Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Ericsson. Noll koll

Det har framförts att ledningen saknade koll över företagets utveckling. Själv tycker jag att analytikerna har haft ännu sämre koll. Den första vinstvarningen kom ju faktiskt redan i somras, när man var så angelägna att införa ett större optionsprogram utan krav på prestation. De utländska fonderna stoppade lyckligtvis detta, men styrelse och ledning fick ändå igenom ett generöst program. Självklart fick man hålla flaggan högt till avtalet var i hamn. ...

Bioteknik

Kolla in dom här jag tycker dom är spännande.!! Tripep AB Värderingen är fortsatt extremt låg samtidigt som nyhetsflödet bedöms kunna vara starkt under slutet av året. Tror att det finns betydligt mer potential både på kort och lång sikt med en fortsatt hög risk i rörelsen.har enligt gårdagens pressmeddelande erhållit ett patent i EU för användandet av ribavirin som ett immunstimulerande adjuvans för både protein- och DNA-vaccin. Särskilda patentkrav skyddar kombinationer som innehåller ribavirin och protein eller DNA från hepatitvirus, vilket banar vägen för utveckling av nya läkemedel och behandlingsregimer för hepatit B- och C-virusinfektioner. Enligt pressmeddelandet finns redan motsvarande patent godkänt i USA. ...

Hejsan

Ny här på denna sida men verkar väldigt spännande,jag har varit intresserad av börsen och aktier i ett par år nu.Och ju mer jag sätter mig in i det desto roligare blir det! Har inte så stor plånbok att jobba med men det spelar ingen roll det är lika roligt i alla fall! Hoppas kunna lära mig mer och hitta spännande aktier här och disskutera olika anylser även komma med lite egna spännande förslag och tips! ...

Sädesfälten

Har följt Dresdner Kleinworts analytiker P.Lindgren under åren och aldrig riktig fattat hur karln tänker. Nu vet jag. Efter lång och trogen tjänst inom Ericsson så måste han ha fått en drös optioner samt ett par specialtillverkade glasögon i avskedspresent. Två spektrum, en för vänster, Ericssons och den högra för Nokia. Den vänstra visar inga som helst nyckeltal så som p/e-p/s tal eller rörelsemarginaler över huvud taget. Ledningen ? Äh, gamla polare som jag känner väl. Det lyser bara ett skimmer över Ericsson och potentialen på 129 % upp kan bara en P.L se. Nokia å andra sidan har han stark sälj på med motiverat runt 100-lappen..Tänk att få äga ett par sådana brillor. Finns det placerare som följer P.L:s råd ? Sädesfälten ja. När som sädesfälten böja sig för vinden , står nån jävel där och böjer dom tillbaks och vi vet alla vem det är…. ...

Opcon - Q3 rapport i morgon

I morgon är det dags för Opcons Q3 rapport. Många investerare har fram till idag säkert saknat nyheter om nya affärer för Opcons Powerbox. Jag är en av dom i så fall. Kursen har sannolikt främst hållits uppe av Svensk Rökgasenergis (SRE) nya affärer. En annan trevligt omständighet som håller upp kursen är att fler institutioner och fonder (tex Catella Kapitalförvalning och SEB Fondinvest) har ökat sina innehav under senaste månaderna. ...

2017-05-30 10:59 · lan

Björn Borgs nya hemsida en hit!

Har precis checkat den uppdaterade hemsidan och blev glatt överraskad. Den ser grym ut! Upplägget för sidan är ett fingerat Björn Borg kontor vilket jag personligen tog till mitt hjärta direkt. Förövrigt är sidan väldigt fräsch men med tanken att det är webbyrån Farfar som har gjort den vore det konstigt om resultatet blivit dåligt. En nyhet för borgkunderna är att det nu går att handla underkläder direkt ifrån hemsidan. Detta tycker jag är toppen och blev väldigt sugen att testa. Får se om jag gör det kanske till helgen. ...

2017-05-30 10:59 · jara

NSP-Stockpicker rekommenderar köp med riktkurs 3:50

Läser med förtjusning att Stockpicker tagit in NSP bland sina “Top Picks” med riktkurs 3,50 för 2008. De kommer fram till samma VPA (0,28 kr) som jag får fram utan sektorsänkning för 2008 och således ett p/e-tal på 12,5 med riktkurs 3,50. Jag vidhåller dock fortfarande att sektorsänkning kommer genomföras och att det mesta slår ned på sista raden i RR och får en VPA på 0,42 kr för 2008. (Jag kan dock reservera mig för att allt inte slår igenom på RR, men det kommer isf att uppvägas mot att jag tror att ledningens kunnighet inom området ger en EBITDA överstigande 8%, borträknat påverkan socialavgifter. Dessutom har Taco Bar betydligt högre marginaler (14%) mot bla BurgerKing (6%)och med större expansion av Taco Bar under 2008, så tror jag 8% nås med lätthet.) ...

Nytt bolag i portföljen

Jag har idag bottenfiskat DIBS Payment Services, ett mycket intressant och oerhört ouppmärksammat bolag. Efter en kraftigt övertecknad börsintroduktion i början av sommaren har intresset försvunnit helt och hållet verkar det som. DIBS växer kraftigt, både genom förvärv och organiskt och har mycket god lönsamhet. Jag räknar med 2.5 kr VPA 2007 och 3.4 kr VPA 2008 vilket ger p/e tal på ~19 och ~14. Det är inte dyrt med tanke på tillväxten och p/e 24 känns helt klart motiverat för DIBS. Vi får då en riktkurs på strax över 80 kr för 2008 och en uppsida på ca 70%. ...

Tankar angående min portfölj

Ligger nu 100% i marknaden. Det trodde jag inte att jag skulle göra för någon månad sen. I och med finansoron gick jag mycket likvid. Men nu har jag hittat tre företag som jag tror kan göra minst 100% på ett år. Visst gäller det att hålla uppsikt över vad som händer i USA. Men mina företag känns inte direkt kopplade ditt. Läste förövrigt idag att PV Enterprise köper in varor med dollar och får betalt med euro. Det låter ju väldigt bra… ...

Svensk internetrekrytering (SIR)

Antagligen så är det kaos nu inom företaget SIR hur man ska återfå förtroendet efter skandalerna som det skrivits om i pressen. Man kan nog anta att det inte är lätt nu att ringa från företaget och sälja annonser. För ca ett år sedan strax efter att bolaget introducerades på börsen så la jag ut följande på BS och Privata affärers forum: “Svensk internetrekrytering mot problem med prispress? I tidningen Börsveckan anges att annonskostnaden hos SIR till 10.900 kr. Självklart så har väl större kunder en del rabatter men kalkylen blir fin och säljarna tjänar grovt på sina provisioner. Säljknepet verkar vara att jämföra med platsannonser i dagspress som är dyrare. ...