Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Miljöaktierna gick riktigt dåligt idag...

Index slutade tillslut på plus. Men miljöaktierna på STHLMs börsen gick riktigt dåligt.. Borevind -9,85 Opcon -2,33% PV Enterprise -3,47% Morphic -9,68% Pilum -0,92% Ja, inte var det många “riktiga” miljöaktier som landade på plus idag. Vet inte om det kommit någon nyhet idag? Eller om det bara är en allmän rekyl…gissar på det senare. Kan vara sunt att hämta kraft. För inte tror jag att miljöproblemen blåser bort. Men det gäller såklart att hitta rätt aktier trots att sektorn är het. Tycker PV Enterprise är ett utmärkt alternativ nu när energipriserna går uppåt och lär fortsätta göra det många år framöver. Mer folk på jorden/dyrare olja=Högre energipriser. Det måste till en lösning och solen måste vara ett mycket bra alternativ då den generar otroliga mängder energi… ...

AstraZeneca övertygar

Efter ha läst Stefan Wikholms krönika om AstraZeneca. Begrundade hans kommentater om läkemedelsjätten AstraZenecas framtid med nya läkemedel och förvärvet MedImmune. Instämmer med Wikholms syn på AstraZeneca. Det är en aktie som man ska investeras snart. AstraZeneca betalas i skrivande stund 304.50 kronor och någon förestående vändning verkar inte finnas runt hörnet. Negativa röster här på forumet propagerar för att AstraZeneca ska ner till nivåer runt 250 kronor som betalades i början av 2005. Visst, det kanske är så, men AstraZeneca tjänande ca 25,7 miljarder efter skatt, verksamhetsåret 2004 och det fanns ca 1675 miljoner aktier utestående vid utgången av 2004. ...

Blankning destruktivt för Sverige del 2

Godmorgon, Fortsätter skriva “artikeln” från Svenska Dagbladet 7 augusti 2002. För det ändamålet står svenska banker och till och med pensionsfonder välvilligt till förfogande med aktielån mot en spottstyver som ersättning. Resultatet blir att fondernas reella värden urholkas, vilket knappast motsvarar fonddelägarnas önskemål. Det sägs ofta av den oreglerade blankningens försvarare att blankningens del av börsaffärerna är så liten att de saknar inverkan. Det är ett argument som verkligen behöver synas, troligen har blankning en mycket stor psykologisk inverkan - långt större än vad som syns i statistiken, som för övrigt torde vara bristfällig, då ingen anmälningsplikt för blankning föreligger. ...

Blankning destruktivt för Sverige

Så här skrev jag min replik till Christoffer Dahlbergs kritik mot min artikel den 9 juli 2002: Jag vill ytterligare förtydliga för Christoffer Dahlberg (18/7) i Luxemburg och övriga som förespråkar blankningsaffärer att de bör tänka lite på hur samhällsekonomin kan utvecklas framöver och vilken påverkan blankning har för nervositet, osäkerhet och fördröjning av återhämtningen på börsen . Jag anser fortfarande att omfattande blankningar och andra obalansfaktorer redan har gjort aktiekursernas värdeelasticitet större neråt än uppåt. ...

V45

Vi står inför V45 och en vecka med många intressanta rapporter både vad gäller i stort med storbolag som ASSA, Ratos, Securitas, Vestas och Aker, men även några mindre favoritbolag bland alla mindre sparare som Bettson och NSP och gamla favoriten Pricer. Hoppas att vi får se bra rapporter och optimistiska framtidsförhoppningar. Det kan behövas för att hålla uppe ett någorlunda trevligt börshumör. Ser även att tidningen Börsinsikt ger köprekomendationer på två av våra favoriter här, Björn Borg och ACAP. Björn Borg är jag även väldigt positiv till och tror att fortsatt hög tillväxt kommer att visas, ACAP är jag lite mer tveksam till, men känner inte mer till bolaget än Sonesson och därav min tveksamhet kanske. ...

