Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tåget gick!

Precis som herrarna Sigge Portfölj och Xavi påpekade var min jakt på borgaktier till slut ganska löjlig. Att jaga 25öre är enfaldigt och ganska onödigt, kanske var det masochisten i mig som ville bli snuvad på konfekten. Hursomhelst straffade AMA mig idag när de pressade upp kursen över motståndet på 135kr. Dessa danskar kan antigen vara din vän eller din ovän. De har i alla fall förmågan att antigen höja kursen rejält eller sänka den rejält. ...

2017-05-30 10:58 · jara

Cleantech, cirkus och lite kyla

Usch, vilken kall morgon. Lite uppmuntrande var det dock att lyssna till dvärgpapegojornas morgonsång (skrik!). Kul var det också att katten sovit bredvid mig och frun inatt. Dessvärre är det dock inte vår katt, utan grannens. Hela förra vintern sov den på vår altan på nätterna och efter att i somras då vi p.g.a. av värmen haft ytterdörren öppen har den nu börjat titta in allt mer. Lite konstigt är det dock att vi fortfarande vädrar rätt mycket fastän det som sagt blivit betydligt kyligare. ...

Intervju med inköparen på Selfridges!

Min kontakt i London har talat med inköparen på Selfridges i London Toby Baterman telefonledes och jag fick frågor och svar till mig i morse. Fick inte ut jättemycket men det väsentliga tycker jag ändå kommer fram. Nedan presenteras frågor och svar: -Hur går försäljningen och har trycket ökat på varorna(är det svag ökning eller stor)? Svar: Forsaljningen gar MYCKET bra och vaxer valdigt snabbt. Londonbutiken ar den som saljer mest men det gar bra aven i de regionala butiker (4st totalt inkl. London) Selfridges har. ...

2017-05-30 10:58 · xavi

Björn Borg och steget ut ur Europa

Ja nu tar Björn Borg steget ut i Europa. ´Nya marknader annonserades i Q2 och det var som bekant Frankrike, Österrike och Australien. Först ut är Australien efter att jag sett att GustavS på BS lagt ut denna länk: http://www.newsdesk.se/pressroom/bjornborg/pressrelease/view/bequoted-nyheter-bjoern-borg-expanderar-paa-tre-nya-marknader-163925 De första ordrarna går således till Australien och de är som synes redan lagda. Leverensen kommer igång redan i november till hela åtta butiker inom en nationell varuskedja. Uppskattat skrivet av Skårbratt men det sista han skriver om vpa 4,25 är…..:=))) ...

2017-05-30 10:58 · xavi

Högtidsstund på TV med Borg och Molly

Enligt uppgift på flera ställen så ska E24 Weekend på TV8 kl 21.00 nu på söndag ha gästerna Nils Vinberg, Björn Borg och Christina Tillman, Odd Molly som diskuterar det svenska modeundret och om det är en bubbla!" Intressant är väl en underdrift minst sagt. Nu får vi förstås hoppas att de inte tycker att det är en bubbla…;-) Såg i blogg här att “Jara” har problem med att köpa in Borg… Var inte för snål nu för du kommer att få ångra dig. Sommaren 2008 hittar du säkert aktien i 200 kr vad spelar det då för roll med en eller annan femtiöring nu när du köper. ...

Epicept NE

Inte helt oväntat kom idag nyheten om Epicept´s nyemission. Som Klas Palin nämner i sin blogg tidigare idag så var det inte oväntat och marknadens dom var rätt hård. Tyvärr är även detta en enligt mitt tycke en för hård dom mot bolaget. Med allt Epicept har i pipeline och om dom lyckas kommer dom som tecknar sig för denna nyemission att har dragit rätt nummer i lottodragningen om något år. ...

Missade BB igen

Efter gårdagens börsuppgång i USA, som så passande ägde rum efter att Stockholm stängt, befarade jag att Borg skulle klättra uppåt idag men tack vare utvecklingen i Asien började OMXS30 och Borg trevande. Nu slutade Stockholm på plus men det gjorde inte min ögonsten. Aktien backade en krona och var som lägst nere på 130,5 vilket givetvis var stoppet före min order på 130,25. Nu gråter inte jag blod för detta utan ser det mer som en välsignelse då Dow Jones ligger på minus i skrivande stund. Sannolikt ska vi neråt imorgon och då kommer ett nytt tillfälle att tanka Borg för en billig peng. ...

2017-05-30 10:58 · jara

Epicept o Tripep; tillägg 17.00

Två härliga bolag att skriva lite om. De bägge är nog bland de bolag som det finns mest negativa åsikter om utan att man egentligen vet något. Givetvis har bägge dessa sina fel och brister men den misstro mot bolagen som finns idag är nog mer kopplat till behovet av en syndabock när man förlorar pengar. Att ta ansvar för sina investeringar är inte alltid roligt. Ska inte gå vidare med detta utan uppdatera lite för intresserade. ...

I det tysta

kan man verkligen tala om när det gäller Countermine. Det är knäpptyst från bolaget nu. Den tidigare så frispråkige VD:n har lagt locket på. Men lite information har i alla fall läckt ut. Som vanligt får man lägga pussel. En bit här och bit där. VD har enligt uppgift tillbringat rätt lång tid i Angola. Samtidigt meddelar en trovärdig källa att en mekaniker anställd på Countermine fått order om att göra sig färdig för avfärd till Södra Afrika och tom köpt kläder inför äventyret. ...

Hennes & Mauritz

Håller med olaamanda om att det mesta går klädföretagens väg. På måndag morgon kommer HMs försäljningssiffor för september. Förväntningarna är mycket höga på semptemberförsäljningen. En stor del av HMs försäljning kommer från Tyskland och där vet vi redan att september var en mycket bra månad för klädförsäljningen. Aktien har gått mycket bra sista tiden och ligger idag runt 420 kronor. En kvalitétsaktie som HM tycker jag att man i och för sig kan chansa lite på inför en försäljningsrapport. I synnerhet idag när vi vet att deras kostnadsbild knappast har försämrats i och med deras stora inköpsandel i dollar. ...