Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dags att rösta

Det stundar lagtingsval på Åland. Det är alltså dags för väljarna att bestämma vilka personer som skall representera den åländska ”riksdagen” för nästa fyraårsperiod och jag planerar idag att förhandsrösta. Det är lite kul att följa med partiernas valkampanjer. Vägarna fylls med plakat och insändarna i de lokala tidningarna fylls med populistiska utspel. Kandidaterna är även många och profilerar sig själva med rätt intressanta marknadsföringsknep med allt från amerikaniserade kampanjer till mer jordnära och stabila utspel. Partierna är även de rätt många med självständighetspartiet Ålands Framtid på högersidan till miljöaktivisterna HUT-gruppen på vänsterflanken. Hur har det då gått för de åländska ministrarna? Trampar de i klaveret likt de svenska? ...

Börspsykologi och företagsresearch

Diskuterade sågverksbranschen med en person som inte kunde förstå att hans sågverksaktier går ner fast de gör så bra resultat och insider köper. Min förklaring är att marknaden vet att rapporten ska bli bra men vet också att det är en extremt konjunkturkänslig bransch och agerar efter det tills annat är bevisat. När det går bra kommer ny kapacitet på marknaden och sådan har aviserat från flera håll. När det väl börjar vika då går det fort neråt. Ett alternativ är att ledningen anser att aktien är så billig att de helt enkelt köper ut bolaget från börsen. Ledningen kan också vara förblindad av att det går bra just nu och konjunktursvackor kommer säkert lika överraskande för dem som oss. Själv gjorde jag samma misstag när jag var ny med det här med aktiemarknaden. Man tänkte bra rapport = kursuppgång men allt hänger med vilka förväntningarna är. Nu när det går så bra för sågverksindustrin så sitter ”Mr Market” bara och letar minsta antydan till försvagning för branschen och då handlas aktien ner. Visst är den underbar börspsykologin men man ska komma ihåg att ”Mr Market” inte alltid har rätt och det är ju det som ger oss möjlighet att göra fynd. ...

Warren Buffett & IFS

Godmorgon på er! Vill först tacka Kim Dahlströms för hans positiva ord. Jag uppskattar hans varma ord och tankar om livet. Inte bara aktier utan livet och bloggens spännande resa. Jag gläder mig verkligen att du bjuder din kära fru Cecilia på en tiodagars resa till Hawaii. Du har ett gott hjärta! Har intagit en härlig frukost efter en god nattsömn. Det var en jobbig natt häromdagen då Jolly Bob min hund flämtade pga andningsvårigheter. Jolly Bob har återhämtat sig mycket bra. En glad och pigg 15 åring. Han står givakt på golvet för att få lite brödbit. Provade Kalles Kaviars nya smak - banan! Det smakar helt OK! ...

Kungsleden

Har vi några bra föslag för kungsleden? Borde vara en bra satsning inför Q3.. Gått kraftigt ned och på väg att återhämta sig..

Guideline/Tesco?

Igår presenterade Tesco sina framtidsutsikter på konferansen “Natixis Bleichroeder Hidden Gems Conference” Tesco har en väldigt aggresiv politik om både tillväxt i omsättning och vinst samt en aggresiv strategi när det gäller att ligga långt framme i teknikutvecklingen. Den stora frågan för oss är dock om Guidelines teknik är bland dom primära i Tescos framtid. Läser man igenom presentationen så är det svårtolkad,men vissa indikationer kan tyda på att Guidelines teknik näms isamband med “casing drilling” ...

Fear Meter

Under de senaste veckorna har räntan på en 10 åring statsobligation stigit från ca 4,05 procent till ca 4,35 procent. Med andra ord har de oroliga investerarna som hetsade upp priset på säkra räntebärande papper under den värsta kreditoron och därmed sänkte räntan på ex den 10 åriga statsobligationen nu börjat vända tillbaka till mer riskfyllda placeringar. På samma sätt har vi sett att detta skett också i USA. Jag tar det som ett tecken på att många ser att sannolikheten för ett sammanbrott på kreditmarknaden inte längre är särskilt stor. ...

PV Enterprise - subventionerna

PV Enterprise VD sa i webbcasen här på redeye att han knappast trodde att subventionerna skulle sänkas. Jag tror han har helt rätt. Vi står inför allvarliga miljöproblem och regeringarna världen över börja sakta men säkert agera. Ett exempel från idag: Var på körskolan. Där sa man att numera blir man kuggad för att man inte kör “miljövänligt”. Dessutom så kommer terioprovet till stor del behandla just miljön. Låter konstigt jag vet. Men nu börjar regeringarna bli desperata. Dessutom börja de snacka om att man med fördel ska ta tåg om det går osv… ...

Stevie Wonder och Tiger Woods

För omväxlingens skull kan det vara skönt med ett gott skratt och en rolig historia, luta er tillbaka och njut. Stevie Wonder and Tiger Woods are in a bar. Tiger turns to Stevie and says, “How’s the singing career going?“Stevie replies, “Not too bad. How’s the golf?” Woods replies, “Not too bad, I’ve had some problems with my swing, but I think I’ve got that right, now.“Stevie says, “I always find that when my swing goes wrong, I need to stop playing for a while and not think about it. Then, the next time I play, it seems to be all right.“Tiger says, “You play GOLF?“Stevie says, “Yes, I’ve been playing for years”. Tiger says, “But – you’re blind! How can you play golf if you can’t see?“Stevie Wonder replies, “Well, I get my caddy to stand in the middle of the fairway and call to me. I listen for the sound of his voice and play the ball towards him. Then, when I get to where the ball lands, the caddy moves to the green or farther down the fairway and again I play the ball towards his voice.““But, how do you putt?” asks Tiger “Well”, says Stevie, “I get my caddy to lean down in front of the hole and call to me with his head on the ground and I just play the ball towards his voice.“Tiger asks, “What’s your handicap?” Stevie says, “Well, actually – I’m a scratch golfer.“Woods, incredulous, says to Stevie, “We’ve got to play a roundsometime.“Wonder replies, “Well, people don’t take me seriously, so I only play for money, and never play for less than $10,000 a hole. That a problem?“Woods thinks about it and says, “OK, I’m game for that. $10,000 a hole is fine with me. When would you like to play?” Stevie says, “Pick a night” ...

Ingen BORG ökning idag heller...

Efter att ha sålt av lite Björn Borg aktier för 134,75kr förra torsdagen har jag försökt fiska upp dem igen på 131kr utan framgång. Samma mönster utspelar sig dagligen, aktien går upp under förmiddagen för att sedan sjunka tillbaka under senare delen av dagen. Idag var det nära att köptet gick igenom men aktien sjönk aldrig lägre än till 131,5kr. Försöker återigen imorgon med förhoppning på att FED ställer till det för oss ikväll… ...

2017-05-30 10:57 · jara

DIBS - Ökat

Jag har under de senaste dagarna, då aktien har fallt tillbaka så smått från toppnoteringen på dryga 49 kr, i princip dubblat mitt innehav i DIBS. DIBS är i mina ögon det absolut klarast lysande caset tillsammans med NSP som finns på börsen just nu. E-handel är en extremt intressant bransch och tittar man på bolagsspecifika triggers för bolaget så är de otaliga. Jag räknar med att Q3 kommer att komma in mycket fint och det ska bli intressant att se om kundtillflödet är fortsatt högt. Q3 blir den första rapporteringsperiod där CDON (nordens största nätbutik) är inräknade i verksamheten och med en årlig omsättning på ca 800 miljoner kr, räknar jag med att detta kommer att synas på sista raden. ...