Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

DIBS vs. Wirecard

Jag har redan tidigare i bloggen gjort en jämförelse mellan de två e-handelsbolagen DIBS och Paynova. Här kommer nästa där jag jämför mitt huvudinnehav DIBS med det tyska bolaget Wirecard. Det första som är intressant att titta på är antalet kunder. Wirecard har idag ca 7000 kunder och värderas till omkring 8 miljarder kr, medan DIBS har ca 6300 kunder och värderas till 470 miljoner. Visst är det inte antalet kunder utan vinsterna som ska sätta bolagets värdering, men jag tycker ändå detta är mycket intressant att ta upp ur en risksynpunkt. Vi ser nämligen att DIBS är mycket mindre kundberoende, vilket är positivt och drar ner riskfaktorn. ...

NSP -Institutionellt ägande

I min analys av NSP så skriver jag att det institutionella ägandet i bolaget idag lyser med sin frånvaro. Jag nämner även att jag hopaps på att bytet till stockholmsbörsen kommer att bidra till att denna situation förändras. I ett pressmeddelande som bolaget släpper idag kan vi se att detta sannolikt kan bli verklighet. Att i styrelsen ha en person med denna utbildning, erfarenhet och stora kontaktnät inom börsvärlden är mycket värdefullt. ...

Betsson tar hem spelet !

Läste en intressant artikel om Vd:n Pontus Lindwall för Betsson i affärsvärlden i morse. Jag rekomenderar er starkt att ta nytta av den och med glädje länkar jag den vidare till er på börsfältet. Varsågoda http://www.affarsvarlden.se/art/188352 D.Öz

Borg hos KGB och Borgkopior

På tisdag ska kung Borg var gäst hos K-G Bergström en högtidsstund förstås. Björn är numera mycket i rampljuset och verkar trivas med det. Han är med och gör fin reklam för varumärket bla nyligen med en uppvisningmatch mot McEnroe i Köpenhamn med olika kändisar och återförsäljare inbjudna. Smart marknadsföring av återförsäljaren i Danmark där man är på gång med en större satsning med 15 - 20 konceptbutiker i landet! Fast vem skulle inte var nöjd med ett framgångsrikt företag på börsen med sitt eget namn som företagsnamn och att man dessutom får rejält betalt. Sveriges bäste idrottman geom tiderna är värd varje krona helt klart. ...

BB kopior

Designerna på Björn Borg har två reaktioner att välja på, antingen kan de känna sig riktigt smickrade för sin talang och idéer, alternativt rejält plagierade, om de nu inte har bytt firma och tagit med sig sina idéer. För under ett besök på Rut mfl (gamla Vero Moda), en jättebutik i två plan i centrala Göteborg, idag så noterade jag en jätteexponering av en serie trosor & bh:ar under namnet Serious Sally. Mönstret i guld&svart respektive silver&vitt samt snittet på trosor och BH är otroligt likt en kollektion som Björn Borg presenterade för ca ett år sedan och som bland annat har exponerats stort i NK:s skyltfönster (o BB:s gamla hemsida om jag inte missminner mig). Den enda skillnaden jag kan se är att det på linningen till Rut mfl:as står Seroius Sally istället för Björn Borg, i övrigt är mönstret enligt min åsikt identiskt (kvalitet och tygsort vill jag lämna osagt, jag var aldrig framme o kände på BB-varorna). ...

2017-05-30 10:59 · sara

Svettigt värre

Är väl risken att det blir imorgon vid 09-tiden. Dom allra flesta väntar sig en större kraftig sättning i kölvattnet av vad som hände i USA i fredags. Skulle tro att köplägen kommer uppstå relativt snabbt under måndagsmorgonen, men det kan även vara smart att sälja direkt igen kanske. Den som lever får se. Ser även att fler klädbolag vill till börsen, ägare har säkert sett till både BB och OddMolly och är intresserade av att kunna få lite avkastning på sitt insatta kapital skulle jag tro. Undrar bara när det tar slut för någon dag kommer det att göra det. ...

