Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börsen är inte som varuhus

Jag tog mig en titt på Assa Abloys rapport och tycker att det faktiskt efter många OCH och MEN börjar se bra ut. Ska inte tråka ut med massa siffror, var och en kan ju själv ta en titt. Den soptipp som den så ofta glorifierade Svanberg har lämnat efter sig börjar numera likna något. Jag tror ärligt talat att den här aktien kommer att utvecklas bra. Min tro stärks när jag ser hur aktien handlades idag. När allt annat slaktades skoningslöst stod Assa pall rätt bra. Vill man ha en stark aktie, och det vill man nog i de här tiderna, kan Assa visa sig vara ett riktigt bra val. Vad många dessutom inte tar på allvar är faktum att bolaget inte är särskilt konjunkturkänsligt. ...

2017-05-30 11:02 · nejab

Regel 1.

Marknaden har alltid rätt ? Eller ? En av mina sämre veckor på börsen måste jag säga. Nåja, det är ingen ko på isen än men det är inte roligt att se hur man vräker ut aktier utan någon som helst anledning. Sandvik för 110-111 kr måste vara ett fynd för köparen. Det är också lite underhållande att läsa alla chattinlägg om ditten och datten. Idag tog väl Guidelines nyemission priset. Secket tjöt… Det blir bra vad det lider och den tålmodige gör förmodligen rätt och sitter lugn och fin och inväntar teckningsrätterna. Det är faktiskt en s.k positiv emission så det finns ingen som helst anledning till denna panik. En riktigt risig vecka är slut och nu tröstar jag mig med det bästa som finns i musikväg, nämligen Pink Floyd. Bastun väntar om en stund. På måndag tar vi nya tag och marknaden kommer att nyktra till vad det lider för hur jag än räknar,vrider,vänder på det hela så ska den faktist upp och ingenting annat. Väl mött Kalles farsa ...

Securitas - inte just nu tack

Securitas rapport var direkt svag och aktien packar ihop med över fem procent efter att rapporten släppts. Vad hjälper det att vissa kostnadsposter för tredje kvartalet är extra ordinära? Resultatet är betydligt svagare än förväntat. Snittförväntningarna låg på ca 740 msek, men det blev bara 282 msek för tredje kvartalet. Vid en genomgång av bolagets balansräkning granskades goodwill-posterna och tydligen höll inte posten för verksamheten i Holland måttet. En nedskrivning gjorde med 350 msek. ...

Köp IFS av olika skäl

Äntligen! Det står “IFS har blivit starkare” i aktieanalysen av Daniel Svensson på Börsveckan. Han skrev om affärssystemsbolaget IFS som tillhörde börsens sorgebarn. Men efter ett stort omstrukturerings-arbete och kostnadskontroll är aktien värd att investera på dessa nivåer. Det är en av börsens få köpvärda aktier. En stor fynd för investerare - absolut! Jag skrev flera gånger om IFS i mina tidigare blogg, att bolaget är lönsamt, finansiellt stabilt och inte högt värderat. ...

Tre gringos och en farbror!

Senaste dagarna har ETS vräkt ut Björn Borg-aktier och totalt har det sålt av aktier till ett värde av 20MSEK på en vecka. Varför någon skulle vilja sälja av innan Q3-rapporten vet jag inte, för mig är det obegripligt. Hursomhelst har denna utförsäljning hindrat borg från att klättra över motståndet på 140kr tror jag i alla fall. Ur ett TA-perspektiv så kan man urskilja en kil vilket indikerar en kommande uppgång. Denna uppgång ser ut att kunna hamna runt 155kr vilket jag ser som mer än möjligt. Börsinsikt har satt upp en riktkurs för aktien till 165kr vilket få ses som möjligt. Personligen har jag samma riktkurs som Börsinsikt för -07 med vpa på 5,5. ...

2017-05-30 11:02 · jara

Guideline företrädesemission

Idag kom så beskedet som jag och många fler Guidelineägare har väntat om efter förvärvet av Malå Geosciense. En företrädesemission riktad till dom befintliga aktieägarna där var 3. aktie ger rätten till att teckna 1 ny för 12,-. Marknadens första reaktion verkar vara res desperation över den lågt satta kursen för emissionen. Aktien rasade till som lägst kring 17,3. Aktien verkar dock ha stabiliserad sig kring 18,80 - 19,00 nu. Emissionen är också garanterad av externa parter (vilka det nu är) och rådgivare är Erik Penser. ...

Starkt att stå emot

Många fina bolag börjar nu bli riktigt billiga. Byggbolagen har jag skrivit om tidigare och sedan dess har p/e talen sjunkit ännu mer. Bland dessa bolag finns det en hel del köpkandidater. Sedan har vi teleoperatörerna som jag också gärna skulle köpa osv osv. Trots att det verkar vara attraktiva nivåer så avvaktar jag ett tag till. Visst visade Stockholmsbörsen prov på styrka idag när index stod emot gårdagens kraftiga nedgång i US. Trots ett inledande fall där indexS30 först sprängde 1144 motståndet och sedan var mycket nära att bryta det om möjligt ännu känsligare motståndet vid 1128. Nåja, index nådde aldrig dit utan började sega sig uppåt. ...

Thank god its Friday

Jag har oftast haft en ganska aggressiv strategi med mål att få riktigt bra avkastning, och följaktligen tagit ganska stora risker. NSP var en ren chansning från min sida och skulle vara “kryddan i portföljen” i jakten på riktigt hög avkastning. Nu har den backat 20% sedan mitt inköp och det ser inte så vackert ut på min depå. NSP gjorde Mr Market besviken med sin rapport igår och gick ner över 8% efter rapporten. ...

Så mycket väsen för ingenting

Jaha, så drog vi då slutligen ner mot de nivåer som gällde vid årskiftet. 10 månaders tradande till höger och vänster, upp och ned och allt det utmynnar i …ingenting. Plus/minus noll. I alla fall sett med indexögon. Så mycket väsen föringenting. Är det inte fascinerande? Trist men som sagt tidigare, det kändes i ryggmärgen att läget började bli allt mer akut. Man brukar säga att nyser USA åker Stockholm på en förkylning. Blir man förkylda i USA har vi en influensa eller kanske rent av blir inlagda på sjukhus. Sanna mina ord. Det var nästan groteskt att följa handeln idag då många antingen sålde bäst möjligt eller köpte likaså beroende på terminernas och sedan USA börsernas rörelserupp och ner. Nästintill så att det kan klassas som ett sjukligt beteende. Men jag antar att de som handlar kortsiktigt och gillar svängar har ett riktigt eldorado. ...

2017-05-30 11:02 · nejab

Grattis Betsson aktieägare

Godmorgon! Vill gratulera er som investerar Betsson, och att ni tror på bolagets utveckling. Sigge Pettersson har gjort ett bra jobb. Läste Betssonrapporten, och den visade sig vara mycket bra. Koncernens intäkter ökade till 177.2 miljoner kronor (71.2) för tredje kvartalet. Vilket var en ökning med 147%. Jag förväntade mig 158.5 miljoner kronor. Rörelseresultat ökade till 53.7 miljoner kronor (10.4). Därefter ser Betsson ett starkare fjärde kvartal. Imponerande! Jag gillar Kim Dahlströms blogg om hans stora upplevelser ute på havs. En riktig sjöman som gillar aktier. Kim skriver otroligt bra, och välstrukturerad. Han verkar vara en varm och ömsint människa. ...