Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Utdelningstillväxt

Utdelningstillväxt är en mycket viktig komponent i en portfölj. Det är en mycket bra komponent för framgång i aktiesparandet. Ett bolag med i snitt 15% utdelningstillväxt är oftast en bra placering. Det krävs en bra verksamhet med god lönsamhet för att hålla takten 15% utdelningstillväxt år ut och år in. Ett sunt bolag med bra verksamhet och fina nyckeltal och en historik med god utdelningstillväxt kan tänkas fortsatt höja utdelningen år efter år. De mest pålitliga “utdelningshöjarna” finns i USA. För många bolag krävs det väldigt mycket innan det skall till att sänka eller inte höja utdelningen. ...

Härliga lördag.

Det verkar som bli en fantastisk dag på Västkusten. Efter regn och hård blåst i natt sticker nu solen fram och visar sig från sin bästa sida. Det blr nog ut en tur med barnen idag. Skall även använda helgen till att läsa på lite med om Malå Goescience som Guideline skall förvärva. www.malags.se/ Det verkar vara ett riktig “high-tech” bolag inom inmätning mm och förvärvet känns mer och mer rätt. ...

Att hålla koll på

Under de senaste fem börsdagarna har flera aktier visat god styrka. Erfarenheten säger mig att det kan vara bra och hålla lite koll på dessa inför en eventuell vändning uppåt. De aktier som lyckas stå emot bra vid nedgångar och kanske till och med orkar gå mot strömmen brukar kunna vara vinnare om vi får en lite längre period med ett positivt sediment. Bland de större bolagen är det Kinnevik-sfären som visat framfötterna på börsen de senaste 5 dagarna. Här är vinnarna ...

Tid för eftertanke?

När man trodde att kreditoron var avklarad kommer nu detta. CitiGroup, en global bankjätte, riskerar nyemission. Ja jag tackar. Känns verkligen safe. Det här är nog större nyhet än vad vi här hemma har tagit den som. Banksektorn i USA har heller inte varit sen att reagera. De första huvuden har fallit (MLI) och börskurserna för sektoraktierna har fått se rejäla tapp den gångna veckan. Och vilka volymer! Usch… Det känns i maggropen att vi står inför ett par tuffa och garanterat volatila veckor. Visst har Sigge rätt när han säger att man ska investera i företag och inte i börsutveckling generellt. Så är det ju, men… ...

2017-05-30 11:01 · nejab

Investera i företag

Många verkar springa mot utgången bara för att USA-börserna viker några dagar. Visst det finns alltid något att oroa sig för men att problemen med subprimeträsket inte var färdigt kan väl knappast kommit som en överraskning. För mig är det skönt att man väljer att investera i företag och inte i den allmänna börsutvecklingen. När mina bolag dessutom har lågt konjunkturberoende och de som påverkas av valutan gynnas av sjunkande dollar så är det bara att lugnt invänta kommande rapporter. ...

Secken vecka...

Veckan är är slut och det blev en rejäl urblåsning, minst sagt. Nåja, nu visar statten från Usa att det tuffar på ganska bra trots allt. Oljan ligger på historiskt höga nivåer, runt 94 Usd/fatet och oljeaktierna backar på kreditoron. Märkligt, minst sagt, då all olja som pumpas upp de facto säljs, och det till skyhöga priser, vilket bäddar för rejäla intäkter för Q3. Kvalitetsbolag som Sandvik dumpas på panikens altare. Börserna i Usa ser ut att ta igen förlorad mark i skrivande stund så vi kommer att få ett rejält skutt uppåt på måndag, om inget oförutsett inträffar. Nu är det fredag och bastun väntar med tillhörande kall öl. Vi tar nya tag på måndag och hoppas på en bättre börsvecka….Väl mött ...

Helgen stundar och denna veckas börsvecka är nu slut

Nu sitter jag på jobbet och är på väg att avsluta mitt jobb för denna vecka. Veckan har inneburit mycket jobb och jag har inte kunnat följa börsen så mycket mer än på lunch och efter jobbet. Jag har dock snappat upp en del som hänt i veckan. Turbulent i USA som vanligt höll jag på att säga. Jag börjar vänja mig vid det här laget. Stockholm ligger just nu +-0 för i år. Räntesänkning i förrgår(tror jag det var) i USA med 0,25%. Det verkade bita ett tag men sen var det återigen ner som gällde med förnyad rädsla för Subrime. Stockholm svansar efter i vanlig ordning och livrädda investerare säljer ner sina aktier. I min kammare tänker jag då: Har då alla dessa svenska bolag nu också fått försämrade framtidsutsikter? Svaret är inte alldeles enkelt men ALLA bolag förlorar inte på att det går dåligt i USA och att dollarn försvagas succesivt. ...

2017-05-30 11:00 · xavi

New York bråkar med Bernanke

Godmorgon mina vänner, Solen skiner vackert över takåsarna där jag bor, ser att körsbärsträd inte släppt ut sina blad. De är fortfarande gröna även om lite gult. November är inte min favorit månad. Kanske ni förstår varför? De amerikanska börserna tappade rejält i sista timmen. Investerarna var lugna när kurserna föll våldsamt vilket är konstigt. Jag tror det handlar om ett strategi försök att påverka FED, om att de ville att styrräntorna skall fortsätta gå ner. ...

Hey Mr Greenspan, play a song...

Ni känner igen låten? Det är lite kul med gubben Greenspan så här i Halloween-tider. Han känns lite “spooky” när han går omkring bakom finansmarknadens kulisser och dyker nu som då upp med något litet uttalande om världsekonomin, vilket ofta även påverkar börskurserna eftersom han har så stort inflytande. Det är ju samtidigt lite skrämmande att enskilda personer med stort inflytande kan orsaka både glädjerus som börsras på börsen. Men och andra sidan kan man ju ställa frågan hur vi annars skulle placera om det inte fanns någon som kunde ge vägledning. ...

Aj, aj nu svider det

Det var oroligt i New York ikväll trots två snabba räntesänkningar från Fed. Tre fjärdedelar av en procentenhet på relativt kort tid är mycket. Ändå faller börsen i NY. Säljarna oroas över att det nu kanske är HOLD på räntesänkningarna för ett tag och samtidigt som den amerikanska ekonomin börjar svikta. Läste just att FED gått in med över 40 miljarder dollar i det finansiella systemet på en dag! Det är den största injektionen sedan september 2001. ...