Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Björn Borg-Insiders, högrisk och tillväxt

Ser att Pernilla Groth sålt ytterligare 8900st aktier 4/10. Hon sålde 20000st 24/9. Pernilla jobbar som produktchef och hon har efter sina insiderförsäljningar kvar 24100st aktier i Björn Borg. På senaste tiden har det enkom skett insiderförsäljningar och inga insiderköp noterar jag. Det klart de största ägarna som är direkt knutna till ledningen äger ju redan stor andel och har minskat för att öka likviditeten, så då vill de ju säkerligen inte köpa mer. ...

2017-05-30 10:57 · xavi

Lite om billiga småbolag

Känner mig lite småfrusen och har lite skuldkänslor för att jag ännu inte på allvar har börjat ta itu med höstarbetet hemma på gården. Stuprännorna är fyllda med löv och altanen behöver städas. Ytterligare borde jag träna inför lördagens kanonlopp som är ett tjugokilometers elit/motionslopp. Jag kan avslöja att jag definitivt hör till motionsgruppen men med lite tur skall jag klara av loppet på en timme och tre kvart. Jag har även bjudit min kära fru Cecilia på en tiodagars resa till Hawaii med avfärd på måndag, så helgen blir stressig. ...

Elekta

Jag har precis skickat in min “sena” analys om Medicinteknikföretaget Elekta. Bör förmodligen komma upp här på Redeye idag eller imorgon. Varma hälsningar /D.Öz

Odd Molly & Björn Borg

Läste Dagens Industri till frukost. Solen skiner stillsamt genom fönstret. Doften från kaffe sprider i köket. Hittade en rubrik i rosa tidningen. “Klump i magen av bankerna” Rapportsäsongen rycker närmare och analytikerna har “klump i magen” inför bankerna, och plågas särskilt av Swedbank. Varför gör dom då? Andra orsaker till oron: nedskrivningar, vinstvarningar och uppsägningar. Kreditoron har radat upp sig hos internationella banker. Står svenska bankerna på tur? Svenska bankaktier har fått mycket stryk under kreditoron, givetvis har aktierna vänt upp men inte lika mycket som de föll. Då behöver man inte oroa sig för svenska aktier inför rapporten. Hennes & Mauritz, Electrolux, Ericsson, Lagercrantz, SKF och Volvo. ...

SAP utmanar Oracle - Bra för IFS!

En intressant läsning i Svenska Dagbladet om SAP:s bud på franska dataföretaget Business Objects värt 44 miljarder kronor. Budet på franska bolaget Business Objects som tillverkar dataprogram för analys av stora datamängder. Det kan slå tillbaka mot ärkerivalen amerikanska Oracle som har växt sig oroväckande starkt genom företagsköp. Det innebär att Oracle är på väg att lägga några bud på flera mindre bolag som Lawson Software och IFS. Varför IFS? Det har förekommit några rykten om att IFS:s styrelseordföranden Anders Böös varit i New York häromveckan och diskuterar med ett större bolag. Det kan vara ett bud på hela IFS eller sälja konsultdelen. ...

Björn Borg och Englandsintresset

Noterar att Deutsche Bank i London i dag igen är störst på köpsidan. Jag har, som jag skrev igår, också fått indikationer på att man i England uppmärksamhat aktien. Det är rätt stora mängder aktier som ovan nämnda aktör köper och har köpt de senaste dagarna. Indikationerna på att det går bra med försäljningen i England hjälper säkert också till. Noterar ävenså att ETS ligger tungt på säljsidan, precis som man gjort i evigheter känns det som. Undra jag hur mycket de har i lager att sälja ut?? ...

2017-05-30 10:57 · xavi

Tisdagsbörsen och lite fotboll

Öresunds rapport var som vanligt bra och innehöll inga överraskningar. Investmenbolaget handlas nära sitte eget substansvärde och jag ser inget direkt anledning att kasta sig över aktien denna vecka. De senaste dagarnas uppgång på Stockholmsbörsen bröts igår. Efter åtta dagars uppgång var detta knappast oväntat. Jag är ingen stor vän av teknisk analys, men jag precis som många andra, kan inte låta bli att snegla lite på charten då och då. ...

Stolt ålänning

Som ålänning är jag rätt stolt. Framförallt för att det går så bra för åländska företag. Det hela började i söndags när jag satt på Ålands egen nationalarena WHA och såg toppmatchen i fotboll mellan IFK Mariehamn och ligaledarna Tampere United. Att Åland med drygt 25 000 innevånare har två ligalag i fotboll är en bedrift. Det som är lite ännu mer anmärkningsvärt är att det åländska damlaget Åland United just nu ligger på en fjärdeplats i damligan samt att herrlaget IFK Mariehamn är femma i Veikkausliiga. Imponerande! ...

.. Mer än en höstdag

Inte är det bara en sen kväll i höstmörkret, det är även en sen kväll i höstmörkret med betsson och björn borg i hamn. Efter en desperat research av dessa bolag har jag valt att tanka på ordentligt inför kommande rapporter som med stor sannolikhet kommer slå över förväntan. Vi får vänta och se! Hur kan jag då vara så övertygad? Jo, det är väldigt enkelt och okomplicerat. Svaret finns här på redeye och all dess kompetenta analytiker till oss användare. Är oerhört tacksam för Redeyes professionella nivå och all heder till redaktionen och till alla användare som håller sidan i form. Godnatt ...

En höstdag

Måndagen var en fantastisk fin höstdag här i Stockholmstrakten. Jag är glad att jag lämnade tangenbordet och var ute och gick i skogen istället. Förmodligen har jag missat en massa intressant information och kanske också affärsmöjligheter, men det var det värt. Läste om Mandator och budet på 3 kronor. Det är väl dryga 25 % över fredagskursen. Spontant känns det som ett bra bud. Har inga Mandator aktier längre och det var relativt länge sedan jag var inne i bolaget. Det måste svida en del för några idag, med tanke på att några av de ledande befattningshavarna sålde för inte så länge sedan. ...