Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Tinnitus?

Läste nyligen en intervju med Impact Coatings VD. Intressant och ger en hel del att tänka på. Bolaget har onekligen medvind just nu. Smart nog passar man också på att sätta en nyemission, frågan är bara varför man inte väljer att dra till med mer kapital än 70 Mkr. Det räcker väl inte så långt kan man tycka…? Oavsett vilket väcker intervjun en hel del tankegångar. Jag kan inte undvika att notera de snygga undanglidningarna från allehanda finansiell guidning. Man kan inte uppge var sig ordervärden, marginalmål, omsättningsmål eller något annat som man tillfrågas om. Däremot har man fullt sjå av att fullgöra sina plikter från nära samarbetsavtal med vinstmaskiner som Cashguard eller Morphic. Väldigt mycket snack men ack så lite verkstad. I mina öron ringer det ett par varningsklockor. Kanske tinnitus vad vet jag? ...

2017-05-30 11:02 · nejab

Trist så in i Norden

I USA verkar man inte allt för tagna av kreditoron och bankkrisen. Kanske tur det. Men det spelar liksom ingen roll för Stockholm som dag efter annan underpresterar. Så in i Norden trist att det är så men man vänjer sig. Förr eller senare brukar det dessutom jämna ut sig. FINLAND har sin Nokia. Bolaget går som tåget. Alla såg vi ju deras rapport senast. Kommentarer överflödiga. NORGE har sina oljebolag och som om inte det var nog har man även solcellsföretaget REC. ATH idag där tydligen! ...

2017-05-30 11:02 · nejab

Kunskap..

Jag har handlat med aktier i c:a arton-tjugo år och en sak är helt säker, och det är att ju mer man lär sig desto mindre vet man. Handlar på heltid sedan 2000. Just nu är det lite knixigt att gissa åt vilket håll börsen ska gå. Det verkar inte spela någon roll hur bra våra företag presterar utan det är följa Nasdaq som gäller. Börsen har stigit med ynka 0,8 % och det med kanonfina vinster, låga räntor, och en mycket bra global tillväxt. Tillväxten ser ut att hålla i sig ett bra tag till så nog borde vi få ett lyft så här på höstkanten. Mörkt ute nu.Verkstadsbolagen ångar på och oljebolagen kommer att presentera kanonvinster för Q3 och Q4 som det ser ut nu. Jag avslutar med en kul anekdot från en av mina gamla arbetsplatser men översatt till börsspråk. ...

Aktiemarknaden slutar aldrig att förvåna mig

Intressant att läsa denna analys: http://www.bequoted.com/businessbriefing/bbb-2007-29/bbb-2007-29.htm#PvEnterprise. Bequoted kom där fram till ett nuvärde om 125 kr per aktie. Och sedan dess har mycket hänt. Prognosen har man varit tvungen att justera upp då ordrar trillat in som man inte kunnat drömma om ens. Men marknaden värderar nu aktien till drygt 83 kr. Mycket märkligt alltså. Antingen sitter någon/några på info som jag inte känner till, eller så är detta bara ett perfekt köpläge. ...

8-års jubileum.

Igår var det precis 8 år sedan jag sa upp mig hos min förra arbetsgivare och den dagen är likställd med dagen då jag övergick till att på heltid handla aktier för egen bok. Hade jag dock vetat vad börsen hade att ge skulle jag nog funderat engång till. De här 8 åren har onekligen varit en intressant tid och smekmånaden blev kort med topp redan på våren 2000 som alla redan vet. Jag var dock försiktig i att investera i IT-aktier som till största delen skedde genom dagsaffärer. Mycket av det som räddade mig från att följa med ned i kraschen var mina kunskaper inom teknisk analys från min tidigare arbetsgivare och en stor skepsis till värderingarna på börsen. Handlade precis som nu efter min egen strategi och passade mig för att utgå ifrån den framtid som alla såg. En vändning på aktiemarknaden kan man aldrig läsa ur en rapport eller statistik utan avläses bäst i ett chart. ...

Ny trigger i IFS

Jag tror det är dags att återinvestera i affärssystembolaget IFS med flera skäl. IFS har varit länge börsens sorgebarn men efter deras omstruktureringsarbete är bolaget numera lönsamt och finansiellt stabilt. Aktien är lågvärderad i förhållande till andra konkurrenter. En uppköpskandidat för ett bolag som vill hämta syneriger. Efter tredje kvartalet som rapporterades den 19 oktober 2007. -Nettoomsättningen uppgick till 528 Mkr (485). -Licensintäkter ökade till 106 Mkr (93), medan underhålls- och supportintäkter var 161 Mkr (146). -Konsultintäkter uppgick till 253 Mkr (238). ...

Nya köp/återköp

Har idag återköpt Epicept till portföljen efter gårsdagens rapport. Ser en stor potenital i aktien inom ett år och även om den kortsiktig kan falla ned under 10,- hoppas jag att den negativa trenden är bruten och att vi nu ser uppåt. Väldigt hög risk det går inte att komma ifrån. Har även denna vecka köpt några poster i Rayclinic. Jag har haft ett “öga” till bolaget under en längre tid och anser att deras affärsidé är lockande. Det kan även vara så att det nu i höst kan bli positiv info om bolaget isamband med att kliniken skall öppnas. ...

Jag har en hemlig passion

God morgon, Jag har en hemlig passion. Det är få av mina bekanta som vet om den och skulle de veta hur biten jag är så skulle de antagligen tycka att jag är lite konstig. Givetvis är passionen aktier och sanningen är den att jag blir bara mer passionerad! Är det inte fantastiskt hur berikande det är för ens allmänbildning att syssla med aktiehandel. Ens förmåga till vaksamhet förbättras då i princip det mesta som händer i världen på något sätt har kopplingar till finansmarknaden. Tack vare ökad allmänbildning ökar ju även ens självkänsla och det känns enkelt att delta i de flesta diskussioner. Och visst är det även kul i vardagen när man plötsligt står framför en produkt/varumärke som man aldrig förr noterat och plötsligt slår det en att, Wow, det är ju det här företaget som är på väg att börsnoteras eller att det är det här bolaget som det skrivs så många inlägg om på olika forum! ...

Förädling - nyckeln till framgång

Denna mörka höstkväll passar jag på att filosofiera hur företagets förädlingsvärden skapar vinster. Företaget skapar vinster och ekonomisk tillväxt genom förädling, t.ex. genom att förvandla järnmalm till så kallade tungbetong eller genom att förse en tom diskett med ett avancerat datorprogram. Ett företags förädlingsvärde utgörs av värdet av de varor och tjänster företaget producerar minus värdet av i första hand de råvaror, halvfabrikat och/eller tjänster som man använder i produktionen och som man köpt från andra företag. ...

Index stod emot

OMXS30 klarade pressen även denna gång. Rekylen var mycket blygsam, men ändå en uppgång. Själv trodde jag att Citigroups aviserade nedskrivningsbehov på 8 000 till 11 000 miljoner dollar skulle få börsen att dra sig söderut. Så blev det inte även om US börserna just nu ligger svagt på minus. Fredagens positiva macrosiffror räddade index denna måndag. VIX index(volativitetsindikator) visar på en ökning av risken med över 2 procentenheter, dvs upp med över nio procent. Faran är inte över ännu. ...