Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Låg-kontra högriskaktier

Ja då har Ericsson släppt en vinstvarning idag och aktien faller cirka 25%. 1/4 av hela börsvärdet! Jag skulle vilja säga att Eric absolut är en indexaktie och brukar omtalas som en av de aktier som man ska ha i en långsiktig portfölj. Den har låg risk och tillväxt. Själv investerar jag i mer “högriskaktier” såsom Björn Borg. Som “högriskinnehavare” får man ofta höra att: “hur vågar ni satsa på sådana högriskaktier?” Svaret blir: ledningen leverar gång efter gång och att kolla historiskt på hur aktiekursen gått upp senaste åren säger inget. Det viktigaste är att det finns en tillväxttakt som motiverar uppgången. Och det tycker jag det finns i tex Björn Borg, vilket gör att jag inte ser att aktien är en högriskaktie mer än någon annan(det finns så klart dock alltid en risk med alla aktier). ...

2017-05-30 10:58 · xavi

Vad händer på börsen - Ericssons vinstvarning

Godmorgon! Oerhört trist för Ericsson som kom med en vinstvarning för första gången på länge. Marginalerna sjunker med 6.5% beroende på lägre försäljning till existerande mobilnät. Det blir en tuff period för Ericsson. Igår kom IFS med nyheten om att bolaget har lanserat nya versionen IFS Applications 7.5 för internationella företag. Det är en smart lösning från IFS. Den nya versionen är utvecklad för att stödja företag som vekar internationellt. Systemet tillåter företagen att ha en kodbas dvs samma system för olika nyckelmarknader, vilket innebär att de inte behöver ha olika varianter av sitt affärssytem för att hantera olika språk och legala krav i respektive land. ...

Detaljhandeln hetare än någonsin !

Med anledning av att jag finner ett stort intresse för detaljhandeln då jag även arbetar inom ramen för den vill jag passa på att dela med mig av mina tankar och avslöja att Detaljhandeln faktiskt är hetare än någonsin! Just nu skriver Handelns Utredningsinstitut (HUI) på nytt upp prognosen för detaljhandelns utveckling, både för 2007 och för 2008. För 2007 handlar det om en höjning på en halv procentenhet till sju procent mätt i fasta priser, och för 2008 tror man på en konsumtionsökning på fem procent. ...

Allmännt skvaller

Trevligt och se att Guideline verkar ha fått ny kraft i sina uppgångar igen. Men nu vilar ett tungt ansvar på VD Hjort och hans stab av konsulter att snart leverera positiva nyheter. Även trevligt för egen del och se att både First farm, Statoil och Vostok Nafta har gått som tåget sedan jag plockade in dom i portföljen för ett tag sedan. För egen del också roligt att konstatera att även experterna är positiva till byggsektorn som jag berättade för ett par veckor sedan. ...

Porföljuppdatering

NeoNet: Fortsätter att visa en extrem styrka och det är helt klart att många vill vara med, då Q3-rapporten släpps i slutet av oktober. Volatiliteten på världens marknader äf fortsatt hög vilket starkt gynnar verksamheten. Jag har också noterat att “NEO” börjar synas allt mer i orderstatistiken även i de lite mindre aktierna på börsen. Närvaron är således hög. NSP: Konsoliderar nu efter dalen som infann sig efter toppen på 3,10. Det ska bli mycket intressant att se hur pass man har lyckats stärka marginalerna under Q3 men fokus ligger trots allt på 2008. Det räcker att räkna med en VPA på ca 0,3 och P/e 13 för att motivera kurser på omkring 4 kr, och ni som har läst min analys av bolaget vet att det finns option på mer, mycket mer. ...

Byggmarknaden mm

Trevligt att se att HQ-bank också är positiva till byggsektorn enligt nyhetsbyrån direkt idag. Både Skanska, NCC, JM och Peab kan man gott äga. Själv koncentrerar jag mig på Skanska och NCC. Med målkurser på 174 kronor på Skanska och 220 på NCC, så har vi enligt HQ-Bank en högre uppgångspotential än vad jag skrev i tidigare blogg. Köpen av NCC och Skanska har gett ca 4 procent i uppgång sedan köpen i början av oktober. Kanske inte så mycket att skriva om, men jag ser samtidigt att risken i dessa högavkastande papper som relativ låg. ...

Orexo förvärvar Biolipox (upd) (upd)

Innan börsens öppning på måndagen meddelar Orexo att man avser att förvärva forskningsbolaget Biolipox. Samgåendet innebär att Orexo överger sin lågrisk profil som drug delivery bolag och blir istället ett s.k. specialty pharma bolag. Biolipox har samma storägare som Orexo i HealthCap och de har därmed genomfört två strukturaffärer med fyra av sina portföljbolag i år. Biolipox är ett forskningsföretag med inriktning på inflammatoriska sjukdomar. Deras mest värdedrivande projekt är PEG2-hämmare som man driver i samarbete med Boehringer Ingelheim sedan två år tillbaka. Avtalet mellan de bägge är fördelaktigt och bedöms omfatta ett milestone paket om upp mot 300 miljoner dollar. Biolipox har dessutom ett par projekt till som man driver och dessa är påväg in i klinisk fas. ...

Internet ?!

I skrivande stund sitter jag här hemma i Västerås funderande och ovetandes om hur världen hade sett ut idag utan internet?! Men ärligt talat så avstår jag från att veta, hade nog inte fått något grepp på det iaf. Något som jag däremot vet är att jag tankat portföljen med ännu mer Björn Borg. Ringde tidigare i veckan till Zoovillages (Zoovillage är klädåterförsäljare på internet till över hundra olika märken från hela världen och där ibland även Björn Borg) kundkontakt i sthlm och frågade ut hur det går för hemsidan, om de har fått fler nya kunder osv. Till den glada nyheten frågade jag den trevliga damen i telefon hur deras försäljning på Björn Borg går på hemsidan? Jag fick ett svar som värmde, “Försäljningen på Björn Borg bara ökar, jmf med förra året har vi ökad försäljningen med över 70%, vi säljer mest av kalsongerna och vi ser en stigande trend i att tjejer handlar Björn Borg”. ...

E24 weekend på TV8

Nils Vinberg från Björn Borg och Christina Tillman från Odd Molly skötte sig fint och proffsigt i TV8 programmet. Det ser bra ut helt enkelt! Såg på BS att Olaamanda gjorde kommentaren: “Fick lite ståpäls när Nils nämde hur starkt BB gick ute i Europa.” Det var väl den reflektion man kunde göra av inslaget som egentligen inte gav så mycket för oss som följer bolaget. Pinsamt gäng i utfrågningen efter. Widmark från Carnegie sa att Björn Borg är ju bara kalsonger… vi pålästa vet ju att det är mycket mer… fast de ska ju vara “experter” på alla bolag förstås…;-) ...

Portföljuppdatering

Höstmörkret kryper på och vintern börjar närma sig. Visst är det härligt i Sverige med de olika årstiderna men jag tror inte många säger emot att vintern är för lång och sommaren för kort. Dessutom så ska det ju hinnas med att regna en del på sommaren…. Det ska bli skönt att bryta av vintern med Thailand i januari. Men innan dess så är det dags för examen för tredje kvartalet för bolagen med alla Q3 rapporterna. ...