en svårläst och svårtolkad rapport av många olika anledningar (främst pga. engångsposter och orderstocken). Dessutom presenterades siffrorna i euro, något som kommer förändras från och med i år då man återgår till redovisning i SEK igen. Eftersom MCH tidigare under sina verksamhetsår avyttrade sitt varumärke mot en fodran på 23 MSEK och förstärkte det egna kapitalet med samma belopp så var man nu i årsrapporten tvungna att reversera denna transaktion, med en motsatt effekt som resultat. Gällande redovisningsregler tillåter inte att värdet på egen upparbetat goodwill tas upp i balansräkningen varför förvärvet av varumärket skrivits ned. Man tillämpade därför nedskrivningar av varumärket vilket innebar att det tillkom en bokföringsmässig förlust på 18,5 MSEK i årsrapporten. Eftersom varumärket är en immateriell anläggningstillgång och summan är en engångspost (dras bara en gång) så innebär det att den ska anses vara jämförelsestörande. Dessutom så innebär nedskrivningen inget utflöde av pengar, vilket innebär att man kan ignorera nedskrivningens påverkan på olika resultatmått då den inte har någon praktisk påverkan på företagets prestation. ...

Easyfill jagar inte längre kunder, nu är det kunderna som jagar EasyFill

Jag vet att jag skrivit det tidigare men nu är det verkligen på gång för EasyFill. År 2017 kommer att bli EasyFills år. Jag tror att företaget inte behöver en närmare genomgång då jag tror att ingen som handlar med aktier missade deras uppgång från 3,70kr upp till +20kr i våras/somras. Sedan dess har det hänt en hel del saker. Dels har Håkan sålt en del aktier och det har varit en nyemission på 5% av aktierna till priser 7,50kr som fått aktien på fall. Aktien handlas just nu, efter fredagens rapport och telegram, på 10,40kr. Hela bolaget värderas idag till ca 600 msek. ...

ZetaDisplay verkar ha fått ett bra grepp om den Skandinaviska Digital Signage marknaden. Hur stort kan företaget bli?

Varför kommer det fina resultatet nu? ZetaDisplay har funnits sedan 2003, Affärsiden att vara en komplett Digital Signage partner gentemot sina kunder har visat sig fungera bra. ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Men det är mycket mer än så. Vidare skriver ZetaDisplay, Utvecklingen har gått vidare och Digital Signage är inte längre bara en bildskärm som visar information utan ett digitalt multi system, som integrerat med sociala medier, webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna och andra önskade funktioner. Detta kraftfulla redskap tycks många av dagens moderna butiker ha förstått nyttan av att kunna använda sig av. ZetaDisplay marknadsför sig med att ha kompetens och erfarenhet att kunna erbjuda detta. ...

Bimobject - 90% enhörning

Såhär avslutade jag min tidigare post: "…Om 1-2 år bör det vara tydligt ifall man kommer lyckas med planen att bli 10 gånger så stora som tvåan i branschen. Om man lyckas bör det ge en värdering norr om 10 miljarder kronor vid rådande marknadsförhållanden sett till hur likartade bolag har värderats i ett jämförbart stadie. Om vi då har en betydligt mer negativ börs kommer värderingen troligen ligga lägre. I dagsläget bedömer jag chansen att Bimobject blir 10 gånger så stora som nummer två på marknaden till åtminstone 50% och jag ser därför Bimobject som den mest intressanta investeringen bland medelstora tillväxtbolag på börsen de närmsta 1-2 åren." ...

PEPTONIC - Nära nu?

Vi väntar ju inom kort resultaten av en för Peptonic mycket viktig studie. Då bolaget är i slutet av en Fas IIb-Studie och resultaten förväntas presenteras under q1. Lyckas dessa studier så tror jag att vi kort efter de är presenterade har ett partneravtal inför fas-3 på bordet. Det har från bolagets sida pratats om ett stort intresse och man har sett liknande affärer värda mellan 100-300 miljoner USD. Jag har köpt en rejäl bunt aktier i Peptonic och tror aktien kan komma att stiga inför resultaten släpps! Får vi sedan ett positivt utfall vilket jag tror är mest sannolikt så kan vi få se en rejäl uppvärdering av bolaget. ...

2017-05-31 08:37 · boom