Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Pust

Det var en enorm omsättning igår på Stockholmsbörsen. I kombination med en kraftig nedgång så finns det säkert en del varningsklockor som ringer. Om vi exkluderar Ericsson ser det dock annorlunda ut. OMXS30 klarade 1200 nivån, vilket var bra ur ett tekniskt perspektiv. Får vi en positiv börs idag, så kan det förmodligen fortsätta upp ett tag till. Värderingarna är fortfarande hyfsade på många bolag på Stockholmsbörsen och det kan därför vara ett utmärkt köptillfälle idag. Verkstads- och byggindustri bolag står på min köplista. ...

Smart drag Svanberg !

Svanberg, du är bra skön du! Att inte komma ut med vinstvarningen för en månad sedan i samband med Ericssons kapitalmarknadsdag i London är enligt mitt tycke ett “geni” drag av Svanberg och styrelsen. Jag ser detta till skillnad från vad jag läst idag som en “genial” plan till att överraska i rapporten, rejält. Ja, de visste om att dem inte skulle kunna leverera vad de lovat fram till rapporten, därför enligt mina teorier och aningar väntade man med att säga något på kapitalmarknadsdagen för att fortfarande hålla förtroendet uppe och en stabil aktiekurs. Nu, idag strax inpå rapporten uttalar sig Ericsson om hur risigt det egentligen är. Och vad händer? Hela världen drabbas av panik och baisse visar sitt rätta jag. ...

1000%-are

Har tidigare i mitt aktieliv upplävd att innehava en 1000%-are i portföljen med även en realiserad vinst. Det är Björn Borg som har gjort mig den lyckan att kunna realisera en 1000% vinst. När jag tittar på Guidelines resa sedan jag började intressera mig för företaget är min förhoppning att även detta bolag skall ge mig den njutningen att uppleva detta igen. Än så länge har inget nytt kommit i bolaget, mer än att ledningen har utlovad vissa saker, sedan Tesco avtalet offentliggjordes. Ändå visar aktien en otrolig styrka och ett högt intresse finns för aktien. Därav undrar man lite vad som händer i aktien den dagen det nya avtalet med Halliburton/Baker Hughes presenteras. Även om detta till dels är inprisat i dagens kurs kommer jag inte att bli det minsta förvånad om det sticker iväg ytterligare 100% på ett sådant avtal och då skulle min nästa 1000%-are vara i antåg. ...

NSP - kort analys

Har nu tre bolag i portföljen. Dessa är NSP, Tele5 och PV Enterprise. Ser en dubbling av samtliga aktier på 12 månadersikt. Mer om dessa aktier går att läsa tidigare i mina inlägg. Nu har jag skrivit ihop en kort analys av NSP. Tycker pechans analys var lite väl optimiskt..anser att den var lite av en utopi. Och det är aldrig bra att ligga för högt. Min korta analys: Datum: 16 oktobet 2007 Börskurs: 2,58 Kr Börsvärde: 371 258 757 ...

Vilken käftsmäll, Ericsson!

Idag fick vi alla återigen en påminnelse om att det alltid innebär risk att äga aktier. Trots att Ericsson är ett av de mest genomlysta företagen på börsen slog dagens vinstvarning ner som en bomb. Trots global högkonjunktur pressas företagets marginaler. Orsaken torde vara ökad konkurrens/prispress kombinerat med en svag dollar. Något att tänka på när man sätter samman sin aktieportfölj. En lite koppling finns kanske till mitt förra blogginlägg där jag rekommenderade en genomlyssning av Fredrik Härén:s föredrag under “Kunskapens dag”. Fredrik ger bilden av en trött västvärld utan omvärldsperspektiv och utan ambitioner som skall konkurerra mot ett hungrigt, välutbildat och motiverat asien. ...

