Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PVE analys från 28 september

Om vi antar att tillväxten ökar med 25% om året jämfört vad många andra bedömare anser,en tillväxt på 40% om året så ser det ut såhär: år omsättning vinst(9%) 2007 1 miljarder 90 milj. 2008 1,25 miljard. 112.5 milj. 2009 1,56 miljard. 140.4 milj 2010 1,95 miljard. 175.5 milj Det finns 9,5 miljoner aktier i företaget och av det äger styrelsen 6 348 500 aktier dv på marknaden finns bara 3 151 500 (Snart är man storägare själv:-) ...

ACAP - var det verkligen så bra? + *tillägg*

Först och främst, Tack Redeye till en intressant intervju med T. Bolmgren. Det var faktiskt uppfriskande efter en rapport som inte var så där superbra som alla här vill ge sken av (jag antar att många är aktieägare, aktien tycks vara riktig poppis). Det är nu andra kvartalet i rad som fastighetsaffärer redovisas på ett sätt som gör att vinsten inte avspeglar det faktiska värdet. Räkna på rörelseresultatet med vanlig skattesats och se själva vilken effekt det blir. Fastighetsaffärerna får väl ändå ses som jämförelsestörande. Eller? ...

2017-05-30 10:59 · nejab

Hemma från Chicago

Har just kommit hem från Chicago. Det är en fantastisk stad med många spännande karaktär. Michigan Avenue är lika fascinerande som Fifth Avenue i NY fast mycket lugn. Michigansjön är ren kristallklart, och vilka fina stränder fast belägen vid skyskrapor. Joggade 6 km på stranden sedan badade jag i kalla sjön. Chicagoborna häpnade när jag badade. De vet inte att jag är från Sverige! Hihi! Jag rekommenderar er resa till Chicago för er som är trötta på New York. ...

PV Enterprise genomför NE - 50 Mkr säkrade

Såhär på kvällkvisten kommer en nyhet från NG News. Där jag ser i ett pressmeddelande att PV Enterprise har genomfört en NE som tillför bolaget 50 Mkr. Först kanske jag ska säga att jag själv ökat i PV Enterprise. Tycker aktien fallit på tok för mycket senaste tiden i glömska. Köpte på mig en hel del idag och belånade tom 5% av portföljen. Portföljen ser ut såhär: PV Enterprise 50% NSP 30% Tele5 25% ...

Acap Invest - Q3 i morgon

Mitt näst största innehav i portföljen är Acap Invest. Företaget har en mycket spännande framtid med många kommande triggers. Nya uppköpsobjekt samt stor organisk tillväxtpotential på redan befintliga företag, såsom TPS. Listbyte, som jag tror kommer i slutet av detta år eller i början av 2008. Aktien har nu konsoliderat runt cirka 140-150 i några månader under låg omsättning. Aktien känns lite bortglömd och jag gissar att det finns många som då tyckt att aktien är tråkig och hoppat vidare till någon annan aktie. Jag har gjort precis tvärt om och ökat flera gånger vid dippar. Nu senast för ett tag sedan på 138kr. ...

2017-05-30 10:59 · xavi

Jag drömmer mig bort...

..till ett spikat domstolsbeslut av EU där spelmonopolet faller som en 500-årig fura i backen med buller och brak. Veckan därpå går Betsson ut med ett pressmeddelande: Betsson öppnar sina första spelbutiker i Sverige ! Det skulle vara något va !??

Odd Molly träff hos Penser

Som utlovat så skriver jag lite från Odd Molly på Pensers småbolagsdag. Christina Tillman var på ett strålande humör när hon presenterade bolaget. Intressant var att bl.a Björn Borgs ordförande Lövstedt och störste aktieägare Martin Bjäringer var där och lyssnade på presentationen. Mycket var givetvis samma info som på Huddingeträffen som jag skrivit om tidigare. Tillman kommenterade uppgifterna om killkläder att det låg långt fram i tiden och att man nu hade fullt upp att fokusera på damkollektionen. Tillman fick en fråga om inte deras logga kunde uppfattas för stor på plaggen och svarade att det kan tänkas att man gör den mindre nu när de blivit mer kända. Man använder som tidigare sagt ingen reklam i media utan använder istället PR-agenter och skickar bl.a ut vykort till journalister och återförsäljare och lånar ut kläder. Man har inga egna säljare utan bara agenter på provisionsbasis. Tillman fick frågan vad man producerar i Italien och det var jeans och skärp som är nytt. De fyra största marknaderna Sve, Norge, Danmark och USA står för 2/3 av försäljningen. Tillman fick frågan om anledningen till att man startat USA-kontoret och svarade att USA är speciellt och man måste göra det på amerikanskt sätt (betalning odyl är annorlunda). Dessutom så var svårt att hålla kundtjänsten i Sverige genom tidsskillnaden. Tillman drog avslutande att man var noga med hur plaggen tillverkades och gör kontroller hos företagen. ...

Love Volvo - Och två till !

En rörelsemarginal på 7,7% inom lastvagnar, en högre orderingång än väntat, bolaget höjer utsikterna för den europeiska lastvagnsmarknaden 2007/08. Det kan inte börja bättre ! Angående min tidigare analys om den kanadensiska dollarn, kan man nu konstatera att efter skogsbränderna i Kalifornien USA kommer vi få se ett stigande oljepris som i sin tur reflekterar sig på valutan. Läge att gå all in! Inte nog med det, ser även betydande potential i Björn Borg (som jag nämnt tidigare) och Betsson som två givna ess att ha i portföljen NU. Två kursdubblare om ett år! ...

Midway - Q3-rapport i morgon

Ser att börserna i Svea och USA återigen åker jojjo. Detta drar som vanligt med sig alla aktier. Fina tanklägen (synd bara att jag inte har mer likvider). Midway som är ett av mina kärninnehav släpper Q3rapport i morgon. Det ska bli spännande. Verkar som att marknaden har tämligen låga förväntningar på rapporten då den handlats ner en hel del på sistone. Jag tror det kommer bli en stabil rapport (som vanligt). ...

2017-05-30 10:59 · xavi

Snabba klipp igen.

Det är inte för inte att oktober brukar vara en svängig månad på börsen, det verkar som jo-jo börsen från i somras är tillbaka och det enda som kan hjälpa detta mönster är väl “som vanligt” en räntesänkning från FED igen. Dock uppstår stora mäjligheter för den aktiva placeraren att verkligen tjäna pengar under dessa tider då det går kraftigt både upp och ned. Lyckas man träffa upp- och nedgångarna med warranter så är hävstången enorm om dagen. Rörelser på både 50 och 100% på flera warranter är inte ovanligt. Har själv dom senaste dagarna försökt lite, men med blandad resultat så summasummarum blir det ingen ändring av portföljen. ...