Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Countermine och MSAB

Vad händer i de två företagen? Här följer mina händelselistor för de senaste två månaderna: Countermine 071001 Ny rapport från Randowmwalk på Avanza: Måndagens lunchmöte är avklarat och jag kan informera om att mekanikern har inte åkt till Angola ännu men ska hålla sig resklar under kort varsel. 070926 Nya uppgifter i turkisk press om att regeringsrätten återigen stoppat minröjningsanbuden. 070924 Enligt Randomwalk på Avanza har personal från Countermine fått order om att göra sig klara för avresa till Angola ...

Tack!

Tack för vänliga ord på bloggen av bla. Xavi och Henk. Kul grej också att höra att mina skriverier hörts diskuterats på en restaurang i Varberg…;-) Anledningen till att jag skriver är för att det är kul att göra mellan tradingen. Dessutom när man gör analyser så tvingas man gå igenom rapporter och information extra och samla ihop tankarna vilket är bra för mina egna palceringsbeslut. På VCW-chatten har jag helt slutat skriva för där har nivån blivit mycket låg med mest trams och haussé/baissé inlägg utan substans och det är numera långt mellan guldkornen. ...

Trött på USA-ekonomin!

Den här veckan kommer börserna att styras av viktiga statistik. Blant annat ett antal nationella inköpschefsindex som ska ge indikatorer på humöret i näringslivet, och på fredag kommer en viktig statistik - den amerikanska sysselsättningen. Vi kommer ihåg hur börsen föll kraftigt när den svaga sysselsättningen presenterades. Det skapade oro på marknaden. Jag tror att det blir en positiv statistik denna gång med tanke på att Federal Reserve häromveckan sänkt räntan med 0.5%. Den sänkningen innebär ett större utrymme för nya anställningar, men något avvaktande. ...

NSP - I väntan på min analys...

Nordic Service Partners - NSP är ett mycket intressant bolag med hög tillväxt och god lönsamhet jämfört med konkurrenter. Dessutom relativt konjunkturokänsligt då folk kommer käka billig snabbmat även i dåliga tider. Arbetsavgifterna kommer med största sannolikhet sänkas till 10% vilket gynnar NSP enormt mycket då en stor kostnad minskas avsevärt. Vinsten per aktie för 2008 räknar jag till ca 0.4 kr vilket ger ett p/e 6.85! Bästa bolaget att jämföra med är Yum Brands i USA som handlas till p/e 19 på 2008 års vinst med en ynka tillväxt på 11%. NSP väntas växa med 30% nästa år… Riktkursen för NSP nästa år bedömmer jag till 19*0.4= 7.6 kr eller en uppsida på ~177% ...

Guideline bluff?

Och börsen öppnar snart. Det kommer bli en spännande vecka med mycket på agendan. Under helgen har jag lyssnat igenom både framställningar från Tesco som har ett samarbete med Guideline och även försökt få fram lite kommentarer från personer kring Guideline då det påstås på vissa andra chattsidor att Guideline skall vara ett blufföretag i linje med bl.a. CISL. Personligen har jag mycket svårt för att tro detta. Tesco som Guideline samarbetar med är ett seriöst företag i Nordamerika och även TurnKey som skall testa Guidelines teknik under hösten är också ett företag det går att hitta mycket information kring. Skulle inte tro att Guideline kan gå ut och informera marknaden om ett avtal med några av dessa aktörer utan att ha ett sådant. Det påstås även att ledningen eller närstående personer till denna i Guideline lägger ut många nyheter och “spammar” marknaden med nyheter. Vad gäller Guideline’s ledning tycker jag snarare att pressmedelanden som kommer därifrån är få och enbart relevant information som kommer(1 pressm samt 1 VD-brev sedan sommaren). Beträffande sanningshalten i uttalanden som görs från VD vid presentationer och “VD-brev” har inget av detta visat sig vara falsk information än så länge. ...

Flera uppköp på gång?

Godmorgon! Hoppas att ni har haft en härlig helg. Välbehövligt för själen! Förra veckan var det Nordea som handlades upp pga SEB:s intresse för banken. Ett bud från SEB lyfter bankssektorn. Nu lägger Stockmann ett bud på Lindex med 116 kronor något högre än Kapp Ahls 102 kronor. Jag tror att Kapp Ahl har inte mer att bjuda över Stockmanns budpris. Spelet är över! Tänker på min barndomsvän Christian W Jansson, Kapp Ahls VD. En reko, tuff och härlig kille. Han tog hand om mig när jag var liten. Sedan lärde vi känna varandra under tiden i Torekov, och blev kompisar! ...

En ny vecka framför oss

Ja då har det varit helg och en ny börsvecka ligger framför våra fötter. Börsturbulensen (den mest akuta) verkar ha avtagit ävena att det säkerligen i framgent kommer att komma larmrapporter från USA angående kreditoron. Fokus ligger väldigt mycket på USA och har alltid gjort. Men numera så utgör inte USA hela världsekonomin utan vi har asien numera med i gamet som en storspelare med fortsatt hög tillväxt. Asien kommer, tror jag, komma att utgöra draglok i världsekonomin. USA kommer mer och mer placeras i andra klass… ...

2017-05-30 10:56 · xavi

Hemläxan är gjord...

…i ett par bolag i fredags och idag. Blev mycket glad när jag såg en av de andra skribenterna här gjort analys på det aktuella bolaget och kommit till exakt samma slutsats som mig. Vilket bolaget är återkommer jag till när jag fått svar på några funderingar som jag ställt till bolagets vd. Ha det gott alla. Ps) Henk, håller fö med dig om det du skriver och det känns som vi här på redeyes bloggar än så länge blivit förskonade från de avarterna med analyser utan substans. ...

Har ni gjort hemläxan?

När jag läser inlägg på allehanda börssnack, eller “snick snack” som jag och min far brukar kalla det, blir jag bedrövad över kvalitén på många av inläggen. Det är omvartannat ett haussande eller ett baissande, ofta utan saklig grund. En person kan ha köpt en aktie som därefter genast haussas, när sen samma person veckan senare sålt aktien med x procent i vinst börjar personen i fråga baissa istället. Hur oseriöst som helst. För att få ut något av det hela har jag sållat hårt bland signaturerna. Tack till alla som under åren skrivit sakligt och med argument, ni vet vilka ni är. Därför var det med stor glädje jag började följa Redeye’s blogg- och analysinitiativ. Dels fanns ju min gamla signaturfavorit Sigge (BB Forever!) redan här, men även flera nya skribenter som presenterade seriösa analyser och blogginlägg. Om alla fortsätter i samma stil blir det här riktigt bra. ...

2017-05-30 10:56 · henk

Sigge Portfölj har nått folkmun!:))

Ja du Sigge du är känd i vida kretsar. En kompis som skriver på BS ringde till mig idag. Han hade idag varit och käkat lunch på en thairestaurang i Varberg och hörde helt plötsligt att tre killar som satt vid ett bord pratade om Sigge Portfölj. De pratade om BS och A1. Tyvärr kunde min kompis inte uppfatta så mycket mer men det var lite festligt att de pratar om dig på stan:)) ...

2017-05-30 10:56 · xavi