Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Krasch i Sverige?

Rejält nedställ i USA till minnet av kraschen 1987. I USA sker dock fallet från ganska höga nivåer vilket gör att det hela kan ses som en naturlig rekyl. Förra gången det bar utför i USA föll indexen ca 8% hos oss 15%). Det kan lätt bli något i den stilen även den här gången och då har vi kanske nått halvvägs eller så. Det är det som skrämmer. Tänker man på vår inhemska ankdamm och hur den brukar bete sig i sådana lägen är det oftast dubbelt upp. ...

2017-05-30 10:59 · nejab

Generell nedång befogad...?

Dollarn har rasat med över 10% senaste året. Oljepriset skjuter i höjden. Kreditoron i USA som smittar av sig i Europa etc. Noterbart som vanligt i dylika börstider är att det är oron som styr och inte som “vanligt” fundamentan för respektive bolag. SAS eller Björn Borg när det gäller dollarexponering. Den första förlorar stort på dollarförsvagningen och den senare vinner stort i marginaler på dollarförsvagningen. Hann se ett inlägg från en Redeyeskribent innan denne tog bort inlägget. Där stod det att läsa att “vissa” skribenter är alltför hoppfulla i att Borg kommer nå så högt vpa som 5,5kr som jag och några andra tror på. Skribenten var själv mer modest i sin tro på Borg detta år och spådde 4,5kr och 7kr för 2008. För att komma fram till tex 4,5kr i vpa för innevarande år räknar man således med en vinsttillväxt på 65% under H2. Betänk då att vinsttillväxten under H1 var 103%. Min fråga blir då: Varför skulle vinsttillväxten nära nog halveras under H2?? Kreditoron, dollarförsvagningen, minskad köpkraft hos konsumenterna etc?? ...

2017-05-30 10:59 · xavi

Mycket skrik för lite ull....

Hej på er… Om alla vi som skriver och läser på aktietipsen/chattsidorna försökte att dra åt samma håll så skulle vi kanske ha lite nytta av varandra. Vi vill j tjäna pengar och det gynnar ju ingen om folk skriker hit och dit om köp/sälj utan att ens försöka förklara varför. Vi har ju alla tillgång till den information som respektive bolag delger oss och så länge inget annat talar för/emot den informationen så kan vi ju försöka oss på att tolka den efter bästa förmåga. Ingen ska ju ibilla mig eller någon annan för den delen heller att man kan få någon att köpa/sälja en aktie bara för att man skriker i högan sky, och när argumenten tryter går man över till VERSALER för att verkligen höja rösten. Nä, tagga ner lite och försök att föra en nyanserad och saklig diskussion. Idag slutade ju börsen som bekant surt men jag tycker inte att det är någon ko på isen. Börsen är inte särskil högt värderad. Om alla olyckskorpar får som dom vill , så kommer den stora kraschen först 2029 , för då är det exakt hundra år sedan den stora kraschen på Wall street.. ha en bra helg.. kalles farsa ...

Snabba klipp på börsen

Har vi några tillfällen försökt spekulera i warranter och då främst turbowarranter i en förhoppning om att snabba affärer skall ge snabba stålar. En sak har jag lärt mig och det är att resultaten av dessa äffarer är mycket blandade och det gäller att bevaka marknaden sekund för sekund. Det är heller inte roligt när det går “åt pipen”, men desto roligare när det lyckas. Sedan finns det strategi nummer 2 och det är att försöka pricka in bottnar på aktier som har en tendens att variera mycket i sin kurs. Detta är framförallt minder aktier med liten omsättning som tidvis har en tendens att accelera i både kursvariation och omsättning. Dessa aktier tenderar att vara noterade framförallt på Aktietorget och NGM. Även denna strategi har jag vid tillfällen försökt, men anser även detta vara svårt. Har dock tänkt mig att prova igen och har då hittar 3 aktier på Aktietorget som har dessa tendenser. Det är HoB, Taurus och Tractechnology. ...

Gymgrossisten - köptillfälle

Jag tycker att de långsiktiga förutsättningar som beskrivs i analysen från den 21:e maj “tillväxt på burk” för bolaget är intakta och ser dagens kraftiga nedgång i aktien som ett köptillfälle. Rapporten för det tredje kvartalet levde inte riktigt upp till mina förväntningar. Jag tycker dock att de förklaringar som anges av bolaget till resultatavvikelsen känns rimliga. Bolaget har tagit samtliga förvärvs- och integrationskostnader för sommarens förvärv av hälsonätbutiken Bodystore. Jag uppskattar dessa kostnader till dryga halvmijonen utifrån ökningen av externa kostnader i bolagets rapport. Den lägre bruttomarginalen som redovisas är delvis en effekt av att det förvärvade bolaget jobbar med lägre marginaler men framförallt att företaget har drabbats av ökade kostnader för inköp av vassle (mjölkprotein) som är grundingrediensen i det stora flertalet muskeluppbyggarprodukter som företaget säljer. Bolaget har valt att ligga kvar med samma prislista mot kund under kvartalet vilket påverkat negativt men har för avsikt att höja priset under det fjärde kvartalet. ...

