Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Placera på börsen?

Det har varit turbulent på börsen ett tag nu. Det spekuleras i räntehöjningar och försämringar i den globala ekonomin. Beroende på strategi, är det läge att spara pengar i aktier nu? Är man kortsiktig och mycket duktig hittar man de där raketerna som sticker iväg. På kort sikt krävs det god skicklighet att lyckas på börsen. De duktiga gör fina pengar på sina kortsiktiga placeringar. Dessvärre finns det en hel del människor som placerar på kort sikt i hopp om snabb rikedom, utan att besitta den skicklighet som krävs. ...

Lång och kort sikt.

Det finns en bra strategi att följa Petrusko´s strategi att ligga “lång” hela tiden och köpa på sig av företag med hög direktavkastning och fina vinsttillväxter. Detta är en utmärkt strategi om man vill placera på lång sikt och inte har varken tid eller lust att följa med i konjukterer och rapporter hela tiden. Själv är jag av den uppfattningen att en blandning av det långsiktiga tänkande med en mix av kortsiktig spekulation där en viktig del måste anses vara att hitta mindre bolag på väg fram med kommande storsäljare eller nya innovationer/tekniker måste vara det bästa sparalternativet. Vid att enbart satsa på bolag med hög direktavkastning samt vinsgivande bolag hadde man dom senaste åren gått miste om bolag som Björn Borg, Odd Molly, Guideline, Impact Coating och även så hadde man missat dom bästa årens fina utveckling i bolag som HM och Trelleborg. Det kräver en viss måtta av riskvillighet och att man följer börsen kontinuerligt, men belöningen är ofta i proportion till riskvilligheten. ...

StatoilHydro

Ett bolag på Oslobörsen med fin utdelning samt vad jag tror även chans till en hygglig utveckling dom närmaste åren. Dom flesta håller med om och är överens om att Statoil är mycket beroende av oljepriset och att en nedgån i oljepriset blir en nedgång även i Statoil. Till dels rätt, men personligen tror jag att både omsättning och vinst kommer att ligga på höga nivåer och även öka framöver dels oberoende av oljepriset. Statoil har idag fler ben att stå på med bl.a. gas, bensinstationer mm. ...

Gör det lätt för dig

Gör det lätt för dig! Det är lättare att placera på lång sikt då det är mycket lättare att sia om utvecklingen gentemot att på kort sikt spekulera i upp/nedgång. Det är lättare att placera i sunda bolag med god vinst och bra historik gentemot att placera i förhoppningsbolag. Det är lätt att följa om bolaget går bra genom att placera i ett bolag som lämnar god utdelning. Utdelningen är ett tecken på välmående. Om utdelningen sänks eller slopas finns det anledning att se över sin placering. Det är lätt att placera i bolag med en verksamhet man verkligen förstår sig på. Gentemot bolag med en krånglig verksamhet som man inte riktigt får grepp om. Förstår man inte affärsmodellen är det svårt att uppskatta framtiden/framtida vinster. ...

Blankning får börsen att deppa - del 2

Nu är jag tillbaka med nya krafter. Sovit gott hela natten. Man säger att sömnen är den bästa medicinen. Fortsätter skriva från SvD-artikeln: Man kan och skall naturligtvis aldrig förhindra att in storägare av en aktie arbetar på samma sätt som en blankare med snabba utförsäljningar och återköp på lägre nivåer. Men då är det inte blankning. Det förkastliga med blankning är att pensionfonder och finansiella institutioner lånar ut sina ägares aktier mot en ringa avgift till blankare och därmed bidrar till en sänkning av kursnivån, som därmed indirekt skadar deras direkta ägare och intressenter. Och detta sker utan att dessa har kunnat ge något medgivande till utlåningen eller som när det gäller det stora flertalet småsparare i pensionfonder utan att dessa ens förstått vad som pågår. ...

