Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

En bra tillvaro på Redeye!

Tidigare har jag skrivit på börsforumet “Börssnack” på di.se under alias BalkanBengt. Under tiden jag har varit medlem där har nivån på inlägg blivit allt sämre och sämre. Många är det som skriker ut RAS och dylikt utan substans. Idag har jag noterat att det t.o.m har uppstått ett drama à la såpopera på forumet med flera kända skribenter inblandade. Pinsamt värre… … bättre är det då här på redeye där nivån hålls betydligt högre vilket uppskattas av undertecknad. Den nya meddelandefunktionen är klockren och ska förhoppningsvis också komma till hands! En funktion som jag skulle uppskatta vore om man kunde infoga bilder i bloggen. Det skulle få ens text mer dynamisk och lättare att visa trender osv… ...

2017-05-30 11:00 · jara

Guideline förvärv

När alla som intresserad följer Guideline sitter och inväntar ett nytt samarbetsavtal eller till och med rent av ett uppköp av hela bolaget chockar företaget hela marknaden med att köpa in ett bolag istället. Och vid närmare syn av bolaget Malå Geosciences verkar det vara ett välskött och hyfsat lönsamt bolag. Bolaget är liksom Guideline verksamt inom området visualisering av objekt och strukturer under mark och är världsledande inom radarteknologi med fokus på s k markradar och borrhålsradar. Syftet med förvärvet är att skapa mervärden genom synergier inom marknadsbearbetning och teknikutveckling och att bredda Guidelines verksamhet med en kompletterande teknologi- och produktportfölj som skapar ytterligare grund för tillväxt och lönsamhet som det heter i pressrealesen. Bolaget har dom senaste 5 åren visat stadig ökning av omsättningen och även om vinsten har varit varierande finns inget år som inte har varit lönsamt. ...

Två åsnor

I ena ringhörnan har vi Swedebank, ABG, och Redeye.. I den andra har vi Veckans affärer som sågar Morphic jäms fotknölarna idag. Den ena åsnan, mellan kombatanterna, är jag själv, som blev lite förbryllad över analysen. Den andra åsnan måste ju då vara artikelförfattaren. Vilken åsna gör rätt nu då ? Köpa ? Sälja ? Första ringhörnans folk har motiverade värden på 43 kr resp riktkurs på 60 kr samt ett köp med TA som ledstjärna. Åsna ett-jag- väljer att tro lite mera på folket i första ringhörnan och åsna två måste ju då tro på det han skriver. Det är min absoluta övertygelse att bränsleceller blir den energiform som vi kommer att köra våra bilar på i framtiden och även driva andra prylar som idag drivs av batterier. Min ålder till trots, så kommer även jag att få nöjet att köra en bil som drivs av bränslecller. Gärna Morphics. Det kan ju naturligtvis ta längre tid än vad vi tror, men det kommer, det kommer..Förbränningsmotorn kommer att fasas ut sakta men säkert. Detta gäller även metanol,etanol,gas,m.m Paradigmskifte är ordet…. Jag ökade på innehavet lite till idag.. Sedan var det ju riktigt roligt med en rejäl rökare av Guideline såhär på sluttampem.. Kort dag imorgon…. Väl mött Kalles farsa ...

Ett litet vad

Igår var det upp med 25-30%. Idag är det ner med 15% i SIR. Det svänger kan man säga. Prognosen sänks rejält och andra halvåret ser ut att bli svagt. Dessutom finns det väl uppenbar risk att utfallet blir ännu sämre. Nåja, ja ska kanske inte sitta och baissa något. Var och en gör sina egna val. Varför jag nämner SIR är helt enkelt faktum att jag igår resonerade att det finns andra kanske lite roligare case för den som letar turnaround eller gillar hög risk. Ett sånt papper är Ortivus. ...

2017-05-30 11:00 · nejab

November och vad händer nu.

Ny månad och fortsatt höstmörker på börsen eller väntar en vändning uppåt snart. FED sänker räntan och Riksbanken höjer. FED flaggar för fler sänkningar och Riksbanken flaggar för fler höjningar. Undrar när dom skall mötas, man undrar även hur djup “krisen” är i USA och när detta kommer fram. Personligen tycker jag att det ennu känns lite som en “tickande bomb” i USA och att FED håller marknaden vid liv med sina räntesänkningar. ...