2017-05-30 10:58 · henk

En pyramidal skandal

Carl-Henrik Svanbergs föredrag den 11 september innehöll inte ett ord om kraftigt sviktande marginaler för Ericssons tredje kvartal. När det återstår tre veckor av de ca 14 veckor som kvartalet omfattar och ledningen saknar signaler för marginalpressen, så är det en skandal. Ericsson är förvisso ett stort bolag, men just därför bör bolaget ha råd med tidiga signalsystem. Förtroendet för ledningen i Ericsson har fått sig en rejäl törn. Jag såg att någon av bloggarna på readeye tyckte raset idag för Ericsson aktien var obefogat stort. Jag delar inte den uppfattningen. Avssaknade av adekvat kommunikation med aktiemarknaden är i sig så pass allvarlig att aktien förtjänar en kraftig rekyl. ...

DIBS - Vilken styrka

E-handelsbolaget DIBS:s aktie visar på fortsatt enorm styrka under nedgång. Jag har idag till och med valt att öka upp mitt ägande ännu lite mer, och DIBS utgör nu ca 50% av portföljen. Det ska bli mycket intressant att läsa igenom Q3- rapporten ach därefter titta på lite nya estimat inför 2008. En intressant nyhet som kom upp på hemsidan i torsdags var detta: 11-10-2007: Ny holländsk betalningsform hos DIBS DIBS har genomfört integration till den holländska betalningsformen iDEAL. Det betyder att du som DIBS-kund kan få tillgång till den mest använda betalningsformen i Holland och att du därmed är fullt rustad för att ta emot betalningar på den holländska marknaden. Om du är intresserad av att höra mer om iDEAL genom DIBS är du välkommen att kontakta oss i Stockholm på telefon 08-527 525 00 eller i Göteborg på 031-600 800. ...

Kursfallet i Ericsson överdriven

Det är märkligt att se Ericsson aktien falla så kraftigt minus tjugonio procent (-29%). Med tanke på att Ericsson redovisat ökad vinst varje kvartal i fem år. Aktien har stigit mellan 2002-2004 sedan har aktien planat ut mellan 2004-2007. Det känns väldigt orimligt att Ericsson aktien inte gått upp mycket i de tre senaste åren. Under samma period har Ericssons vinst ökat kvartal efter kvartal. Nu är det första vinstvarning från Ericsson och samtidigt redovisar Ericsson vinst på 5.6 miljarder kronor så reagerar marknaden på detta viset. Marknaden skjuter ner aktien med -29% av olika fundamentala faktorer. Blankning, överbelånade aktier och stoploss. ...

Ericsson ras - kronrally; Biogen o Genentech

Som sedvanligt säljs svenska kronan i samband med att Ericsson aktien drabbas av utförsäljningar. Är inte påläst om Ericsson men det var ju inte någon trevlig överraskning som man kom med innan öppningen. Högre kronkurs gynnar i alla fall aktier som Epicept på kort sikt vars merpart av aktiestocken prissätts på Nasdaq. Igår kom Genetech med sin q3 rapport och vinsten låg precis över förväntan. Försäljningen av Avastin ökade med 37 procent till 597 miljoner dollar och för Rituxan steg försäljningen med 12 procent till 572 miljoner dollar. Rituxan försäljningen är intressant att följa utifrån Genmabs perspektiv då deras HuMax-CD20 är utvecklat som ett bättre alternativ. Flera analytiker menar på att försäljningstillväxten är sjunkande och aktien backade något i efterhandeln. ...

Vilken cirkus

idag. Tyvärr har ju Ericssonaktien fortfarande någon slags särställning bland gemene man. Eric är alltid Eric liksom. Känner massor av folk som inte är så där väldigt insatta i aktier som sagt “Man kanske skulle köpa lite Ericsson” de senaste åren. Varför just Ericsson när det funnits hundratals bättre alternativ? Svaret är förmodligen så enkelt som att det är en av få aktier många människor känner till. Ericsson förtjänar idag ingen som helst särställning. Det är en trött gubbaktie som av någon oförklarlig anledning fortafarande värderas som ett tillväxtföretag. Vore skönt om dagens ras kunde göra slut på den oförtjänta “Ericsson-kulten”. ...