Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Stor nyhet - liten uppmärksamhet

En del bloggar här på Redeye har handlat om aktier i nätspels bolag. För min egen del har jag förvånats över den ringa uppmärksamhet som skandalen i Absolut Poker har fått. Särskilt förvånande är att andra media som DI etc inte har hakat på. I länken nedan finns en artikel från www.realtid.se som i alla fall talar i klartext. Är det så att flera pokersajter köper sin programvara från samma underleverantör(-er), så kan detta innebära en katastrof för branschen. Spelarna måste kunna lita på programvaran och att en rejäl kontrollinstans finns för att bevaka att allt gåt juste till. ...

Blev det något fyndköp?

Senast jag skrev här uppmanade jag er till att inte lyssna för mycket på allmänheten och deras skrik på ras hit och ras dit. Jag tyckte att ni skulle ifrågasätta dem som höll på på det viset och istället se nedgången som ett läge att fyndköpa. Nåväl gjorde ni det, fyndköpte ni? För min egen del blev det inget fyndköpande eftersom jag vid tillfället var i skolan. Däremot så tror jag att vi antagligen kan få ytterligare ett tillfälle för att köpa på oss aktier till reapris. När det tillfället ges kommer jag att köpa lite Odd Molly som jag har tittat lite extra på. Bolaget sköts av en väldigt proffsig ledning och verkar ha ett bra sortiment. Tycker man ser deras plagg lite varstans. ...

2017-05-30 10:59 · jara

Nu åker vi....

Nu har ökningen börjat på mina små guldkalvar Effnet Holding och Tripep AB (gillar även Xtracom väldigt mycket) Effnet kom med rapport idag över 16% upp på börsen efter det!! Hurra! Xtracom kommer landa runt 2 kr innan året är slut. Har studerat den länge nu känns rätt! Tripep upp nästan 8% idag också bara början….Jag rekommenderar Köp på alla tre sen öka på 3-6 månader! Men det är bara vad jag personligen tror! (och hoppas)! haha! Bio tek branchen har fler roliga aktier som e värda att syna närmre,kommer ta upp det mer framöver! Tjingeling!! ...

Två kommande vinnare II

Mina vänner jag bjuder på två kommande vinnare. Håll till godo: Först Björn Borg. Läs gärna den välskrivna artikeln på Beqouted idag och känn på potentialen. Mycket intressant och man kan bara ana hur stor uppsida som finns när nya länder och världsdelar tillkommer!! http://www.bequoted.com/businessbriefing/bbb-2007-41/bbb-2007-41.htm#Bjornborg Fint köpläge nu innan Q3 rapporten 15/11 där jag tror att bolaget överraskar positivt som vanligt. Om man höjer blicken lite och dessutom tänker positivt så äger bolaget ett urstarkt varumärke, har en bevisat stark ledning och expanderar nu över världen. Detta bolag värderas bara till 3 miljarder och p/e ca 17 på min försiktiga prognos för 2008 trots att bolaget växer i 70% takt nu! Jag kan inte se det som annat än ett mycket bra långsiktigtköpläge. Till att börja med så tror jag vi är över 200 kr nästa sommar! ...

Billiga bolag i backspegeln......

När man tittar i backspegeln så visar det sig att en mängd fina svenska bolag har sålts till utländska intressenter under dom senaste sju-åtta åren.. Den jag minns först var Segerström-Svensson som Sanmina köpte upp. Billigt. 2000-om jag inte är helt fel ute. Sedan har vi Perbio-Science, minns inte vem som köte upp det.Billigt. Fin fina Biora fick Straumann. Billigt. Sedan hade vi Protect Data som såldes och nu står Telelogic på tur att säljas till IBM. Alldeles för billigt. Lite synd att bolagen lämnar oss då flera av dom, tror jag, hade utvecklats mycket bra även om dom hade blivit kvar på Stockholmsbörsen.. Nu ser vi ett kanonresultat från Telelogic och kursen, budet, på 21 kr kan man räkna hem lätt. Kan inte några stora ägare sätta ner foten och säga att priset är för lågt…Vilket bolag blir nästa som säljs ? Morphic ? Cybercom ? Den som lever får se. Det blev åtminstonde ett fint köpläge för dom som satt likvida igår och en del av rapporterna ser ju riktigt bra ut så det kanske blir bra till slut ändå, trots olyckskorparnas kraxande. Väl mött säger.. ...