Söndag, blankning, tillväxt och utdelning

Jaha, då var det söndag igen och man mår i vanlig ordning som man förtjänar efter nattens bravader… Vad passar då bättre än en mozarellapizza och lite aktiefunderingar. Jag tycker det är oerhört intressant att diskussionen om blankning börjat komma igång och uppskattar Oskar Fredriks inlägg mycket. Blankning är ju ett rätt intressant och missförstått fenomen. I USA är det mycket vanligt och man kan blanka de flesta aktier, dessutom avskaffades den sk. “uptick rule” (vilken trädde i kraft 1934) i somras vilket gör att man får lov att blanka till en kurs lägre än senast betalt. Många skyller den ovanligt höga volatiliteten de senaste månaderna delvis på detta och jag är beredd att hålla med delvis, även om den största anledningen till volatiliteten är konflikten mellan starka faktorer som både talar för och emot uppgång. ...

H&M tillväxt

Jag gillar H&M, verksamheten är mycket fin. Alla behöver kläder. De har ännu många nya marknader att bryta mark på. De har mycket fin tillväxt och historiken är lysande. Värderingen är hög och direktavkastningen låg. Jag har under en tid kollat lite efter liknande bolag med en lägre värdering. Har spanat en del på finska Stockmann. De har högre direktavkastning och p/e runt 18. Jag tror att jag precis kom fram till slutsatsen att på mycket lång sikt är H&M värd sitt höga pris. Givet fortsatt god tillväxt bör det vara en dunderplacering på 20 års sikt. ...

Rapportveckor

Jag måste erkänna att mitt liv numera styrs till viss del av när mina bolag lämnar rapport. Inte så att min kalender i första hand rutas in efter det, men jag har under de senaste åren allt oftare planerat och lagt in en semesterdag när dessa högtidsdagar äger rum. Och detta bara för att jag ska få ha tid för att följa de viktigaste kvartalsrapporterna och se direkt i “realtid” hur kursen reagerar i mina bolag. Ungefär som vissa tar ledigt för att kunna se viktiga matcher i fotbolls-VM i “realtid” ...

Investera i tillväxt - vinstprognoser

Jag slutar inte förundras över dessa s.k. proffsanalytiker som så ofta ligger långt under oss amatörer i sina vinstprognoser men ändå glatt kommer till höga riktkurser. För Borg t.ex lyckas nu Börsinsikt komma ner till 3,91 i vpa för 2007 men säger ändå att motiverat värde är 165 kr och rekar köp! Men det kanske ska ses till de 6,26 och p/e nu på 22 för 2008 som också anges. 165 kr på deras prognos för 2008 blir då p/e 26 vilket väl är ett rimligt p/e. Fast det är väl bra att “experterna” ligger lågt det ökar ju bara kurspotentialen. Till Börsinsiktanalytikerns försvar ska väl tilläggas att han säkert har minst ett hundratal bolag att följa förstås…;-) ...

Bedragare avslöjad!

Läste nyligen på Vasabladets hemsida att Helsingfors tingsrätt häktat låtsasuppfinnaren Rainer Partanen. Det intressanta med Rainer är att han under flera års tid samlat in pengar genom nyemissioner till sitt eget företag Europositron för att kunna förverkliga sin uppfinning. Uppfinningen gällde en nanomolekylteknologi som enligt uppfinnaren möjliggör tillverkning av omladdningsbara aluminiumbatterier med 20 ggr större kapacitet än nuvarande batterier. Som exempel för den potential som batteriet hade jämfördes bl.a. batteriet med det batteri som används på GM:s elektriska bil, EV 1 och som har en räckvidd på högst 14,5 mil utan omladdning. Europositrons teknologi möjliggjorde dock en räckvidd på hela 87 mil utan omladdning. Men som med alla nya uppfinningar så behövdes kapital till att utveckla prototyper och sedan för en kommersialisering, vilket Rainer skulle möjliggöra med hjälp av nyemissioner. Ivriga placerare erbjöds således att få vara med om hur uppfinningen skulle revolutionera marknaden för batteri och erövra världen. Jag minns att jag själv var intresserad av detta och läste lite på Europositrons hemsida men jag tyckte dock att den såg lite oproffsig och skum ut och detta tillsammans med att det skulle ta flera år innan produkten skulle kommersialiseras gjorde att jag inte lät mig övertygas. ...