Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sigge P-NSP p/e-tal 18

Kurs 3,10 ger p/e-tal 7,4 på beräknad vinst 2008 som enligt mina beräkningar ger en vpa på 0,42 kr… …vilket ger riktkurs vid listbyte innan 071231 på 7,40 kr om p/e-tal 18 ska tillämpas. Är p/e-tal verkligen troligt anser du ?

Ljuset i tunneln?

Varför är vi så många som verkar ha en något mer positiv syn på börsen just nu? Frågeställningen blir extra intressant i ljuset av rekordhögt oljepris, en allt svagare dollar, credit chrunch i US, smittade europabanker i form av UBS, Deutche Bank & Danske Bank, vinstvarningar i Sverige från Nibe och Haldex och begynnande konjunktursvacka i US. Jag har inget bra svar, men visst känns det som om det positiva har ett visst tolkningsföreträde just nu. Kanske beror det på att börserna världen över trots alla dystra signaler har stått emot förvånansvärt bra och att detta ska ses som ett gott tecken på den underligande kraften i världsekonomin. ...

NSP - Mycket snack

NSP har som bekant fått stor uppmärksamhet på sistone och jag tror vi alla kan komma överens om att aktien är ett klockrent VG-case. Dagens uppgång var naturligtvis trevlig för oss befintliga ägare och det känns som att detta bara är början på en rejäl uppvärdering. Det har klagats här och var på att aktien haussats upp med kortsiktiga intressen och jag tror jag talar för de flesta när jag säger att så är inte fallet. ...

Carnegiehärvan

Det går bra för IFS idag. Aktien steg över 4% med hög omsättning. Det ser ut att aktien är på väg att bryta ur den långsiktiga nedgångstrenden. Aktien kommer att stiga 40% i de närmaste tiden. Carnegiehärvan har nått regeringen. Krisen närmar! Finansmarknadsministern Mats Odell har uppenbarligen charmats av Carnegies representanter eftersom han hämtade sina närmaste medarbetare därifrån och dessutom gett Carnegie det stora uppdraget att sköta försäljningen av statliga bolag. I efterhand ser man att det skulle vara smartare att sprida riskerna en bredare rekrytering utan så många gemensamma band mellan medarbetarna. Det är underligt att Odell och Reinfeldt inte kunde se denna risk från början. ...

NSP - Sigge

Inget namn nämt i mina tidigare spekulationer. Det jag antyder är att flockbeteendet kan göra att kursen faller tillbaka när en viss nivå inträffas. Jag är en av dom ihop med bl.a. der LS som “rekade” NSP för ett antal månader tillbaka på BS och är som sagt positiv till företaget i det stora och hela. Dock ser jag det lite negativt när det skrivs sträng efter sträng och inlägg efter inlägg om samma företag dag ut och dag in och då ofta av samma “nick”. ...

Tele5 - Potentialen väger tyngre!

Henk skrev ett mot inlägg till mitt angående Tele5. Som var mycket bra och beskrev riskerna. Visst finns det en del “frågetecken” angående Tele5. Bolaget är ungt på börsen och förhoppningsvis kommer dessa frågetecken redas ut allt eftersom bolaget blir mer moget. “Tålamod är vad som gäller” Exakt. Det kommer precis som du säger säger ta några kvartalsrappoter innan marknaden kommer våga uppvärdera aktien. Men jag har i alla fall inte bråttom. Sitter lugnt i båten. ...

NSP - Henk / Frefec

“Angående NSP, kul att se att aktien tar fart. Visst har Sigge’s inhop påverkat kursen, men faktum är att detta är ett VG-case där uppgången har substans. De personer jag har sett reka aktien har stor trovärdighet i mina ögon. Synd bara att jag inte köpte fler.” Tack för dom orden Henk. Blev faktiskt lite ledsen när jag läste Frefec`s blogg. I och för sig var jag inte namngiven men jag förstår att det i huvudsak var riktat mot mig även om fler skrivit om bolaget. Jag sysslar inte med pump & dump utan har bara långsiktiga placeringar om inte någon ny information kommer. Jag skriver bara för att det är roligt och det är inte roligt att läsa sådana där antydningar. På BS har flera uttryckligen bett mig meddela när jag hittar något nytt case och jag måste väl ha rätt att köpa innan jag skriver…? Jag har trots allt inget arvode för det här. Men förstås man får ju inte glömma att vi lever i janteland…:-( ...

Tele5 stor potential men hög risk

Durden Trader skrev i sin blogg om Tele5 och dess stora potential. Eftersom även jag har titta närmare på bolaget innan jag köpte en rejäl post tänkte jag ge några komentarer. Först och främst skall jag säga att Tele5 är den aktie i min portfölj som är behäftad med störst risk. Orsaken till att jag ändå köpt in aktien till portföljen är den potential som finns i aktien. Liksom Durden Trader bedömmer jag kurspotentialen vara minst 150% på ett års sikt. ...

2017-05-30 10:56 · henk

NSP haussning?

Verkar vara en allmänn haussning av denna aktie både här och på BS av många aktörer för tillfället. Detta beteendet har även fått lite fart i aktiekursen som idag har rusat iväg ordentligt. Är själv relativt sett positiv till NSP på lite längre sikt, men samtidig lite neutral till företaget då många köp och växten betalas med nytryckta aktier och optioner mm till befintliga ägare som kommer att göra utspädningen relativt stor med tiden. ...

DONE plus 11,88% Idag! Fyfan vad skönt att se...

Har tidigare många gånger påpekat om FA i DONE. Hade aktien själv förut men pallade inte trycket när AVA kunderna sålde i panik. Hade helt enkelt inget mer att köpa för. Låg med 100% i DONE och när det började röra sig neråt mot 8-10 minus i depån sålde jag. Vilket givetvis var fel då FA talar för företaget. Hade jag haft mer likvider hade jag legat kvar och inte varit lika nervös. Men nu kände jag att detta var illa och bäst att inse faktum att den kan likaväl fortsätta fall 20-30% till innan den vänder. Och om företaget mot all förmodan kommer med någon negativ info - ja, då kan ni bara gissa vart det skulle sluta. ...