Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NSP köp och Odd Molly rapport

Precis som Xavi gissade har jag idag gått in och tankat i NSP. Efter impulsen här och efter att ha noga räknat på aktien så ser det ut att vara ett billigt tillväxtcase med arbetsgivaravgiftssänkningen som bonus. VD ger ett bra intryck (på Financialhearings) och det kan nog bli en fin tillväxt framöver. Tror nog vi kan få p/e 18 efter listbytet och det bör finnas en fin dubblingspotential på 24 månader. Dessutom har jag mycket klädaktier i portföljen och tänkte att det kan ju vara bra med lite mat också…;-) ...

NSP drar friskt!

Bra tajming hade jag för en gångs skull. Tog in NSP i måndags tror jag det var. Upp ca 7% i skrivande stund. Står i 3kr. Någon/några har fått ögonen rejält för denna aktie som är lätt att förstå sig på att marknaden för NSP ligger rätt i tiden och kommer också så göra även när det blir sämre tider. PS.Det är väl inte allas vår Sigge Portfölj som nu läst klart och storshoppar via AVA??:))DS. ...

2017-05-30 10:56 · xavi

Köprek på Björn Borg idag!

Kul att vi fått en köprek på förstasidan på DI idag av en Redeyeanalytiker. http://di.se/Index/Nyheter/2007/10/03/250820.htm?src=xlink Jag tror att analytikern kommer få rätt i att aktien inom någon månad kommer gå upp till 150kr. Björn Borg är helt klart i en positiv trend även att det går långsamt (i mitt tycke). Som jag ser det är ett köp nu till dagens kurs relativt riskfritt. Då menar jag att nedsidan är begränsad men det finns en desto större uppsida. När man läser förklaringar till varför andra aktier såsom Betsson och Odd Molly går så bra så beror det på att de är billiga sett till 2008års vinsttillväxt. ...

2017-05-30 10:56 · xavi

Countermine, Biosensor och MSAB

MSAB har gått riktigt bra senaste tiden. Den välförtjänta uppvärderingen beror troligen på rekar från AFV och Stockpicker. Biosensor har släppt flera pressmeddelanden. Integrerringen av den nya tekiken närmar sig slutet och alldeles nyss fick Biosens-systemet en välbehövlig ISO-9001-certifiering. Tror på ytterligare Biosens-order snart. I Countermine är det tyst. VD kuskar runt i världen och väntas hem snart. Skvaller säger att mekaniker på Countermine fått order om att hålla sig färdiga för avresa till Angola. Spännande dagar nu. Tänkte också vara lite lat och lägga ut en riktigt bra inlägg som jag inte skrivit själv. Här kommer ett välskrivet inlägg från “Amatörerna” på BS: ...

Mark i öst del 2

Har idag slutfört för tillfället mitt inhandlande av Vostok Nafta samt Firstfarm noterad i Danmark. First farm äger ca 190 ha mark i Slovakien huvudsakligen för mjölkkor samt ca 3 ha jord i Rumänien. Fortsatt satsning förväntas i Rumänien samt i Slovakien. I båda dessa länder förväntas markpriset samt pris på jordbruksprodukter att stiga i intervallet 20-50%/år. Dessa marker är även väldigt bördiga och det förväntas att en stor del kan exporteras till övriga Europa i sinom tid. Firstfarm är relativt nystartad, men är består av erfarna medarbetere och är det något danskarna är duktiga på så är det jordbruk och kan också anses vara tidigt inne på dessa marknader. ...

Grattis KappAhl & Christian W Jansson

Godmorgon! Vilken härlig nyhet om KappAhls rapport. Bolaget slog marknadens förväntningarna med ett rekortstarkt kvartal. KappAhl redovisade ett resultat före skatt på 167 miljoner kronor mot marknadens förväntningarna 155 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Vinsten uppgick till 1.59 kronor per aktie. KappAhl föreslår en utdelning till 5 kronor per aktie vilket attraherar många investerare. Det går bra för KappAhl trots att bolaget förlorade budstriden om Lindex mot finlänska Stockmann. ...

Tele5 mycket stor potential !!!

Datum: 2 oktober 2007 Börskurs: 20,50 Börsvärde: 68 041 058 - H1 2007 visade vinst på ca. 1,03:-/aktie. - Omsättningsökningen var ca. 202%. - Vinsten efter skatt var ca 3,5 miljoner (negativt H1 för 2006). - Effekterna av Servage kommer framför allt börja synas i Q3 och Q4. - Vinstprognosen för 2007 ligger på ca. 3:- (+- 25öre)/aktie - Ett flertal oberoende undersökningar visar på tillväxt i storleksordningen 20% för branchen under de närmaste åren. ...

Vilket drag den senaste tiden !

Betsson och Odd Molly har gått som raketer den senaste tiden och min portfölj har gått upp drygt 22% på väldigt kort tid. Har svårt att vara annat än glad för det. Har sett att många börjat snegla på både Panaxia och NSP, två bolag som jag haft under bevakning det senaste året faktiskt. Dock så vill jag avvakta lite till och se hur utveckling går vidare. Håller för fullt på att leta ett nytt jobb f.ö då jag inte känner att jag får visa mig från min bästa sida på mitt nuvarande arbete. Känns tråkigt då jag har bra arbetskamrater och så men jag känner att jag måste fortsätta utvecklas för att jag ska kunna trivas här i livet. ...

Dollarn & Reinfeldt

Dollarn i fokus! Läste i Dagens Industri om SEB:s syn på dollarn. Sex kronor för en dollar? Mycket spännande att följa dollarutvecklingen. Riksbanken tros höja reporäntan till 4.25% och samtidigt Federal Reserve sänker styrräntan till 3.75%. Det verkar lite orealistiskt. Jag tycker inte att reporäntan skall höjas till 4.25%. Det räcker med 4%. FED-räntan kan sänkas till 4.5%, men inte mer! Jag blir mer besviken på Fredrik Reinfeldt som har fullt förtroende för sin finansmarknadsminister Mats Odell. Reinfeldt börjar likna mer som förre statsminister Göran Persson som försvarade sina ministrar efter katastrofala insatser. Göran Persson öste fullt förtroende för skandalministerar under (s)-regeringen. Nu gör Fredrik likadant. Varför? ...

NSP - Värdering och jämförelser

Jag vill börja med att tacka Pechan för en mycket bra analys av NSP, tror jag lägger min egen på hyllan ett tag nu… En trolig anledning till NSPs låga värdering är avsaknaden av jämförelsebara bolag i Sverige. Dock finns det många snabbmatsföretag i USA som man lämpligen kan jämföra med. P/E 08 TILLVÄXT% PEG Yum 18,86 11,87 1,59 BK 20,43 14,64 1,40 Mc D 18,36 9,02 2,04 Wen 24,12 12,34 1,95 Snitt 20,44 11,97 1,74 ...