Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Odd Molly: Kom, Sågs och Besegrade!

Vilken fantastisk dag på en dyster börs. Odd Molly gjorde det igen, hör och häpna att under årets tre första kvartal ökade försäljningen med 45 procent, samtidigt som lönsamheten steg. Odd Molly räknar med att omsättningen för helåret kommer uppgå till 127 miljoner kronor, mot tidigare kommunicerade 120 Mkr. Anledningen är en extraleverans av tidiga vårvaror i december. En god efterfrågan är ett genomgående tema i företagets kvartalsrapport som presenterades imorse. Försäljningen för årets tredje kvartal uppgick till 58 Mkr, att jämföra med fjolårets 26 Mkr. Samtidigt rapporterar företaget fantastiskt goda ordersiffror. För vår/sommarkollektionen har Odd Molly fått order för 125 Mkr, vilket är en ökning med 158 procent jämfört med i fjol. ...

Fin utdelning

Kungsleden har aviserat en extra utdelning óm 11.5SEK per aktie i slutet på detta året. Till våren kommer utdelningen troligtvis bli minst 8SEK per aktie. Det prognosticerade utdelningsgrundande resultatet är 1400MSEK. Där är inte resultatet från den pågående Orklaaffären inräknat. Går affären igenom påverkar det det utdelningsgrundande resultatet med 900MSEK. Antaget ett utdelningsgrundande resultat om 2,2MDRSEK blir utdelningen minst 8SEK till våren. Beräknat på en utdelning om 8+11,5SEK är direktavkastningen på nuvarande kurs om 87SEK: 22,4% ...

Hej svejs!

Jepp, Så har man hittat hit. Jag hade inte hört talats om den här sajten tidigare. Läste ett inlägg på en liknande sajt där skribenten påtalade vissa fördelar med redeye.se’s börsforum. Jag har nu reggat mig och kollat in sajten och tycker det ser riktigt trevligt ut. Att man kan lägga in sina aktier i sin profil och få kursuppdatering är ju lysande. Extra roligt att kolla in olika skribenters AI. ...

Uthållighet är en dygd!

För inte så länge sedan skulle Swedbank börsintroducera Odd Molly. Jag hade bara hört gott om bolaget och så vitt jag förstod så var ingångspriset generöst. Jag bestämde mig för att teckna ett gäng aktier för både mig och min fru för att på så vis öka chanserna till att få några aktier. Jag sade även till min fader att Odd Molly skulle nyintroduceras. Vi var alltså tre stycken som ville ha aktier men resultatet blev att ingen av oss fick några till introduktionspriset 40kr/aktie. ...

2017-05-30 11:00 · xavi

Avåkningar

Det är inte bara jag som drabbades av en avåkning (läs tidigare blogginlägg i ämnet). Det gjorde även ett obemannat farkost vid namn Boliden. Att rapporten var svag kunde man nog vänta sig. CEO och CFO drog ju som bekant för någon månad sedan. Kursen ställdes därför ner inför denna rapport för att idag … tappa ytterligare 10%. Jag tror att det huvudsakligen, eller i vart fall till stor del, berodde på att man inte lyckades ge ett besked om vem som ska ta rodret framöver. Det är ju aldrig kul att flyga när kapten har hoppat ut och inte heller är det skoj att åka taxi när man ser att chauffören kastar sig ur bilen. Konstigt vore annat och nog borde styrelsen ha gjort ett bättre jobb. Är det svårt att hitta någon lämplig kandidat? Vill ingen ha jobbet? ...

2017-05-30 11:00 · nejab

..det trodde jag aldrig !

Odd Molly gjorde det igen ! Drygt 30% uppgång idag..Kan man vara annat än glad och grymt ödmjuk ? Dock så insåg jag idag att drygt 1 miljard i börsvärde kan vara lite att ta i för ett bolag med så pass kort historia och sålde därför hälften av mina aktier. De aktier som finns kvar har jag således fått “gratis” och dessa kommer att få ligga kvar. Även fast jag tycker att 1 miljard i börsvärde är högt nu behöver det inte betyda att jag tycker det om 1-2 år. Jag vet att det finns enormt duktiga människor bakom Odd Molly och det skulle verkligen inte förvåna mig om vi både kommer få se 3 och 5 miljader i börsvärde inom sin tid. ...

Grattis Odd Molly efter rapporten

Riksbanken har bestämt sig att höja räntan till 4.0%. Det räcker med räntehöjningarna. Låt räntan ligga kvar i ett år. Ekonomin har redan stannat, och går in i en konsolidering. Riksbanken får inte göra samma misstag som amerikanska Fed när de höjde räntorna från 1% till 5.25%. Det försvårade amerikanska ekonomins återgång till starkare ekonomi med bättre tillväxt. De lyckades inte. Därför bör Riksbanken tänka på när det gäller svensk ekonomi. ...

En weekend med Odd Molly

I fredags bestämde jag mig för att köpa på mig lite Odd Molly. Jag har grämt mig sedan erbjudandet att jag inte tecknade lite aktier så jag la mitt ego åtsidan i fredags och köpte. Idag rusade aktien upp och jag sålde av vid dagshögsta. Nu har visserligen aktien “rusat” ett par % till men jag är nöjd med min 13% på 1,5 handelsdag. Kommer nog att plocka in aktien igen i portföljen med jag tror först att vi ska få en dipp grundat på vinsthemtagningar. Tror att man kan få aktien i intervallet 160-165kr snart igen… ...

2017-05-30 11:00 · jara

Odd Molly övertygar nu mer godis väntar....

Odd Molly kom med en mycket fin Q3 rapport med höjd prognos för året. Marginalen förbättras och intressant är att man även ska gå in i Ryssland. Man behöver inte snurra så värst mycket med räknaren för att förstå att bolaget kan tjäna 7 kr per aktie nästa år. Jag tycker att det är inte heller svårt att se att aktien har potential att vara en minst en dubblare på 24-30 månader (mitt krav för aktieköp). Bolaget kanske inte kan växa så mycket mer i Sverige utan att bli för vanligt som kan vara en fara för deras kundgrupp. Men världen är stor att växa i och caset är fortsatt intakt. ...

Utan kläder, snyft

Tja, vad säger man. Ännu en gång fick man sig en smäll för att ha varit lite girig. Spekulationen i Odd Molly gick helt fel. Rapporten var stark som väntat men några vinsthemtagningar blev det inte. Alla skrivelser andas optimism. Höjd prognos, stabila marginaler och Rysslandsförsök. Där blev det inget lillfinger utan långfinger. Livet går väl ändå vidare. Grattis till alla er som har varit betydligt kallare än jag själv. I min besvikelse sålde jag även resten av mina Molly-aktier nyligen. Nu sitter man helt utan kläder fast med pengarna i näven. Brrr… ...

2017-05-30 11:00 · nejab