Big in Japan?

Efter fredagens ras i New York är det inte speciellt svårt att gissa hur Stockholm öppnar imorgon - brant utför. Helt naturligt när börsen har stigit nästan oavbrutet under fem år och många sitter på helspänn och bara väntar på att konjunkturpendeln skall svänga över till moll. Detta kan liknas vid ett gigantiskt Chickenrace där alla vill hänga med så länge som möjligt (av ren girighet) för att hoppa av så sent som möjligt. Tror det var i affärsvärlden det stod en krönika där slutsatsen var att det historiskt varit bättre att gå ur marknaden nu efter fem goda år, eftersom man under kommande lågkonjunktur kunde komma in billigare i aktierna - men hur roligt är det att sälja nu? Alternativet är förståt att försöka skapa en portfölj som är mindre konjunkturkänslig att övervintra med. ...

2017-05-30 10:59 · henk

Köpläge på börsen , eller?

Imorgon så blir det väl en rysare till start då Usa sjönk så pass kraftigt i fredagshandeln. Stockholm följer med största sannolikhet efter, och för en del håller inte nerverna utan man säljer av ganska omgående. Börsen har orkat lyfta 1,5 % i år. För mycket ? Nä, knappast om man tittar på den makroekonomiska statistiken så är börsen inte speciellt dyr. Dollarn har fallit kraftigt i år och det är väl närmast självklart att dollarkänsliga bolag tappar, minst i takt med dollarns fall. Vi lär hur som helst landa på minus imorgon eller någon av dom följande börsdagarna, och för den som är likvid uppstår det fina köplägen. Jag får hålla med sigge portfölj om att BV inte är samma tidning som då det begav sig med Björn Davegårdh vid rodret, och jag har också lämnat den redan förra året. Aktiespararen lämnar jag också vid årsskiftet då den helt enkelt inte tillför mig något nytt. Skåpmat har jag själv. All information som jag använder mig av i handeln hittar jag på nätet på ett eller annat sätt….. 16 tim kvar till start… väl mött… Kalles farsa ...

Börsveckan en kontraindikator? Uppdatering med måndagsbörsen.

Börsveckan är en publikation som jag slutat läsa. Det blev för dyrt helt enkelt att påverkas av deras analyser. Värt att notera är att det kommit nytt folk till tidningen på senare år och gjort den sämre och man lever på tidningens gamla meriter enligt min åsikt och statistiken de för är jag mycket tveksam till. Självklart påverkas jag här av att Börsveckan kommit så otroligt fel på min favorit Björn Borg. Fel gör vi alla men Börsveckan kan inte erkänna det utan fortsätter med huvudet i sanden. Jag har skrivit om detta tidigare och ska inte dra allt igen men visst är den härlig kommentaren vid tredje säljrådet efter att aktien gått upp över 3000 % sedan första rådet. “Säljrådet gäller för er som varit kloka att inte följa våra tidigare råd”… ska man skratta eller gråta…. ...

Rapport tider med dåligt börsklimat

Nu är vi åter inne i en rapport period och företagens rapporter avlöser varandra dagligen. Med rådande börsklimat kan en fullt godkänd eller till och med en rapport över förväntningarna få aktiens kurs att stå helt still eller ännu värre sjunka. Detta är för mig och säkert för många av er andra frustrerande minst sagt. Den 15:e november släpper Björn Borg deras delårsrapport av q3 och då hoppas jag verkligen att börsen är på gott humör och inte som den var när q2 släpptes. Det skulle nämligen vara väldigt jobbigt om rapporten, som jag tror kommer överträffa marknaden, mottogs på en börs som ligger på minus för dagen och till följd av det sänker aktien. Nä då vore det givetvis bättre om börsen steg under den dagen så att vi hade ultimata förutsättningarna för ett tillkännagivade av en bra rapport och efterföljande rally. ...

2017-05-30 10:59 · jara