Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Nynoterade Unibap-Rymdteknologi & Artificiell Intelligens

Varje år noteras en mängd nya Bolag på börsen, när man analyserar dessa kommer man allt för ofta fram till att möjligheterna till att lyckas är mycket små och vägen till lönsamhet är både osäker och ligger långt fram i tiden. Dock så finns det vissa guldkorn som sticker ut ordentligt - Unibap är verkligen ett av dessa. Unibap har tekniken, produkterna och kompetensen för att kunna växa fram till att bli ett stort svenskt teknikbolag och kurspotentialen är hisnande. VD Fredrik Bruhn har satt ribban högt genom följande uttalande: ...

Dividend Swedens aggressiva expansion övertecknad

Övertecknad med råge! Det gnälldes en del, med all rätt, över att Divi ändå bestämde sig för att genomföra en utdelning. Visst kan det verka konstigt men på något sätt så gillar jag att dem håll sitt ord och nådde sina mål. Med tanke på hur många uppdrag som Dividend Sweden har hunnit ta redan i år så verkar 2017 bli ett riktigt bra år. Så hur gick emissionen då? Den övertecknades till 233! I resten av inlägget som du hittar här nedanför kan du läsa om insynshandeln under emissionen samt en lista över deras aktivitet under starten på året. ...

Dags att bevaka Gold Town Games

Jag ska här försöka mig på att skriva mitt första inlägg här på Redeye. Gold Town Games (GTG) är ett av mina större innehav men beroende på kursutveckling och kommande information så kommer jag att utöka mitt ägande ytterligare. Anledningen till att jag skriver detta och riskerar att få upp företaget på flera individers radar är att jag önskar kommentarer på mitt resonemang, så ju mer sågande desto bättre. Bakgrund ...

Knäckt suicidal koden?

Studien har letts av professor LH Thorell och professor Marco Sarchiapone, två världsledande och omtalade personer inom suicidalvård tillsammans med flertalet ledande psykiatricenter runt om i Europa. På onsdag nästa vecka möts alltså ett trettiotal deltagare för ett konsensusmöte i Florens för ert två dagars möte. (http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=82781&Language=1) “Because of the strong evidence today to the favour of tests of electrodermal hyporeactivity in detecting depressive patients with suicidal propensity, it was considered unethical to do a blind study with a control group whose test results were ignored in the clinical assessment of suicide risk. Therefore, each centre was free and strongly encouraged to use the results from the EDOR Test in their clinical suicide risk assessments and planning of the care of the participating patients.” ...

IQS Energi Komfort - Turn Around avklarad. Nu bär det av uppåt.

När IQS listades förra året la skribenten “finkille27” upp ett inlägg till vilket jag länkar nedan. Det gav, vid listningen, en bra radda argument för att IQS var (och är) en god investering (det skrevs 2016-08-25). finkille27 tar sin utgångspunkt i prospektet, vilket även länkas till. Och de siffror som “bollas med” gäller alltså tiden innan listningen. Det gäller även de två av mina egna inlägg jag länkar till indirekt - det är resonemang som bygger på hur det såg ut i höstas och vad vi då hade för fakta och siffror att utgå ifrån. ...

Farlig game changer för Mats Qviberg

Mats Qviberg och hans styrelsen blev frikända i Tingsrätten. Då var anklagelsen svindleri och bokföringsmålet. Nu är det som bekant aktieägarna som stämt samma gäng. Nu begärs skadestånd på fem miljarder för att 1. HQ bank ej slog larm till aktieägarna. Derivathandeln höll på att gå helt åt helvete. Stora förluster som doldes och sköts på framtiden. Tills det ej gick längre. Det som var gömt i snö kom upp i tö. ...

AcouSort - betydelsen av OEM-avtal

Problemet: cancer och sepsis Två av de vanligaste dödsorsakerna i världen är cancer och sepsis (blodförgiftning). Bara i USA dör över 250 000 människor årligen till följd av sepsis och över 500 000 i cancer. Behandlingar finns tillgängliga för båda dessa typer av sjukdomar men måste sättas in i ett mycket tidigt skede i sjukdomsförloppet för att öka chanserna för överlevnad och återhämtning. Dagens metoder för att förbereda patientens blodprov för bioanalys är tidskrävande och missar många av de celler och bakterier man vill hitta. Det finns ett behov av nya och innovativa metoder för att kunna behandla och förbereda blodprover för att på så sätt kunna bidra till att minska antalet offer för cancer och sepsis, men även många andra sjukdomar som kräver bioanalys av blod vid diagnosticering och behandling. ...

APCL: Extrem potential i en dold pärla

Efter flera års oljekris är marknaden nu på väg att vända och företag fokuserar för fullt på prospektering igen. Bland dessa bolag finns det några pärlor, företag där marknaden fortfarande inte har förstått den enorma möjlighet som oljekrisen har gett. Ett av dem är APCL! https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/482535/african-petroleum-corporation Vi har betydande intressen i Elfenbenskusten, Senegal och Gambia. Andra företag som arbetar i dessa länder inkluderar Anadarko, Total, Ophir, Kosmos, BP, Woodside, Cairn Energy och …. APCI, med en MCAP på över $ 50 miljoner dollar. ...

Redeye Tennis Invitationals 2017

Det märktes att det var ett riktigt succégäng vi fått ihop, stämningen var på topp, laddningen låg i luften. Efter en gemensam uppvärmning med Redeyes hälsocoach och pt Malin Bengtsson var matcherna igång. Förra årets ena vinnare Jacob Tapper (DGC) mötte, tillsammans med Magnus Berglind (Pamir), Paul Moonga (AllTele) och Michel Stubbing Enghouse). Tapper visade sig stark och duon tog sig hela vägen till final. Emil Ahlberg (PSG) och Per Vasilis (Myacom) mötte Thomas Bergström (Net Insight) och Erik Kramming (Redeye) där Redeyes hälsosatsning märktes av; Kramming visade sig vara i mycket fin form och paret tog sig vidare till semifinal. ...

Denna analys är sammanställd som ett inlägg i debatten om personligt ansvar och engagemang för ledamöter i Svenska bolagsstyrelser och annan ledning.

En Långsiktig och Engagerad ledning av företaget. ZetaDisplay grundades 2003 och noterades på First North under 2011. Grundarna av ZetaDisplay är fortfarande aktiva i Styrelsen. Mats Johansson är arbetande styrelsemedlem. Martin Gullberg som arbetat som Key Account Manager sedan starten 2003, har sedan ett år tillbaka valt att sluta sin anställning i bolaget. Han har under sina 14 år som KAM, ansvarat för flera storkunder. Martin Gullberg arbetar vidare i Styrelsen. Källa: * ...