Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fredrik Härén - Kunskapens dag

Finns ett mycket tankeväckande föredrag av Fredrik Härén från “Kunskapens dag” på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48&mode=related&search= Föredraget är inte aktierelaterat utan beskriver vilken utmaning vi i västvärlden står inför. Kanske skall satsa lite slantar i kinafonder i alla fall…. /Henk

2017-05-30 10:58 · henk

Biolin

Oj, vilken dag det var här på Åland igår. Fantastiskt väder, vindstilla och strålande sol. Trots viss tvekan att ställa upp och en aning avmattande träning lyckades jag med bedriften att springa terrängloppet “Kanonloppet” på 1.41.05 (20 km). Jag var hyfsat nöjd med tiden trots att jag borde ha kunnat disponera loppet en aning bättre. Noterade för övrigt att Biolin ryckte till lite i veckan. Möjligtvis berodde det på att VDn Fredrik Lindgren övertygat investerarna vid aktiesparardagen i Helsingborg. Lyssnade även på en gammal presentation via Financial Hearings. Tycker att VDn är förtroendeingivande och inte för optimistisk angående framtiden. ...

NSP - Sektorsänkning

Jag har i min analys av Nordic Service Pertners kommit fram till mycket höga riktkurser på förhållandevis kort sikt, och en stor del i detta är den kommande sektorsänkningen av arbetsgivaravgiften. Det ska pointeras att NSP är ett mycket bra risk/reward case även utan denna sänkning, och uppsidan är betydande trots allt, men efterssom min tro är stark på att förslaget kommer att gå igenom valde jag ändå att inkludera det i analysen. ...

Countermine-falsk info på BS

Tja, vad ska man säga om gårdagens händelser på BS gällande mitt favoritförhoppningsbolag Countermine. *Bakgrund* Bolaget håller på att bygga upp kapacitetsutnyttjandet för att kunna ta emot (förmodade) orders på sina minsaneringsmaskiner Oracle II. För att göra det behöver bolaget större yta i sina lokaler i Södertälje och frågar grannen om han vill sälja sin lokal. Grannen vill sälja sin fastighet, som ligger “paketerad” i ett AB och affär görs upp. ...

Björn Borg: Veckan som gick

Så nu skulle min vecka i normala fall vara till ända. Jag arbetar måndag till fredag. Nu är det tyvärr så att jag måste jobba även i morgon hela dagen då jag har en deadline på ett ärende på jobbet, vilket gör att jag tvingas dit imorgon. För att ytterligare spä på mitt lidande så är jag pangförskyld med där tillhörande hosta och snuva. Till yttermera visso har jag även en resväg på ca 1 timme enkel väg. Så ja nu har jag fått ur mig det negativa. ...

2017-05-30 10:58 · xavi

Fredagens statistik & byggsektorn

Detaljhandelsförsäljningen i USA var bra! O,6 procent upp i september mot förväntat 0,2 procent. Inga tecken på svacka vad det gäller amrisarnas konsumtion således. Samtidigt kom statistik över producentpriserna i USA som steg med 1,1 procent, vilket var mer än väntat. Även denna siffra visar på att avmattningen i amerikansk ekonomin ännu dröjer eller att avmattningen inte är särskilt stark. Detta bör vara ett köpläge, men börserna verkar reagera rätt surt på siffrorna. Jag har fortfarande minus 1,3 på min skärm. Det är mycket pengar som står och tittar på just nu och som vill in på riskmarknaden. En lång rad av positiva dagar gör kanske att många tvekar att gå in. Jag passar på och köper lite mer bygg aktier. ...

Biotech sektorn

Har vid ett par tillfällen i september skrivit om den starka utvecklingen som amerikanska biotech-aktier uppvisat relativt de bredare indexen; Nasdaq, S&P500 och Dow Jones. Framförallt var skillnaden extra stor i samband med den finansiella oro som spreds i och med subprime kaoset. Den positiva utvecklingen har hållit i sig och sett till den senaste tre månaders perioden har index för biotech-aktier stigit med ca 8 procent samtidigt som Nasdaq stigit med ca 2.5 procent, S&P 500 med ca 0.5 procent och Dow Jones med ca 1 procent. Den stora skillnaden var framförallt under kreditoron, men intressant är att bioteknik följt med upp även efter. I Sverige har bioteknik index under samma period backat något och en starkt bidragande orsak är att indextunga Biovitrum fortsätter att sjunka. ...

SJR

Har efter att läst Vikby45:s excellenta analys samt Stockpickers rekommendationer köpt in det med kraftigt lönsamhet växande SJR till min KF. Finns enormt mycket positivt i bolaget och det enda negativa är väl att aktien är illikvid iom att ägarna sitter på stor del av bolaget och får inte utan Avanzas skriftliga medgivande avyttra aktierna innan mars 2008. Den slutliga triggern var/är att SJR:s dotterbolag Studentworkers AB kraftiga expansion och det faktum att de har en del anställda med åldern 18-25 år och således borde gynnas av socialavgiftssänkningen from 070701 samt att jag har indikationer på att q3-2007 blir riktigt starkt. ...

New York ned

Jahaja. Det var i och för sig inte helt oväntat. Från ganska stadiga plus siffror på de olika indexen i New York efter halva torsdagen kom rekylen. Nasdaq ned 1,4 procent vid stängning. Det var tydligen någon av storbankerna som sänkte sin försäljningsprognos för ett kinesiskt IT-bolag som utlöste rusningen till säljknappen. Klart att det blir lite vinsthemtagningar när index nådde nya toppar. Här hemma lär det betyda att vi öppnar söder ut imorgon. Om man som jag börjar bli alltmer positiv till börsen efter flera månaders dysterhet, så kan kanske fredagen bjuda på köp möjligheter. ...

Tips* del 2

Kära aktieälskare, här kommer en kort sammanfattning av mina tankar och reflektioner kring mitt tidigare skrivna bloginlägg om “Tips*” Som jag tidigare nämnt har jag i min portfölj följande aktier; Volvo B, Elekta samt Oasmia av just det som framgick i tipset (har för övrigt även Björn borg och betsson i portföljen). Carnegie har fått utgå där jag ser att uppgången var väldigt väntad och kommer att falla tillbaka, skall återköpas vid lägre nivåer igen. ...