Dollareffekten

Det är mycket snack om vilka bolag som drabbas positivt eller negativt beroende på valutautvecklingen. Jag tror att det till största delen handlar om ganska naturliga bortförklaringar i brist på annat. De flesta företag använder sig av hedgingmetoder för att minska riskerna på ett så bra sätt som möjligt. Visst man kan göra det bättre eller sämre (såsom allt här i världen) men jag tror att alla gör det på ett eller annat sätt. I alla fall alla de stora. Det är ingen rocket-science dessutom. Så pass att effekterna får anses ändå vara försumbara i det stora hela. ...

2017-05-30 10:59 · nejab

Özer; rekommenderar köp av CAD

Att rekommendera en valuta är aldrig lätt, men här ser jag en fantastisk potential i den kanadensiska dollarn. Som jag nedan beskriver min syn på valutan och det möjliga scenariot inom snar framtid vill jag att du gör din egen bedömning och att du även skall veta och förstå risken att handla med valuta. Varsågoda, här får ni min syn på valutan. Alla länder har inte drabbats lika hårt av sub-prime krisen i USA. Ett av dessa länder är Kanada med sina otroliga 9,98 miljoner kvadratkilometer och därmed världens största land efter Ryssland. Kanada har visat sig klara av en inbromsande amerikans ekonomi förvånandsvärt bra. Den starkaste dollarn i världen är inte längre amerikansk! Den kanadensiska dollarn har nått paritet med den amerikanska dollarn för första gången på 31 år. ...

Uniflex - Right on target

Idag ramlade Uniflex in med sin rapport. Omättningen (Q3 vs Q3) steg med 50% till 217,3 Mkr och vinsten med 19% till 3,33 kr/aktie. Omsättningen låg i mitt intervall mellan 210-220 Mkr och vinsten obetydligt mindre än i min analys, ett helt okey utfall. Rapporten hade säkert fått ett bättre bemötande om börssentimentet varit lite mer positivt, istället sjönk nu aktien drygt 3%. Känns lite surt, men det räcker ju inte att räkna framtida vinster rätt - man måste även ha rätt i hur marknaden värderar dessa vinster. ...

2017-05-30 10:59 · henk

Tuff dag, i synnerhet för CyberCom. Flera skäl att titta närmare på aktien

Det blev en som väntad tuff dag. Men ännu är mars- och augustilägsta (1119 respektive 1127) intakta. Frågan är kanske hur länge? Nåja den dagen den sorgen. En av dagens absoluta förlorare var konsultbolaget CyberCom. Jag fann inga direkta motiveringar till detta mer än att Nordea var ovanligt beslutsamma säljare. Man kan alltid spekulera i vad som ligger bakom försäljningar av den här typen (rapportläckor exempelvis, tvångsutförsäljningar, större institution som säljer ut m m) men det viktigaste är hur framtiden egentligen ser ut? Konsultmarknaden tycks vara fortsatt stark. Ur dagens rapport från KnowIT kan vi utläsa följande: ...

2017-05-30 10:59 · nejab

Ökat i Björn Borg

Inte så märkligt det som händer idag. Börsen dippar och drar med sig “alla” urskiljningslöst. Alla “weak hands” säljer Björn Borg idag så långt ner som till 125kr! TYVÄRR satt jag inte vid datorn när så skedde. I så fall hade jag…:) I alla fall så kunde jag inte hjälpa det utan jag ökade på lite idag vid 129kr. Hur jag än räknar på olika scenarier så är det klockrent att köpa nu. ...

2017-05-30 10:59 · xavi