Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En skumpig börsuppgång - spännande höst!

Skönt att komma hem efter en lång promenad i regnrusket. Tände några ljus i vardagsrummet, och provsmakade kalifornisk röttvin från Napa Valley. En fantastisk rödvin - en stor upplevelse! Kolla www.gottwines.com Nu tänker jag på börsen. Efter ett par månaders extrem turbulens tror jag på lugnare utveckling framöver. Räknar med blandade ekonomiska signaler från USA, men sannolikt kommer den amerikanska centralbanken Fed att fortsätta sänka räntan och förhindra en recession i USA. ...

Trycket på Note ökar

Kul att antalet blogginlägg ökar. Hoppas bara att inte turbulensen som varit skrämmer bort alla från bloggen. Personligen tycker jag att det är bra att vi profilerar oss lite olika. Det skapar ju goda förutsättningar för att attrahera fler läsare. Det är dock inte bara blogginläggen som ökar. Även trycket i kontraktstillverkaren Note’s fabriker ökar. Jag läste idag på evertiq att Note fördubblat sin kapacitet i Estland. Tycker att bolaget går från klarhet till klarhet och med tanke på att de nyligen förvärvade 50 % av Ionics fabrik i Kina så tyder mycket på att de upplever stor efterfrågan för bolagets tjänster just nu, framförallt inom volymtillverkningen. Noterbart är även att de just nu har väldigt mycket att göra i Norge och har fått många nya kunder. ...

Dax att tagga ner

Oj vilket debatt det blev om bloggens innehåll och riktlinjer för god etikett. Bra med en diskussion av dessa frågor ibland tycker jag själv. Jag tror att alla berörda har någorlunda klart för sig vad som är god etikett i detta samanhang och att bloggandet på Redeye ska handla om aktiemarnaden och sådant som berör marknaden. Lovord och uppmuntran är trevligt att läsa, men kritik kan misstolkas och leda till sämre bloggande tror jag. Lite persoliga kommentarer om livet utanför marknaden skadar väl knappast. Självart måste vi vara sparsamma med ämnen utanför ramen. ...

Aktieblogg del III

Kände mig nästan tvungen att haka på övriga och kommentera detta nu. Håller med samtliga kommentarer om att det skall vara en aktieblogg och inget annat. Tycker dock att kvaliteten (inkl. undertecknad) blir sämre och sämre och börjar likna BS mer och mer. Tycker även dårligt med användare som döljer allt om sig själv, typ SWEinvest, om ni klickar på hans nick. Skriver man bloggar behöver man veta lite grann iallafall om personen som skriver den. ...

Riktlinjer Aktieblogg från Redaktionen

Hej, Vill återigen tacka er användare för den allt högre bloggfrekvensen här på redeye.se. Det senaste dygnet har några bloggar innehållit recensioner av andra bloggar. Vi på redaktionen tycker både det är bra och dåligt. Bra därför att det är ett tecken på engagemang. Dåligt eftersom lite av ursprungstanken med bloggen var att en bloggare relativt oemotsagd skulle få yttra sina tankar kring aktier, börsbolag och ekonomiska samband. Tanken med detta var att undvika den trend på andra aktieforum med en alltför hård, kall och icke konstruktiv dialog mellan användare. ...

Aktieblogg-del II

Måste fråga Redeye vad meningen med dessa bloggar ska vara… …ska det vara aktierelaterade som namnet “Aktieblogg” antyder ? Eller ska det vara mer privata, där man kan ventilera sin starka kärlek och längtan efter sin käresta samt ventilera smaken på maten och kaffet man dricker på morgonen ? Känns som denna bloggfunktion behöver stramas upp lite och det måste ske utifrån Redeys direktiv. Ps) Fö vill jag gärna komma i kontakt med Vikby 45 angående frågor om SJR. ...

Aktieblogg?

Först och främst. Kul att AMA har hittat tillbaka till spelplanen igen! De vet hur man ska göra:) Tidigare i veckan har Danske Bank shoppat loss. Danskarna vet hur man ska värdera Björn Borg!? Månne har de sett hur populära varorna är i deras eget hemland? Sedan ser jag att Oskar Fredrik skriver om mig i sin blogg att han är trött på mina inlägg då de inte är levande. Först och främst. Om man läser rubriken till denna blogg så står klart och tydligt aktieblogg. ...

2017-05-30 10:58 · xavi

Countermine och MSAB

Vad händer i bolagen. Här följer mina händelselistor över de senaste två månaderna: Countermine 071010 Sekretariatet för minröjning och utveckling av NV-kusten i Egypten uppdaterar sin web site. De söker folk (8 st) till olika tjänster. Fas 1 ska hålla på 18 månader och 142 kvadratkilometer ska röjas i fas 1. En “draft” ska sättas upp för att reglera vad som ska skötas av egyptiska armén och vad som ska skötas av internationella aktörer. ...

Bloggen

Det här med att skriva bloggar verkar bli mer och mer populärt och kan nog bli riktigt bra och intressant om det sköts. Men Redeye kanske behöver styra upp lite vad blogginläggen ska handla om och hur det ska se ut? Det ska inte vara en chatt det vet vi. Min mening är att det bör finnas möjlighet att kommentera inläggen precis som för användaranalyserna. Det skulle dessutom minska risken för att detta utvecklas till en chatt. Det här med stjärnmarkering för certifierade användaranalytiker som en kvalitetsstämpel och som en hjälp för läsarna tycker jag är bra och kan utvecklas. ...

Cafe Bustelo & Sony Ericsson

Morgonen började med en härlig frukost bestående av Cafe Bustelo som jag köpte i New York, ett riktigt amerikanskt kaffe typ NY-Coffee, och färskt bagels med philadelphia ost och lufttorkad skinka från Onsala. Läste SvD om hyresregleringen. En intressant ledarartikel om moderaterna. Jag är moderat men börjar irritera mig lite på regeringen. De håller på att köra lite för hårt mot människor som inte hänger med i högt tempo. Jag tänker på pensionärerna som bor kvar i sina hyresrätter, och deras pension räcker inte till. Det vore fel om man tvingar pensionärerna flytta från sina hem. Det är viktigt att det finns en balans i samhället. ...