Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Betsson + ATH

Betssons har genom tidigare dåliga erfarenheter lärt sig att det är ingen idé att köra marknadsföringsinsatser på sommaren när spelet minskar till förmån för andra aktiviteter. Jag noterade att Unibet trots det försökte med en del aktiviter i just somras med TV-reklam och bonus till nya kunder… ;-) Som ett led av den här lärdomen så kör Betsson istället hårt nu med marknadsföring precis när den bästa spelperioden börjar. Ny och som jag tycker bättre hemsida: https://www.betsson.com/web/sv/StartWeb/och bonusar till nya kunder och TV-reklam. Bl.a. så lottar man ut en bil. Någon klagade på en chatt att det bara var en liten Fiat men som aktieägare så har jag inget att invända mot det valet… ;-) ...

Några tankar om risk....

Innan år 2000 reflekterade jag inte över begreppet risk, jag letade bara företag som skulle bli 2000-talets vinnare. Gärna små förhoppningsbolag som skulle växa till framtidens dominanter. Företag som Switchcore, TurnIT, Active Biotech - alla passade in i min portfölj. Gemensamt för dessa var att de ofta gick med förlust, var beroende av en produkt och var - oavsett hur man räknade - skyhögt värderade. Allt slutade naturligtvis i ett präktigt fiasko - precis som för många andra. Det kapital som det tagit fem år att bygga eroderade snabbt ihop tills bara startkapitalet fanns kvar. Min egen analys av “fiaskot” visade att jag haft en allt för hög riskprofil i min portfölj. ...

2017-05-30 10:57 · henk

NSP: Uträkning sektorsänkning 2008

Då några skribenter på olika forum undrat hur jag kommit till värdet av sektorsänkningen 2008 av sociala avgifterna för NSP lägger jag ut beräkningen här: NSP Så här ser uträkningen ut för sektorsänkning 2008 (med reservation för Danmarks andel av totala bruttolöner): Beräknand omsättning 2008=750 Mkr Personalkostnader=37% av omsättning Personalkostnader=278 Mkr Bruttolön exkl semlön=278 Mkr/157%=177 Mkr Bruttolön inkl semlön=177*112%=198 Mkr Sektorsänkning socavgifter 2008=198 Mkr*22,21%=44 Mkr Eftersom man inte kommer kunna ha BÅDE sänkning ungdomar 18-24 SAMT sektorsänkning kommer sektorsänkningen ta över och således blir effekten 22,21% i sänkning för 2008 räknat på total skattepliktig bruttolön. ...

Angående Odd Molly

Läste Urban Ekelunds krönika om Odd Molly. Det är en intressant krönika. Jag gillar hans krönika även om jag blev lite förvånad över hans positiva syn på Odd Molly. Det finns två sidor av ett mynt. Modebranschen är nog den svåraste att bedömma, framför allt är det inte trovärdigt att göra så uppskruvade långtidsprognoser som artikelförfattaren gör. Det är inte lätt att växa så fort för ett nytt bolag, företagsledningen har visat sig duktiga genom att hitta en nisch på marknaden men det behövs mycket mer. Har man den kompetensen? ...

ICA - Nummer ett i Sverige

Imorgon tisdag presenterar Ica butiksförsäljningen för september. Ica har idag en övelägsen marknadsandel på ca: 52% av hela dagligvarubranchen! Vilket säger sitt vem som är bäst i Sverige vad gäller mat. Ica har visat sig starka jämfört med konkurrenterna, man har haft en ökning mellan 4-8% i snitt under alla månader 2007. Jag tror att vi kommer se en rekyl uppåt i börsnoterade Hakon Invest imorgon i och med rapporten. ...

