Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Raybased börjar leverera

Raybased och Tuve bygg uppgraderar sjukhus. Med tanke på att fler stora samarbetspartners som Bravida och Serneke också verkar i samma segment kan vi förvänta oss ett pärlband av fina orders under våren. Serieproduktion har startat under 2017 och dessa produkter hittar ut till kunder i allt snabbare takt vilket även stärker upp kassan och skapar ett positiv sentiment. Många signaler pekar på att 2017 kan bli ett bra år. Försäljningen lyfter när marknaden börjar bli redo att implementera ny teknik. Raybased produkter är anpassade för storskalig installation vilket skapar rejäl hävstång om lanseringen blir lyckad. ...

Forts. Enorama Pharma - Undervärderad

Vi har ett företag med en tydlig och förstålig produkt som snart kommer att kunna säljas på några års sikt över hela världen. De kommer att göra detta via partners som har sina egna varumärke, på detta vis reduceras risken i företaget, samt att det är väldigt dyrt att marknadsföra ett eget varumärke. De jobbar paralllet med allergiläkemedel som ritnit, även detta skall framställas som tuggummi. Det är lättare med ett tuggummi än att svälja en tablett. Meda jobbar också mot ritnit, men i spray form. De kanske kan komplettera varandra. ...

2017-05-31 08:37 · tl

Cyxone: Uppdatering II – konkurrerar med världsledaren!

Nytillkomna omständigheter: Cyxone har nu levererat de första resultaten från djurtesterna i preklin och det med en skräll som hördes till stratosfären. Inte bara har studierna bekräftat den uppfattning man haft, utan även överträffat denna med kraft. T20K har en liknande effekt som det nu världsledande preparatet Gilenya. Cyxone har således en substans som redan i prekliniskt skede kunnat jämföras med det bästa på marknaden, att dem inte skulle ha ögonen på sig från BP nu är i min tanke orimligt.[1] ...

Dyr hemläxa för småsparare i Peptonic

Peptonic kunde inte misslyckas helt enkelt eftersom de gjorde om Fas2b studien så kunde det inte gått fel. Det trodde jag också i våras 2016 men började bli osäker och sålde allting jag hade i Peptonic utan någon vinst i sena våren 2016. Däremot har det varit helt självklart att Peptonic kommer komma med enormt positiva resultat nu i mars. Ett avtal skulle komma därefter som körde upp värderingen till miljarden. ...

2017-05-31 08:37 · bjaen

Håll busen borta! Har ett bra köpläge uppstått?

Frågan är om det nu har uppstått ett bra läge att kliva in i Chordate, som kommer göra allt för att busen ska hålla sig borta? Som vanligt i nya bolag gäller det att läsa på, och resan brukar bli volatil, som vi alla vet. Det finns en stor marknad och med en välfylld kassa, så det kan kanske vara ett bra läge för uppgång, i varje fall på kort sikt, till 19 SEK. ...

Missa Inte Detta - Hemcheck Sweden AB

Styrelse Det otroligt imponerande team som sitter i styrelsen förtjänar att presenteras tidigt i detta inlägg för att belysa deras kompetensnivå: Fredrik Sjövall, född 1980, är styrelseordförande. Han innehar en Civilingenjörsexamen från Chalmers med inriktning på entreprenörskap. Med över tio års erfarenhet som VD inom läkemedels- och bioteknikbranschen är han en tillgång utöver det vanliga till bolaget. Sjövall innehar 42 202 aktier och 30 000 teckningsoptioner. Måns Alfvén, född 1974, är styrelsesuppleant. Han är utbildad Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Med omfattande erfarenhet av positioner så som VD, styrelseposition samt konsultuppdrag hos både nationella och internationella företag bidrar han garanterat, vid närvaro, med exceptionell rådgivning. Alfvén äger imponerande 1 256 325 aktier (indirekt genom bolag som ägs av Måns Alfvén och Hjalmar Didriksson). ...

ÅAC Microtec - Mitt i en upphandling värd 50mkr (ca 25% av dagens BV)

Börsvärde: 280 mkr. (Kunder har under åren visat sitt förtroende för bolaget genom att beställa produkter och tjänster för 250 MSEK. (Senaste avtalet med York är inte inräknat). Noteringskurs: 6.80kr. TO1: 4 Teckningsoptioner ger rätt till nyteckning av 1 aktie i ÅAC till teckningskursen 8,80 kr under perioden 2-31 maj 2018. ÅAC Microtec, som utvecklar teknikkomponenter för små satelliter har idag kunder som, NASA, ESA, Airbus och ett dussintal fler. ÅAC:sfokus ligger på mikrosatelliter (under 150 kilo) och företagets kompetens är mikroelektronik för kritiska tillämpningar. ÅAC Microtec. I takt med att marknaden blir beroende av satellitdata ökar kraven på tillförlitlighet. De riktigt små satelliterna blir större och de stora satelliterna blir mindre. I denna ”sweetspot” har ÅAC en perfekt position. ...

Var finns företagsanalysen som Alla accepterar

Att genomföra en fundamental analys innebär i princip att en företagsvärdering utförs. Jag är även intresserad av att få veta om nuvarande aktievärde på börsen överensstämmer med verkligheten, och hur aktien bedöms utvecklas framöver. Anledningen är att företagets finansiärer, våra kunder och aktieägare önskar en sammanställning av nuläget och en framtida prognos för företaget. Vi kan själva göra detta, men för att få en neutral analys, söker jag nu hjälp. Jag har försökt med min bank, men de gör bara analyser på företag som är noterade på Stockholmsbörsens Large Cap lista. Det innebär stora företag med omsättning i miljardklassen. Min bankman berättade att det kostar mer än det smakar, och att deras analytiker troligen inte kan stanna kvar så länge till. Bankens aktiehandel har fått konkurrens av Internetmäklare och courtaget har minskat dramatiskt. Alternativet kan bli att man får börja ta betalt för analyserna. ...

Nynoterade SARSYS-Redo att lyfta

Scandinavian Airport and Road Systems är sedan slutet av 90-talet ett vinstgenererande bolag inom affärsområdet för flygsäkerhet. Bolaget bildades 1998 som en avknoppning från SAAB Automobil och skapade sig snabbt ett mycket gott renomé på marknaden genom att designa, tillverka och utveckla högkvalitativ friktionsmätutrustning för flygplatser och allmänna vägar. Utrustningen används för att mäta friktion på landningsbanor och allmänna vägar för att säkerställa säkerheten så att flygplan kan landa och ta av säkert. Produkterna har en mycket hög kvalité och kan monteras i olika typer av fordon, vilket värderas högt i samband med flygsäkerheten på landningsbanor. SARSYS lösning ger såväl trafikledning som piloter aktuell information om banans förutsättningar inför landning och uppstigning då exempelvis beläggningar av gummi som släpps från landningshjul kan äventyra säkerheten. SARSYS system kan mäta friktionsvärdet/konditionen på landningsbanan exakt på metern medans övriga aktörer endast lyckas mäta värdet ner till fem meter. ...

GomSpace: Jättekontrakt säkrat med Sky & Space Global

Sky & Space Global Låt mig börja med en kort bakgrund på Sky & Space Global (SASG). Bolaget startades så sent som 2016 av Meir Moalem och Meidad Pariente, båda med ett förflutet inom den del av den israeliska militären som ansvarar för landets satelliter. Bolaget är inkorporerat i Storbritannien men listat i Australien, via en omvänd take-over av ett konkursat råvarubolag. Börsvärdet är i skrivande stund runt 1,8 miljarder kronor. ...