Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NSP: EBITDA-mål

Har i kontakt med bolaget i går fått verifierat att de marginalmål (EBITDA) man satte upp i årsredovisningen 2006 på 8-10% över tiden inte inkluderar sektorsänkning socialavgifter. Detta innebär att mina beräkningar för 2008 håller om ledningens prognoser infrias och att de tom kan bli bättre iom att ambitionen är 8-10% och jag räknat på 8%. Får p/e-tal 7,2 på dagens kurs 2,98: NSP 2008 MED sektorsänkning sociala avgifter (alla siffror i Mkr) ...

Elekta visar framfötter

Hej vänner! Har ej hunnit med att skicka in analysen till redaktionen, har haft mycket med jobbet och var bortrest under helgen till London och såg Sveriges “stolthet” Fredrik Ljungbergs West Ham få stryk av storebror Arsenal, en upplevelse man sällan skådar. Elekta tar kliv framåt som jag beräknat tidigare. Potentialen är stor och tillväxt/efterfrågan växer hela tiden. Vänder nu även blicken lite längre bort men ändå så pass nära, Björn Borg! Finns inte så mycket att säga egentligen förutom att den är HET just nu. Sigge P har tillsammans med Xavi gjort fundamentala analyser kring företaget, tacksam för att ni finns på denna sida. Vill samtidigt påpeka att Oskar Fredrik Renvall har helt rätt när han skriver i sin blogg att denna sida bör hållas på en proffesionell nivå och att vi alla tar ansvaret att bibehåller det så. ...

Mycket bra rapport från Odd Molly

Först, jag hoppas att precis som Urban skriver att det går att hålla hög nivå på bloggen. Jag hoppas även att det ska vara en bra stämmning och inte diverse påhopp vilket i alla fall krävs för mitt deltagande. Det ska bli intressant att se det nya upplägget vilket jag hoppas ska hjälpa till att ge ovanstående. Odd Molly kom in med en fin orderrapport för H1-08 i överkant med mina förhoppningar. Efter det så försöker jag mig på en liten prognos (och som vanligt vill jag vara försiktig, gillar att under resan “tvingas” räkna upp vinstprognosen, en liten ovana…): ...

En tillbakablck

Det kan iband vara fruktbart att vända sig om och försöka lära sig något av historien. I det riktigt korta perspektivet kan vi konstatera att sepember 2007 blev ännu en minusmånad för AFG-index. AFG-indexet föll med 2,0 % i september. Tittar vi på de övriga månaderna år 2007 har vi fått en serie som inte är särskilt vanlig. Vi har nu haft fyra minusmånader i rad. Juni -2,1 % Juli -1,5 % Aug -1,6 % Sep -2,0 % ...

Acap Invest och Q3

Aktien har gått ner och sedan konsoliderat i knappa tre månader nu. Har inte direkt varit avsaknad av nyheter som är orsaken till den senaste tidens kräftgång. Dock har aktien gått upp mycket tidigare under året och någon gång måste en aktie rekylera och konsolidera. Fullt naturligt. Det är i dylika lägen som man ska passa på att buffra “billiga” aktier, vilket jag gjort. Jag ser det som ofrånkomligt näst intill att inte aktien snart uppvärderas. Skulle dock inte bli förvånad om det dröjer till efter listbytet. Nu snart faktiskt är det Q3-rapport den 26/10 som ska bli mycket spännande. Av denna rapport förväntar jag mig någon indikation på början i TPS och planer för att vända företaget. Kan bli en kioskvältare redan i Q4!? Jag är övertygad om att företagen inom Acap kommer visa nu i Q3 resultatet av de mycket fina orderstockarna som jag skrev om i min analys. Mina förväntningar på Q3 är ett vpa på ca 3,8kr. Utöver detta hoppas jag att vi i Q3 får vägledning om listbyte som då kommer öka likviditeten i aktien och en uppvärdering skulle då ske lättare. Å andra sidan ska man inte klaga nu när aktien ligger och konsoliderar, för nu har jag haft mycket tid att läsa på om bolaget. Detta har medfört att jag blivit mycket trygg med mitt val och jag har ökat ett flertal ggr. Hoppas och tror att det är rätt val (även om inget är säkert). ...