Alla helgons helg är till ända

Tända ljus och tid för eftertanke så ska väl alla helgons helg vara. För min egen del har det varit en del av dessa ting, men även en del besök på Stockholms gallerier. Försenade krafttag i trädgården har oxå gjorts, vilket får anses vara i sista stund. Börsen då? Verkar lite avslaget när jag tittade på agendan för nästa vecka. Inga nyheter från Citigroups extra styrelsemöte i US har nått mig. Ingen av de ledande personerna vill uttala sig från en av USAs största banker. Det är däremot bekräftat att de har ett extra möte denna söndag. Är det bara ceo Charles Prince som ska sparkas,så blir påverkan på börserna marginell. Om ytterliggare nedskrivningar ska göras från deras balanser då kan det bli en rejäl sättning för den finansiella sektorn. ...

Before the dawn, I hear you whisper

Dagens rubrik är hämtad från en mycket bra ballad skriven av de läderklädda hårdrockarna Judas Priest. Tycker att Redeyes initiativ med VD-intervjuer är alldeles lysande. Lyssnade häromdagen på intervjun med Precise Biometrics VD Thomas Marshall. För att härleda till min bloggrubrik så ser det ut som att det börjar ljusna för bolaget och jag tycker att VD-intervjun andades optimism. Flera ID-kortsprojekt förväntas bli aktuella under de närmaste åren och Precise VD tror att bolaget kan lyckas med att få 2-4 NID-orders under nästa år. Ytterligare finns det stor potential i bolagets kinesiska samriskbolag samt bolagets baggagelösning även fastän jag knappast tror att det senare kommer att generera så värst betydande intäkter den närmaste tiden. Det är inom nationella ID-kort som bolaget i första hand skall lyckas. När Precise i april i år presenterade nyheten om att bolaget är med i Portugals ID-projekt så var aktien uppe och nosade på 4 kr. Efter detta har det varit rutschkana nedåt men då aktien är synnerligen nyhetskänslig kan det bli en rejäl uppstuds om bolaget lyckas presentera positiva nyheter. ...

Blankning skadar inte samhällsekonomin

En replik mot min artikel i SvD - Blankning får börsen att deppa. Oskar Fredrik Renvall tar den till stora ord (Synpunkt 9/7) mot blankning, en procedur som enligt honom är oacceptabel, omoralisk, marknadsförstörande och som han kräver ska lagstiftas bort och bestraffas. Stora ord, tyvärr med en fullständig brist på förståelse för hur en marknad bör fungera. I Renvalls värld ska marknaden inte vara effektiv eftersom negativa nyheter som leder till blankning av aktier då kan få börsen att sjunka. Blankning medför två stora fördelar för aktiemarknaderna, nämligen tilltagande likviditet och effektivare prissättning. ...

15/11-Tre innebörder...

Nu är söndagsmiddagen över och familjen har gått hem. Frugan har gått ut och gått och jag satt mig framför datorn. Söndagssteken sitter aldrig fel. Behöver jag säga att jag längtar till ovan nämnda datum?? Troligen inte. Björn Borg-rapport som inte behöver ältas mer men det finns en ytterligare rapport då i ett av mina innehav. En av de starka kryddorna i min portfölj: Heart of Brands (HOB). Av den sistnämnda rapporten väntar jag mig egentligen, realistiskt, inte jättemycket. Jag vill ha lite info om hur försäljningen gått i butiken i Sturegallerian samt hur märkena PINKO samt Stylesnobb kan bidraga till den framtida lönsamheten. I min imaginära värld vill jag också i rapporten få bekräftat ett samarbetsavtal för pret á porter med någon STOR fristående återförsäljare. Jag vill då att återförsäljaren ska heta MQ. ...

2017-05-30 11:01 · xavi

Peak Oil ->snart ingen myt?

Det finns ett talesätt som säger att för att bli framgångsrik bör man leta efter det som ratas på börsen men där framtidsförutsättningarna ändå ses som goda. Detta är mycket enkelt och förståeligt. Svårare att följa däremot i det verkliga livet. Igår såg väl de flesta av oss inslaget på nyheterna om att Peak Oil framstår nu som allt mer verkligt och inte bara någon sektpåhitt som många betraktade det som tidigare. Det var självaste kungen av Saudiarabien som tydligen har sagt att oljeboomens tid är över. Att olja från och med nu kommer att bli en bristvara för att inte tala om vad som kommer att hända om 20-30 år från nu. Det där är intressant. ...

2017-05-30 11:01 · nejab