PV Enterprise - kort analys

Datum: 8 oktober 2007 Börskurs: 99 kr - Genombrotts ordrar under 2007 har som bekant trillat in. Sammanlagt uppgår mottagna ordrar för 2007 till cirka 1,5 Miljard kronor. - PV Enterprise säkerställer tillgång på solceller till 2010. - PV Enterprise får godkänt i enlighet med IEC 61512 vid testinstitutet TÜV - De tre stor ordrarna är följande: 1. ”Solkraftsföretaget PV Enterprise Sweden har tecknat ett avtal med tyska Systemhaus Corona2000 GmbH om försäljning av 300 KW solcellspaneler i månaden under fem år. Ordervolymen uppgår till 18 MW, vilket i dagens försäljningsvärde innebär ett ordervärde över avtalstiden på ca 470 miljoner kr. Corona2000 har vidare en option på att öka upp leveranserna till 500 KW månatligen, vilket vid fullt utnyttjande skulle innebära en totalorder om 30 MW. Första avrop sker nu under augusti månad.” 2. ”Solkraftsföretaget PV Enterprise har tecknat ett femårigt försäljningsavtal med tyska Gehrlicher. Avtalet omfattar en volym om totalt 30 MW motsvarande ett försäljningsvärde i dagens penningvärde om 810 miljoner kr över femårsperioden där relativt jämna leveranser kommer att ske månatligen under perioden. Av volymen 30 MW kommer 10 MW att levereras under 2008. Gehrlicher har också option på ytterligare ca 45 MW under perioden. Optionens utnyttjande är beroende av deras framgångar på den mer volatila projektmarknaden och vid fullt utnyttjande uppgår avtalets ordervärde i dagens penningvärde till ca två miljarder kronor över femårsperioden.” 3. ”Samtidigt annonseras att bolaget har tecknat ett försäljningsavtal med tyska EST-Energy om löpande månatlig försäljning av paneler fram till 2009. Avtalet omfattar 6,5 MW där EST har option att öka upp till 10 MW under perioden. Totalt ordervärde under perioden uppgår till mellan 175 och 275 miljoner kr.” ...

Epicept rörelser

Jag undrar i mitt stilla sinne vad som behövs för att uppvärderingen av Epicept skall komma. Idag kom ytterligare positiva besked från företaget och inledningsvis steg aktien upp över 13,-. Sedan nu mot stängning när “repet” skulle dras vad vi ned på en uppgång på 3%. Hadde det varit Karo Bio eller något annat biotechbolag tror jag vi idag hadde sett en tjurrusning med ca 20-30% på en sådan nyhet. ...

Betsson hörs & syns

Har den senaste tiden sett att det är mkt kring Betsson som händer. På TV har jag sett reklam och jag har även noterat att deras sida har ändrat utseende, kul ! Verkar vara en hiskelig aktivitet på sidan också.. Jag har efter VD:ns uttalande i samband med “norgehistorien” inget att tillägga om Betsson annat än att jag väntar in Q3 som jag tror kommer bli kanon. Hittar man en vinnare så håller man sig till den och rider tills den stupar ! :) ...

Björn Borg research

Tog en stärkande promenad igår och kom till köpcentret. Där så kom jag på att jag inte varit i MQ-butiken på ett tag. Butikschefen sa på min fråga att Borgförsäljningen går mycket bra. Herrkalsonger säljer bra både med bollen och med namnet, det verkar inte spela så stor roll utan det är mönstret som är viktigast. Riktigt unga vill dock helst ha med namnet än. Butikschefen sa att grabbar i gymnasieåldern kommer in och frågar om de nya mönstren kommit och har det inte det så väntar de med att köpa! Det verkar som ju mer mönstrat det är ju bättre är det och det är helt klart mode i det här och man vill ha det senaste (Låter otroligt för någon i min ålder men visst är det bra..;-). Däremot så lite äldre 40+, de vill helst ha enfärgat men har då ändå tagit steget från enbart vitt, men mönster det blir lite för vågat. BC sa att den nya kollektionen av herrkalsonger har mottagits mycket väl. ...

Björn Borg

Kul att se att Björn Borg handlas upp lite idag. Har ökat lite ytterigare idag. Noterar att Deutsche Bank i London står på köpsidan idag också. Jag har själv fått indikationer att Björn Borg fått ett ökat intresse från London bl.a. En kontakt i London säger även att de gånger han varit på Selfridges så vittnar expediterna att det går riktigt bra. Det bör dock säljas på fler ställen och därmed i högre volymer för att detta ska synas för oss. Men det kommer var så säkra:) ...

2017-05-30 10:57 · xavi