2017-05-30 10:57 · xavi

Finskt mode

Efter att ha avverkat ett arbetspass på 6 veckor på sjön med begränsad tillgång till internet har jag nu påbörjat mitt lediga pass med att studera allt jag missat. Mycket har hänt här på Redeye och många intressanta analyser och blogginlägg har skrivits och jag skall givetvis själv försöka återuppta bloggandet med hopp om att skapa något läsvärt. Det är rätt kul att svenska modeföretag nu går som tåget, såväl i Sverige som internationellt. Jag har dock själv lite intresserat följt det finska modeföretaget Marimekko under en tid. Bolaget är noterat i Helsingfors och är verksamt inom mode och heminredning. Det är få som undgått att lägga märke till det klassiska randiga eller blommiga Marimekko-mönstret och jag är nästan övertygad om att varje finsk kvinna har någon Marimekko produkt hemma. Om man tittar lite på den geografiska andelen av försäljningen ser man även att största försäljningen sker i hemlandet (ca 70 %). Övriga nordiska länder representerar drygt 10 %. Således bör det finnas goda möjligheter att växa rejält internationellt kan man tycka. Ser man på halvårssiffrorna så ökade dock försäljningen med endast 3 % till 33,9 MEUR. I Finland minskade försäljningen med 2,4 %, dock ökade den internationellt med hela 20 %. Att försäljningen minskar i Finland beror troligtvis till stor del på att flera internationella och då främst svenska klädkedjor nu etableras i Finland i rask takt. ...

Skanskas besked

Skanska höjer sina mål för bla marginalen för byggdelen från 3,3 % till 4 %. För bostadsutvecklingen höjs marginalmålen till 12 % från tidigare 10 %. Lyckas Skanska höja sina volymer blir detta kanonbra, men även vid oförändrade volymer är ambitionen värd att uppmärksamma. Skanska flaggar för att ca 1 miljard behövs i kapital för at öka sin verksamhet, vilket får tolkas som att det finns utrymme för högre uttdelning. Räknar vi med en 4 miljarder i vinst, så kan 3 miljarder delas ut. ...

Meddelande till Redeye.se bloggare

Hej alla ni som alltmer aktivit börjar skriva bloggar här på redeye.se. Vi tycker givetvis att det är fantastiskt roligt i många avseenden. Men som många av er redan har påpekat så strävar vi att hålla en såg hög nivå på bloggen som möjligt. Det är uppenbart att det finns en efterfrågan på något annat mer kvalitativt än de traditionella forum för aktier som finns i Sverige. Hoppas vi alla kan hjälpas åt att åstadskomma det. Att ni bloggare gärna vill kommentera varandras inlägg är helt naturligt, men vi skulle gärna se att detta sker i Redeyes forum och inte i själva bloggen. Se nedan länk: http://www.redeye.se/site/club/forum/ ...

Carnegie & Stockholmsbörsen sämst

Godmorgon! Läste flera kommentarer i aktiebloggen. Det verkar som en del av er chattar med varandra. Varför kan ni inte chatta på andra chatsidor? Här vill vi läsa aktieblogg, de som bloggar har något att tillföra oss intressanta tankar om börsmarknaden. Skvaller, humor och aktiens betydelse! Jag undrar varför vill ni inte visa ert riktiga namn på Redeye? Analytikerna visar sina namn när de skriver analys. Här finns flera nicknamn istället för riktiga namn. Vill man höja kvalitét här på Redeye - skriv fram ert riktiga namn då. Chanserna för er att bli igenkända på finansmarknaden ökar. ...

Acap Invest

Det börjar bli tjötigt detta men jag har idag igen ökat i Acap Invest. Det är nu mitt klart näst största innehav efter….Björn Borg (som f.ö leder överlägset). Acap köpte jag idag på dippen runt 138 i snitt. Riktigt bra pris för denna aktie. Aktien handlas nu till knappa P/E 11 för innevarande år. P/E 15 bör den dock ha med en sådan tillväxt som Acap har vilket ger riktkurs 195kr. ...

2017-05-30 10:57 · xavi