Bringwell, tack Redeye!

Det här är mitt första blogginlägg och det kan vara läge att tacka Redeye, inte för forumet i sig utan först och främst den hyperintressanta intervjun med Bringwells VD. 1 miljard i omsättning på rullande 12 månader 2008? Ja man tackar! Jag tycker att aktien är värd närmare koll. Trenden för egenvård med hälsokost och dylikt är definitivt på uppåtgående. Marknaden i Norden uppskattas till 10 miljarder men i länder som exempelvis Polen m fl borde den vara långt mycket större egentligen. Det finns nog inget som säger att inte Bringwell kan komma in på dessa marknader framöver. ...

2017-05-30 10:59 · nejab

Skattetips innan 071231: Avyttra KF med förlust

Nu har regeringen lagt en proposition om att ta bort avdragsrätten (70% av förlusten) vid avyttring av KF och de reglerna ska enligt propositionen införas 080101. “Försäljning av kapitalförsäkring Belopp som betalas ut på grund av kapitalförsäkring är skattefria och premier som betalats in får inte dras av. Det står i 8 kap 14 § IL. Skattefriheten gäller också belopp som utbetalas vid återköp av försäkring. Kapitalförsäkringar kan säljas antingen genom återköp eller till annan än försäkringsgivaren. RR har i en dom, RÅ 2003 ref 1, sagt att en försäljning till annan än försäkringsgivaren föranleder antingen en skattepliktig kapitalvinst eller en avdragsgill kapitalförlust. Genom denna dom har det, konstaterar regeringen, skapats en asymmetri och en omotiverad skillnad vid beskattningen. Vid en värdenedgång är det fördelaktigt att sälja försäkringen till tredje person och därmed skapa en avdragsgill förlust. ...

Portföljgenomgång

Eftersom vi är mitt inne i rapportperioden tänkte jag presentera min portfölj och ge lite kommentarer och tankar om respektive företag. Min portfölj har idag följande fördelning: Uniflex 46,3% Swedol 20,8% Björn Borg 16,7% PA Resources 11,4% Tele 5 7,9% Betsson 7,5% NSP 2,1% DIBS 2,0% AllTele 1,6% New Wave 1,4% 2Entertain 1,2% Som synes lägger jag många ägg i samma korg. Har använt denna strategi under de senaste två åren med gott resultat. Försöker följa dessa fyra bolag minutiöst, men några garantier för att unvika loosers finns naturligtvis inte (se t.ex. Ericsson). När man investerar i aktier gäller det att vara ödmjuk och inte få hybris. Att summan blir större än 100% beror på en viss belåning (apropå hybris). ...

2017-05-30 10:59 · henk

Björn Borg och Börsen

Ja då var denna arbetsvecka snart slut. En dag kvar. Jag har haft en mycket hektisk tid senaste två veckorna. Jag arbetade även hela lördagen, från 9-19. Men hoppas att det blir lugnare efter detta. Vi har infört ett nytt Personaladministrativt system på jobbet vilket medfört att jag som chef varit tvungen att lägga in massa scheman för ALL personal, och det är några stycken. Pga detta har jag inte kunnat följa börsen så noga men har sett att det varit svajigt “som vanligt”. När jag läser på BS så är det så komiskt att se alla olyckskorpar om nedgång och ras. ...

2017-05-30 10:59 · xavi

Ner 22% på en dag + en dubblare på 12-18 månader!

Idag ska det vara exakt 20 år sedan New Yorkbörsen gick ner över 22 % på en dag (!). Usch man får flashback när det kändes som golvet försvann under en. Enligt CNN så sjönk index då till ca 1700 och har ju återhämtat sig ganska bra till kring 14.000 idag… Fallet ska ha förstärkts av s.k. programtrading och det var därför det blev så stort. Man hade inte riktigt klart för sig hur datorerna fungerade vid riktiga sättningar är en förklaring. Numera har man infört stopp i handeln så att handlarna hinner tänka efter… 22 % på en dag usch man vill inte ens tänka tanken igen… ...