Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guideline/Epicept

Kan bli en mycket spännande vecka för båda dessa bolag nästa vecka eller så händer det ingenting. Guidelines samarbetspartner Tesco skall delta den 9 oktober på en konferens där dom skall presentera kommande generationers borrteknik. Tesco ligger steget före i utvecklingen av nya tekniker och det skall bli väldigt intressant och se om Guideline kommer att nämnas i sammanhanget. Sedan den 10 oktober är det Epicept VD Jack Talley som skall tala i San Francisco. Inte alls säkert att något av fundamental värde kommer fram, men mycket postitivt och framförallt kanske lite nyheter om Myriad samarbete kan få fart på kursen lite. ...

Strindbergs aktieinspelningar upphör

Fått ett mail från Strindberg där han skriver följande: “Jag har beslutat att upphöra med inspelningar. Anledningen är att jag i och med min mammas cancersjukdom har betydligt mindre tid över. Jag håller själv numera så gott som utelutande på med olika optionsstrategier och har därmed ingen eller oerhört liten egen nytta av information som framkommer på olika möten och presentationer. Det är på tok för dålig respons för att det ska vara meningsfullt att lägga ned många timmar på träffar som jag själv inte har någon nytta av. Jag kommer säkerligen åter besöka aktieträffar etc. så småningom när jag får mer tid över samt har behov av sådan information för mina egna affärer, men det är inte troligt att jag lägger upp dem på nätet så länge jag inte är aktiv i något av börsforumen på nätet och med tanke på den bedrövliga nivå som Börssnack m fl håller så finns det inga som helst planer för min del att under överskådlig (år) tid åter börja skriva. Samtliga mailadresser kommer att raderas samt mailkontot efter detta utskick. Lycka till!” ...

2017-05-30 10:57 · xavi

Brummer & världsekonomin

Godmorgon! Det är lördag ganska mulet men själen är glad. Tänker på Anna, som jag längtar efter. Flyger till Chicago om två veckor för att ta henne i min famn. Längtan efter henne är stor! Läste om Brummer i Dagens Industri om hans syn på börsen efter finansoron under sensommaren. Han verkar vara lite försiktigt positiv till börsen. Jag delar Brummers synpunkter när det gäller diskontering av en avmattning i tillväxten vilket talar för aktier som blir attraktiva på dessa nivåer. ...

365 kr/år..

Läste att ordförande i aktiespararna kvitterar ut en lön på 115.000 kr/månaden. Har själv varit medlem i c:a 10-12 år men funderar nu starkt på att gå ur. Varför? Ja, men får en tidning en gång i månaden med 4-6 bolagsanalyser som är lite “gamla” när man väl läser dom. Via nätet och andra forum så har man redan den information man behöver om respektive företag… Resten som skrivs i tidningen är helt ointressant för läsaren. Annonser inte minst. Tidningen har blivit akterseglad av nättidningarna vad gäller snabb och bra information. Konkreta köp/sälj poppar upp från massor av olika tidningars närupplagor och när väl tidningen dimper ner i brevlådan så är det som sagt, gammalt… Det går snabbt i dagens värld .. 115.000i lön… alldeles för mycket, eftersom det handlar om medlemspengar..Jag tackar nog nej till fortsatt medlemskap… ...

Björn Borg vs Odd Molly med 2008års värdering

Ja sett till senaste tiden så vinner Odd Molly över Björn Borg med hästlängder, om man tänker på aktieutvecklingen. Odd Molly har på kort tid gått från 80kr till 155kr. En dubbling alltså. Björn Borg har nu gått upp senaste tiden till att cirkulera över 130kr, efter att innan Q2 och därefter ha varit nere under 120kr och dansat och sedan över 120kr och därefter nu över 130kr. ATH i aktien är 159,50kr och sattes i maj innevarande år. Därefter har Björn Borg viasat klass i Q2 med fina siffror och allt talar för att vpa för helåret 2007 kommer landa någonstans över 5kr. ...

2017-05-30 10:57 · xavi

Finsk sisu?

Efter att igår reflekterat lite tankar om det finska designbolaget Marimekko har jag valt att skriva lite om ett annat intressant finskt bolag som dessutom kan befinna sig i en påbörjad turnaround. Det är kanske inte så många som känner till Antti Piippo. Antti kännetecknas som en ”gigolo” och en äkta ”bastufinne” som inte drar sig från att ta ett glas för mycket. Detta resulterade bl.a. i att han år 2001 under en blöt tillställning tillsammans med tre kvinnor i en stuga blev anklagad för misshandel. Antti svarade dock med samma mynt och anmälde kvinnorna för misshandel av honom. Det hade sannerligen gått hett till den där sommarnatten i finska Kyrkslätt. ...

Fredag

Och helg. Veckan har präglats av fortsatt uppgån och man undrar om alla farhågor om bostadskriser och slutet på börsuppgånger har tagit vägen. Det andas på nytt optimism på börsen , vilket framförallt märks på många mindre förhoppningsbolag som stiger till nya rekordnivåer med snabba kliv. Själv har jag under veckan blivit “biten” av jordbrukstrenden i Östeuropa efter att spenderat förra helgen med att läsa på en del om BEF och Firstfarm. Priset på jordbruksfastigheter i bl.a. Rumänien är ca 1/3 av vad dom är i Sverige för tillfället, och bördigheten samt den produktionsnivå som kan uppnås är större än vad den är i Sverige. ...

Risken har ökat i Unibet

Vi skrev om Unibet när den bottnade vid 187 kr för cirka fem veckor sedan. Nu är aktien upp 25 % och det kan vara klokt att ta hem vinsten. Potentialen är marginell då marknaden behöver mer information för att den ska stiga ytterligare. Rapporten för tredje kvartalet kommer om en månad, fram tills dess tror vi att kursen kommer att stå stilla. Vid en tråkig börs kan kursen dessutom falla tillbaka något. ...

Bra Macro siffror från US

Härligt! Sysselsättningssiffrorna från US utanför jordbruket var bra. För det första reviderades augustisiffran upp från negativt till positivt. För det andra var siffran för september + 110 000. Detta bör vara perfekt. Så pass hög att ingen nedgång kan skönjas i den amerikanska ekonomin vad det gäller syssellsättningen i alla fall. Samtidigt så pass låg att FED inte behöver oroas utan kan fortsätta att sänka räntan. Förmodligen en räntesänkning till i år. ...

Bergs Timber - billigast i världen

Företaget levererar ett fantastiskt resultat som vida överstiger mina förväntningar. Bolaget har kört för högtryck under sommaren samtidigt som prisbilden varit fortsatt stark. Har varit orolig för råvaruprishöjningar men dessa har väl kompenserats av den starka prisbilden för färdig produkt, det vill säga sågade trävoror. Bergs varnar för att en avmattad erfterfrågan på grantimmer, visst gör de det men ligger ända kvar med samma listpriser, frågan är om det bara en utplaning på sågade varor av gran. Samtidigt höjs listpriserna på furu som motsvarar en tredjedel av produktionen med hela 15 procent. Faktum är att granpriserna kan falla en del givet den fortsatt starka uppgången på furutimmer utan att denna fantastiska resultatnivå sjunker.. ...