Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Betsson rapporten - nytt omsättnings och vinstrekord

Idag är det stor rapport dag för min portfölj, mest nyfiken var jag på Betssons rapport, och den visade sig vara mycket bra. Koncernens intäkter ökade till 177,2 (71,7) miljoner kronor, för det tredje kvartalet. På denna punkt hade SEB Enskilda spått 157.2 miljoner kronor. Analytikerna hade räknat med en vinst per aktie(VPA) 1,10. Betsson lyckades med hela 1,30 vilket är helt kanon. Nu kan det bli en vinst uppåt 5 kr för helåret 2007. Och det är lågt värderat om tillväxten fortsätter nästa år. Nu ska det bli intressant att se hur Mr Market reagerar på detta. ...

Så var det stormigt igen!

Så var det igen storm på världens börser då kreditorospöket åter visat sig. Intressant är även att oljepriset nu är uppe vid 100-dollarsnivån, delvis p.g.a. en storm på Nordsjön som gjort att oljearbetare på plattformar i Nordsjön nu evakuerats. Själv så packar jag väskan och är på väg att fara ut på mitt jobb på sjön igen. Idag går dock mina tankar till de anhöriga till de offer som igår utsattes för den grymma massakern i en skola utanför Helsingfors. Det känns skrämmande att ha detta grymma våld så tätt inpå och man kan undra vad det är för orsak som gör att människor fullständigt tappar besinningen? Är det Internet och all lättillgänglig information? ...

Yra höns

I morgon är det säkert dax igen. USA-börsen föll kraftigt p.g.a. fortsatta subprimeproblem och stigande oljepris. Som yra höns kommer nu många antagligen att handla ner Stockholmsbörsen… USA-börsen föll vad ska jag sälja verkar man säga… Men varför ska man sälja fina papper som t.ex Borg och Betsson för detta? Mycket av det som sker där är helt USA-relaterat. Det kan visserligen påverka konsumtionen i det viktiga landet USA men övriga världen tuffar vidare. Det höjda oljepriset kompenseras för oss av billigare dollar. Det är också utmärkt att vi har hög skatt på olja/bensin för det gör att vi inte påverkas lika mycket av det högre oljepriset då skattedelen ligger fast. Det totala skatteuttaget är ju lika. Vi har ju redan vant oss så att säga medan det slår hårdare för amerikanarna. ...

Borta ! ?

Jag tillhör ju den skara av Redeyes bloggare som är tvungen att arbeta på riktigt ibland. Idag har jag således varit helt borta från marknaden. Vid min kvällsstund vid tangentbordet ser jag att index gått ner och att motståndsnivån 1144 höll för OMXS30. Lugnad till viss del, men när jag sedan tittade på New York börsen återkom oron. Tydligen lyckades GM med det helt otroliga konststycket att loosa 39 miljarder dollar på ett kvartal med intäkter på 27 miljarder för samma kvartal. Hmm …. ...

5 börsdagar kvar!

Nu är det enkom fem stycken börsdagar kvar tills dess att vi vet svaret på hur Björn Borgs Q3 har gått. Skulle jag kunna skulle jag gå i idé nu och vakna upp på kl 07:30, 15/11. Olidligt spännande som Harrysson skulle sagt. Svårt att veta var Mr Markets förväntningar ligger men känns inte som att förväntningarna är skyhöga precis. Som jag ser det tror jag är egentligen allt över 1,3kr förlåtet. Tror gör jag dock på mellan 1,5-1,7kr. Tror att skulle vi få en Q3 som jag tror så får vi en resa norrut. Då tror jag också att vi kan få en mer långsiktig uppvärdering. Tror faktiskt att Mr Market FORTFARANDE gör det “felet” när man värderar Borg att man inte riktigt vågar lita på att det fortfarande är ca 70% viktning mot H2. Att vi nu inte har fått levererat mer än ca 30% av förväntad vinst håller säkerligen tillbaka kursen. Dock när Q3 trillar in så förväntar jag mig att den kommer ha ca 30%-ig viktning(av årsvinsten). ...

2017-05-30 11:02 · xavi

Jojjon-fungerar den?

Nu har jag satt mig ner i soffan efter en dags jobbande. Känns rätt gött idag eftersom jag var rätt effektiv och fick gjort en hel del uppgifter. Har,på grund av allt jobbande, inte kunnat följa börserna så noga nu denna veckan. Har dock noterat att börserna i USA och Stockholmo åker jojo som vanligt. Jojon verkar dock ha trasslat in sig och jojjon stannar allt som oftast. S.P stavas väl anledningen men som jag brukar tänka. Hur påverkas mina aktier av S.P-problematiken i US? På vilket sätt? Kortsiktigt säljs “alla” aktier ner även om de är i direkt skottlinje eller indirekt eller att de inte alls är i skottlinjen. ...

2017-05-30 11:02 · xavi

Broström: Mer värd död än levande

Jag har följt Broström ett tag nu och snart känns det som om botten är nådd. Eftersom det inte kommer några direkta positiva nyheter som kan trigga aktien så fortsätter den istället att sjunka och sjunka.. Men det finns mycket stora värden i bolaget som aktiemarknaden tycks strunta i. Man kommer vid årsskiftet enligt tidningen placera nu ha ett substansvärde på 80 kr per aktie och aktien står i 53! Man har ett p/e tal på under 10 och en direktavkastning på cirka 8 %. ...

Tårtkalas i USA?

Godmorgon på er! Stockholmsbörsen öppnade ganska svagt med tanke på att Nasdaq steg kraftigt upp under tiden Stockholm hade stängt. Förmodligen följer marknaden Ericssons aktiekursen. Jag tror jag vet varför det går sådär på börsen. Kanske världsbörserna kan ha drabbats av en förnyad kreditfrossa förra veckan. Det visade sig att det finns ytterligare nedskrivningsbehov i amerikanska bankers balansräkningar. Citigroup aviserade häromdagarna att det kan bli aktuellt med nedskrivningarna upp till 11 miljarder dollar, utöver 5.5 miljarder dollar som tidigare aviserats. Det skedde också byten av styrelseordförande av i Merrill Lynch som Citigroup. ...

Countermine Rykten

Det surras vilt om Countermine just nu. Jag har haft kontakt med många olika personer som på olika ställen har hört samma sak. Det påstås att bolaget har en eller flera ordrar redan klara och ryktena kommer flera olika mäklare. Vissa påstår att detta kommer att redovisas i morgondagens rapport. Själv är jag skeptisk. Ordrar ska redovisas när de kommer och inte i en rapport men kanske innehåller ryktena ett korn av sanning. Jag har också indikationer på att den efterlängtade genombrottsordern är nära nu. Ryktena fick aktien att gå upp över 10% igår och jag tror uppgången fortsätter idag. Själv tror jag torsdagens rapport INTE kommer att innehålla något orderbesked men däremot en mycket intressant lägesrapport där man “mellan raderna” kommer att kunna sluta sig till en hel del …. ...

"Precise" vad jag väntat på

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Köpte en chanspost Precise Biometrics i fredags och vad händer idag. Jo, Affärsvärlden basunerar ut en säljrek! Dags att avsluta prenumerationen således! Okej, jag förstår att det är enkelt att sätta en säljrek på Precise då man nästan misstänker att bolagets anställda bara rullar tummarna på dagarna eftersom bolaget A-L-D-R-I-G lyckas få någon order. Funderade faktiskt själv på att skriva ihop en säljrek tidigare då aktien gick starkt i samband med insiderköp. Men så blev det en tvärvändning och köp istället, märkligt hur man resonerar? ...