En liten anekdot

God morgon, För ca fyra år sedan läste jag för första gången boken “One up on Wall Street”, skriven av stjärnförvaltaren Peter Lynch. I boken som beskriver hur man med relativt enkla medel kan hitta börsvinnare fastnade jag främst för en detalj. Lynch menar att det kan gå att hitta “tiotaggare” med att studera sin omgivning och de förändringar som sker i ens omedelbara närhet. Wow, tänkte jag och började omedelbart studera vad som skedde runt husknuten. ...

En dag i morgon också...

Jag har varit väldigt upptagen med arbete idag så jag har inte kunnat följa börsen men jag noterar att det inte hänt mycket för mina innehav. Fedmötet idag slutade med sänkning av 0,25%. Det var vad många förståsigpåare redan innan trott. Sänkningen gillades av Mr Market. Usa-indexen är upp en del sedan annonseringen. Jag tror, inte otippat, att Stockholm följer med upp i morgon. Björn Borg kommer också troligtvis följa med upp i morgon och det är alltid vanskligt att spekulera i kursrörelser på kort sikt men jag tror att vi kan tangera 140kr i morgon. Då jag investerat över 50% av mitt aktiekapital i BB så tror jag självfallet att aktien har mycket att ge. På kort sikt vet man aldrig men på längre sikt vet man i alla fall mer säkert. ...

2017-05-30 11:00 · xavi

Excuse me, SIR?

Igår såg vi Odd Molly dra iväg med ca 25% idag är det SIR. Om jag kan förstå uppståndelsen kring Odd Molly har jag faktiskt svårt att förstå dagens reaktion som troligtvis beror på at man har fått en VD. Nu läser man också om kurser på 20-25 för SIR inom ett par månader? You bet! Hoppas att man inte satsar allt för mycket på det här kortet bara. Jag tror att risken är GANSKA stor att man blir besviken. Branschen växer och det saknas inte skojare. Tyvärr tror jag att marknaden uppfattar Svensk Internetrekrytering som inget annat än just skojare för tillfället. Ett mantel som blir tufft för den nye VD:n att axla. Chansen att han lyckas vända skutan är nog just nu lika stor som att det slutar med kk. Skrev jag lika stor? Njae, jag tror den är mindre än så. ...

2017-05-30 11:00 · nejab

Det man kan förvänta sig av framtiden.

Roligt att notera idag är det jag misstänkte igår; Odd Molly ner ca 6% samt Betsson upp drygt 4% i skrivande stund. Eftersom jag sålde bort en stor del Odd Molly igår och köpte mer Betsson så har vi en väldigt fin portföljutveckling idag. Såg för övrigt just att jag ligger bra på plus för året och då minns jag med fasa början av året då jag ett tag låg -30% som sämst. Finns det något bättre än att hålla på med aktier ? Skulle inte tro det gott folk ! ...

Isn't it Odd!

God morgon, Tycker att det är spännande det här med Odd Molly. Personligen tycker jag som många andra att aktien är skyhögt värderad och skulle absolut inte våga rekommendera någon att köpa aktien vid dessa nivåer. Det lite lustiga är att aktien mycket väl kan komma att gå starkt den närmaste tiden. Orsaken till det har med bolagets verksamhet att göra och stavas MODE! Det är många som anser att Odd Mollys kläder är fula och jag själv tycker att de inte ser så värst speciella ut. Men så har vi ju det här med EXPONERING. På både gott och ont kan man säga att våra hjärnor är starkt omprogrammerbara vilket innebär att vi undermedvetet snabbt kan ändra åsikt om vi kraftigt exponeras för något. Det som varit fult blir plötsligt väldigt vackert och intressant och efter att tidigare haft en stark motsägelse för något kan vi snabbt ha ändrat uppfattning och köpt produkten som vi lovat att aldrig köpa. Ytterligare raderar vi från minnet snabbt bort vår tidigare åsikt: ...