Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guideline

Fortsätter idag sin resa uppåt mot nya höjder och har idag satt nytt ATH. Det har nu gått ett antal veckor sedan presentationen på Operakällaren och man börjar “känna av” förväntningarna inför det stundande avtalet som komma skall. Så snart dom amerikanska juristerna får sagt sitt så kommer det hända något snart. Även den saudiske intressenten kan bli en liten trevlig nyhet i sinom tid och sedan kommer förhoppningsvis nyheter om positiva tester med Tesco under hösten. ...

We Rock efter BVs säljrek

Igår skrev jag att WeSC gick ner med dryga 14% efter BVs säljrek (antagligen) och idag går den upp lika mycket. We är stark över 80kr. Scopeway skrev i söndags att de sålt sitt innehav och det kanske också bidrog till nedgången igår. De sålde hela sitt innehav i fredags till en snittkurs oom 83kr(vilket innebär att någon/några också köpte stora mängder aktier i fredags. En sak som är tydlig i denna aktie är helt klart att We går ner under låg omsättning och upp under högre. ...

2017-05-30 10:56 · xavi

Allt negativt om Björn Borg

Först och främst vill jag poängtera att jag är fortsatt mycket positiv till Björn Borg! Lika positiv som jag varit förr. Jag blir dock konfunderad över hur man kan sälja ut Borg så som man gör nu. Jag förstår det bara inte?? Därför, för att bättre förstå dem ska jag här lista allt som hypotetiskt kan tänkas hända ur negativ synvinkel för företaget och som kan tala emot en uppvärdering av aktien (utan rangordning): ...

DIBS - Stora poster

Under den senaste veckan har vi tillsammans med en enorm omsättningsökning sett stora poster internmäklas genom HQB. Ett antal poster på 10 000 aktier har synts till men även en på ca 80 000 aktier och en på 50 000 aktier. Allt detta har skett till stigande kurser. Jag har hört rykten om att HQB har kommit med en köpanalys med riktkursen 55 kr på 6 månaders sikt. Jag gissa att detta har resulterat i att flertalet private banking-kunder har börjat köpa på sig aktier, alternativt någon av HQB:s småbolagsfonder. ...

Det kan vara dags att titta på ACAP-invest

Som ett bra alternativ att ligga lång i tror jag ACAP är ett utmärkt val. Låg värdering, bra ledning som dessutom är “piloter” med stora innehav i bolaget och fint utrymme efter fastighetsaffärerna att göra nya fina affärer. ACAP är bortglömda nu men det kan ju ändra sig fort och jag tycker inte ACAP skämmer ut sig i någon portfölj. ACAP-aktien har gått upp ca 100 % varje år sedan nya mycket kompetenta ledningen tog vid och nu ca 75 % i år och ligger bland de 10 bästa i år på Stockholmsbörsen tror jag. Nu den senaste tiden så har aktien legat i en viloperiod vilket drabbar alla aktier och det är då man lätt gör misstaget att hoppa vidare. Det kanske behövs att man byter lista till midcap och gör några fina exits innan den riktiga uppvärderingen kommer. Jag tror t.ex som jag tidigare skrivet att Sonesson inredningar kan jämföras med Itab shop och växa bättre om det avknoppas från ACAP och efter ett tag säkert få samma värdering som hela nuvarande ACAP. På en fråga om detta svarade VD:n att de kontinuerligt ser över strukturen med aktieägarnas bästa för ögonen. Detta kan innebära avknoppning, försäljning eller fortsatta förvärv. Så länge vi tror att vi bygger värde behåller vi bolaget. Något annat kan han ju inte svara förstås men bolaget har visat att de inte är rädda att ta strukturgrepp så jag tror inte att det är omöjligt att detta sker. ...

Mark i öst.

Det börjar bli hett med att köpa jordbruksmark i östländerna nu medans det är billigt att handla. Det finns även ett antal alternativ på börsen om man vill spekulera i högre priser på odlingsbar mark i forna öststaterna. Själv har jag tagit position i Vostok Nafta som har ett stort innehav i Black Earth Farming som investerar främst i landbruksfastigeter i Ryssland, men kommer nog att bredda denna verksamheten i samband med en kommande börsnotering. ...

NSP-Xavi

Ser framemot vilka slutsatser Xavi kommer fram till gällande NSP. Just nu finns en stor mur kring 2,75-2,80, som vi får se om aktien orkar ta sig förbi i veckan. På månad eller tisdag torde försäljningsrapporten för sep-07 komma. Inväntar också klartecken för listbyte liksom godkännande från EU gällande sektorsänking socialavgifter under oktober-november. Godkännandet från EU kan dock dröja något längre än så.

Tänk: vad var din ursprungsstrategi?

Under dylika dagar som idag när två bolag såsom Odd Molly och Betsson går upp till ATH är det lätt hänt att ryckas ifrån sin ursprungsstrategi. Iaf känner jag så. Jag har varit in och ut i båda aktierna. Odd Molly runt 80kr och Bettan runt 60kr men sålt då jag varit nöjd med några kr plus. Dagar som denna förbannar jag mig själv för att jag i vissa fall/papper är så kortsiktig och otålig. Dock så kan man inte alltid vara med om de stora uppgångarna. Det är näsligt att missa dylika uppgångar med det är, enligt mig, än värre att hänga med ner i nedgångar. ...

Befogade uppgångar i Odd Molly och Betsson

Fin dag med ATH i två av de fyra huvudinnehaven Odd Molly och Betsson. Odd Molly klev på med hela 14 % och marknaden prisar nu enligt mina beräkningar in en orderökning på ca 75 % den 17 oktober när order- rapporten kommer. Min prognos är som tidigare nämnts minst 100 % orderökning för H1-08 och med 15 % marginal så skulle det ge 4,50 i vinst. Med ett med tanke på tillväxten försiktigt p/e med 28 så skulle det ge en målkurs på 126 kr. ...

Aktieuppdatering

Nu har jag tagit in ett nytt bolag i min portfölj nämligen NSP. Har inte läst på jättemycket så jag ber att få återkomma i den frågan. Har bara köpt på mig litegran aktier just för att få en anledning till att läsa på om bolaget. Kan väl säga att jag ryckts med av vissa erkänt duktiga skribenter i denna aktie. Sedan noterar jag att We handlas ner hela 12kr (nu 72kr) på BV säljrek. Kanske är läge att öka nu då för vi vet alla vilket klädbolag de säljrekade sist:)) Då visade det sig inte helt lyckat:)) Jag ligger inne med fiskespöt i vart fall. Det är trots allt bara några 100 aktier som bytt ägare medans det var tiotusentals aktier som bytte ägare på 83kr i fredags. Vi vet nu också att det var Scopeway som sålde hela sitt innehav. De tror dock fortfarande på aktien då de har kvar sin riktkurs på 107kr. ...