Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Köpläge i PV Enterprise

Mycket har hänt i PV Enterprise sedan min säljanalys i maj. Situationen har ändrats helt. Sedan Tûv certifieringen har det fullkomligt haglat in ordrar i storleksordningen som jag inte ens vågade drömma om. VD Kristoffer Lind ger även ett stabilt intryck på Redeyes Cleantechdag och tror sig kunna realisera de mål som satts upp. Jag tror och hoppas att det kommer att bli så. Företaget har även valt att göra en nyemission som kan säkra orderna för 2009 och framtiden ser enligt min mening realtivt stabil ut. Framtiden i marknaden för solceller ser mer än bra ut, den kommer växa med stormsteg. PV Enterprise har värderats upp rejält sedan introduktionen och har helt klart varit en högriskaktie med enorma svängningar. Jag tror nu att aktien kommer att stabileras runt 100 kronors strecket och hoppas på en mer stabil framtida uppgång. ...

Mandator uppköpt & IFS på väg

En strålande morgon. Solen skiner vackert över hufvudstaden. Många ser glada ut när de går till sina jobb trots det är måndag idag. Piffigt! Jag gläder mig verkligen att se både Klas Palin och Kim Dahlström skriva sina blogg. Jag uppskattar deras namn här på Redeye. Är faktiskt trött på alla nicknamn. Läste Dagens Industri om ett japanskt bud på Mandator. Aktien steg över 25% på en gång när börsen öppnade. Härligt för dom som äger aktier i Mandator. Jag hade hållit ett öga på Mandator, men grämde mig inte över att jag inte köpte aktier. ...

Bioblogg

Nu är hösten här och nyhetsflödet från biotech-bolagen har börjat intensifieras. Fokuserar på dagens nyhet från Epicept och förra veckans från Orexo. Epicepts nyhet idag är viktig, att man funnit en dosnivå att gå vidare med. Det var förväntat högre doser men att läkemedlet haft en så pass stark antitumör effekt redan vid låga doser tidigare ger en bra möjlighet framåt. Läkemedlets stora fördelar har varit i kombination med cellgifter där tumörfria djur uppnåtts. Bolaget har för avsikt att gå vidare med kombinationsstudier både med cellgifter och med marknadsledande angiogenes hämmare som Avastin och Sutent. Det tyder på att läkemedlet kommer testas brett på de stora cancerområdena. ...

Zodiak köper igen!

Godmorgon! Flera intressant börsnyheter har redan kablats ut idag med givetvis störst fokus på Karo Bios lovande studieresultat angående blodfetter. Det är lite kul att följa dessa biotekbolag och spekulationerna brukar ju tillta när positiva studieresultat presenteras. Frågan är hur högt aktien orkar idag? Det som dock överraskade mig mest under dagens morgontimmar var att Zodiak fortsätter att köpa in sig i lovande produktionsbolag. Zodiak förvärvar nu en andel om 35 % i det indiska produktionsbolaget Sol. Den indiska marknaden är ju enorm och enligt dagens pressmeddelande skall hela 70 nya TV-kanaler lanseras under vintern. Detta ger ju Zodiak stora möjligheter att nå den indiska marknaden med sina lovande format. Ytterligare har ju intresset i västvärlden ökat för indiska filmer vilket även gör att Zodiak nu kan nyttja detta via att lansera Sols format i Europa. ...

Tips*

Vet inte om jag ska säga god kväll eller god morgon, någonstans där mittemellan iaf. Delar här med mig av några heta tips från en vän till mig som jobbar som förvaltare på ABN AMRO i London. Observera att detta mail är tre veckor tillbaka i tiden, men som har slagit rätt bra. “ti 2007-09-18 13:57” “Hej Daniel, här kommer några tips: Jag tycker att volvo B kommit ned till attraktiva nivåer@108. Självklart Oasmia @29. Titta även på Carnegie. All skit är ute många räknar med bolaget, kan sticka när som helst @114. Även Elekta är intressant på 108@.” ...

Joel Gott & Svenska bankernas lögner

Äntligen söndag kväll i oktober. Solen har gått ner lite tidigare än vad man trodde. Dags att tända ljus och duka fram en härlig höstmiddag. Ta fram en flaska kalifornisk rödvin Joel Gott 2005. Observera att Joel Gott inte finns att köpa på Systembolaget. Köpte i New York. Rekommenderar denna vin! Kolla gärna http://www.gottwines.com Tänker på att det är måndag imorgon. Förstår inte varför många tycker inte om måndag? Vill dom inte jobba eller bara njuta av lediga stunder? Tänk om alla inte jobbar vad ska det hända i världen? Stopp? En ironisk tanke? Är bara nyfiken på hur det fungerar i världen om alla inte jobbar? ...

Snart måndag!

Nu är helgen snart över (igen) och måndagen väntar runt hörnet. Aktiehandeln drar igång och det känns mycket bra. Jag har lite planer för måndagens aktiehandel. Jag har läst diskussionerna på BS igår ang Odd Molly och Björn Borg. Kul att se att Sigge Portfölj ser det ungefär som jag när det gäller vem av dessa som i dagsläget är mest köpvärd. Om detta har jag skrivit någon gång tidigare så det behövs inte mer. ...

2017-05-30 10:57 · xavi

Lundin Petroleum - Kenya, samt oljebolaget Vangold(VAN.V)

Lundin Petroleum blev nyligen tilldelat block 10 A i Anza Basin i Kenya. Blocket har storleken 14,748kvkm. Vilket öppnat bra och fina framtida prospekteringsmöjligheter för bolaget, bolaget har dock ett stort Market Cap och vid en fin träff får vi ett mindre utslag i kursutveckling än om bolaget varit litet men med samma exploateringspotensial. Lundin Petroleum har ändock än väldigt fin potensial med tanke på stora möjligheter till ökade reserver i Kalmykia Republiken samt i Sudan. Men detta inlägg ska egentligen handla om ett annat bolag som heter Vangold (VAN.V), noterat i Kanada. Bolaget har ett väldigt litet Market cap på knappt 300miljoner, alltså mindre än Thetys Oil. Vangold har precis som Lundin Petroleum blivit tilldelad en väldigt stor exploaterings licens i Kenya på ca 24,000kvkm. Denna koncession har väldigt stor potensial och Afrika är troligtvis framtidens kontinent när det gäller oljeexploatering. Här har Vangold också blivit tilldelad en koncession i Rwanda 7,208kvkm angränsande till Tullow Oil och Heritage oljefärlt där senaste brunnen flödade 4100 bopd. Armenien har bolaget också fått en stor koncession i med bra potensial för oljeförekommster. ...

Första dagen på Redeye

Så idag 6okt-2007 registerade jag mig ett konto på Redeye. Här tänkte ja dela med mig av mina tankar kring aktiehandel.

Sverige tjänar på rättvisan?

Sverige tjänar på rättvisa (S)-partledaren Mona Sahlin säger: “Det går bra för Sverige. Sysselsättningen stiger och arbetslösheten faller. Skatteintäkterna ökar i både staten och kommunsektorn. Fortfarande ger högkonjunkturen goda effekter. Ändå biter sig långtidsarbetslösheten fast – inte minst bland ungdomar. Lika många behöver försörjningsstöd idag som för ett år sedan. Många, inte minst bland de äldre, har inte alls fått del av de goda tiderna. Det är hög tid att ändra på det. ...