Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Aktieböcker, vägen till utökad visdom!

Läs böcker Ni som är aktieintresserade, jag uppmanar er till att läsa böcker som handlar om just aktier. Det finns så otroligt mycket att lära. Även om man har gedigen erfarenhet av aktiehandel kan man ha stor nytta av att läsa böcker. För varje bok man läser är det alltid något man snappar upp som bidrar till ökad visdom/kunskap. Det finns många svenska böcker i ämnet. Behärskar man engelska finns det ett otroligt utbud av amerikanska böcker. ...

Seco Tools

Seco Tools har det senaste året haft en ganska hög värdering. Senaste månaden/erna har Seco backat något. De handlas nu till p/e 17 på en antagen VPA om 6,88SEK per 2007. En sund värdering är p/e 15 vilket ger kursen 103SEK. En lockande värdering är p/e 13-14. p/e 13 ger kursen 89SEK. Seco tools är ett fint bolag med höga marginaler och goda nyckeltal. Historiskt har de lämnat extrautdelning med jämna mellanrum. Förr i tiden var deras ordinarie direktavkastning runt 5%. Nu mera har direktavkastningen de senaste två åren legat kring 5% inklusive extrautdelning. ...

Blankning får börsen att deppa

När jag städade i bostaden hittade jag en artikel i SvD. Jag skrev artikel om blankning som tyngde ner Stockholmsbörsen. Det var kul att läsa särskilt det är lördag idag. Det står här i artikeln: Marknadens agerande med blankning som tillåts på börsmarknaden är i högsta grad oacceptabelt. Den bör regleras genom restriktioner såsom i USA och Japan. I Sverige är blankningen helt oreglerad och används ofta till att förstärka kursfall i aktier så att småsparare kommer i kläm och portföljer tvångrealiseras. I denna form är blankning samhällsekonomiskt skadlig, då den skapar osäkerhet och håller nere börsen. Detta i sin tur bidrar till ett deppigt börsklimat som påverkar tillgången på riskkapital, håller nere konsumtion och investeringar och därmet negativt påverkar tillväxten i samhällsekonomin. En kraftfull blankare väljer tidpunkt för när stöten sätts in och när återköp kan börjas. Förlorare blir alltid vanliga aktieägare som går in senare vid upprekyl, och på så sätt alltid hamnar i otakt med börsen. ...

Bank of America

BAC börjar bli riktigt lockande. De handlas nu till 5,6% direktavkastning. Kursen var igår vid stängning 45,11USD. p/e 10,2 på föregående års vinst. p/e 9,2 per prognos för 2007. http://finance.yahoo.com/q?s=bac Det råder orolighet i sektorn. Fortsatt nedgång är inte uteslutet. Jag hoppas det fortsätter ned. Vore riktigt trevligt att kunna fynda BAC kring 40-42USD. Jag gillar Bank of America! Det är ett fint bolag med mycket god historik och fina nyckeltal. De delar ut kvartalsvis och direktavkastningen är goda 5,6%. ...

Snowblind

Har tillägnat en tid av lördagen till att lyssna på en av mina klassiker i CD-samlingen, nämligen ”Speak of the Devil” med OZZY. Skivan är en liveinspelning av gamla Black Sabbath klassiker och innehåller personliga favoriter såsom Symptom of the Universe och Snowblind. Den senare har ett riktigt skönt sound och en känslomässig text och jag har inte kunnat att undgå att dra liknelser till hur farligt det är att drabbas av snöblindhet i samband med placeringar. ...

Tennis med mera

Idag har jag och en kompis spelat tennis. Det var riktigt gött att röra på sig lite. Det behövs verkligen när jag annars sitter still. Frigöra endorfiner på annat än aktier kan vara nyttigt emellanåt. Det känns mer äkta att inte bara äga aktier i Björn Borg utan att också utöva sporten som är ursrunget i märkets historia. Vi har iaf nu bestämt oss för att spela varje helg. En lite rolig sak var också att det var Björn Borgreklam över skynkena som hängde runt alla banorna. ...

2017-05-30 11:01 · xavi

Petrusko och även andra

Trevlig att se dig här Petrusko, även roligt att du tycker siten är bra. Vore väldigt trevlig om du kunde lägga in lite mer info om dig själv också på din profilsida. Håller också med om att det vore trevligt med en kommentarfunktion även på bloggsida. Tror nog att båden den funktionen och även fler och mer utbyggnad kommer. Redeye är än så länge i sin uppbyggnadsfas och redaktionen verkar vara väldigt öppna för förslag och ändringar till skillnad från BS. ...

Redeye.se

Jag gillar de här sajten och det viset den är uppbyggd på. Tycker det är riktigt najs att man i sin profil kan lägga in sina aktier och få kursinformation. Användaranalyserna blir snygga och trevliga att läsa. Forumet är lite dött dessvärre men det blir nog fart där i takt med att folk upptäcker sajten. Till höger dyker de senaste bloggarna upp. En häftig funktion. Dock saknar jag möjligheten att kommentera en blogg. Tycker det skulle vara trevligt om folk kommenterade mina bloggar och om jag kunde kommentera bloggar jag precis läst. ...

Lördag = Sovmorgon

Lördag, är den klart bästa dagen i veckan. Idag låg jag så länge att jag nästa hann utveckla liggsår. Skönt att kunna dra sig länge i sängen och fundera på livet och på vem som ska få äran att ärva mina gamla sunkiga kalsonger. Björn Borg har just nu en rätt kul kampanj eller man kanske ska säga projekt på gång, som går till så här: 1. Registrera dig hos Björn Borg. 2. Leta upp alla dina “osexiga underkläder”. 3. Välj en warmonger (krigshetsare) som du vill ska få dina sunkiga håliga(läs dressman) kalsonger. 4. Skicka dem till Björn Borg som vill vidarebefordra dina avdankade underverk till din valda person. 5. I belöning får du 5 euro rabatt per par hos bjornborg.com. ...

Kungsleden

Jag har lagt mig tung i Kungsleden. Jag gillar bolaget, dess verksamhet och historik är riktigt fin. Kungsleden är mycket aktieägarvänliga och lägger stor vikt till utdelningen. I november/december kommer 11,5SEK per aktie skiftas ut till aktieägarna. Till våren kommer de troligtvis dela ut minst 7-8SEK per aktie. Min plan är att använda dessa utdelningar till att öka i övriga portföljbolag eller gå in i något annat. På detta vis minskar jag viktningen i Kungsleden men behåller det antal aktier jag har. Sitter ju fint vid kommande utdelningar. ...