Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Börs funderingar

Urban efterlyser lite resonemang kring börsen och potentiella säljcase. Till att börja med tror jag att nyckeln för en bättre börs finns i dollarn. Så länge den faller kompenserar sig råvaruhandlare med högre priser i guld och olja vilket lockar trendpengar som spär på ytterligare uppgångar. Dollarn känns översåld och en rekyl kan ligga i tiden och skulle därmed även kunna spä på en rekyl i tillgångarna nämnda. På sikt är det dock inte troligt med en kraftigt appricerad dollar med nuvarande finansiella styrning i USA, då jag uppfattar Bushadministrationen som devalveringskungar oavsett vad deras påhejare som Larry Kudlow hos CNBC gärna vill tro. Omvärldens tilltro till deras ekonomiska politik är lika med noll och det är nästan komiskt när man tänker tillbaka till år 2000 då det faktiskt fanns tankar på att sluta emittera 30-åriga obligationer. Grenspan resonerade att budgetöverskotten riskerade att torka ut obligationsmarknaden, men då var ju dollarn också uppe på 11 kronor som högst 2001. Lustigt att Hank Paulsson fortsätter mantrat om stark dollar policy trots att ingen längre orkar lyssna. Men man har ju trots allt minskat importen och ökat exporten enligt senaste siffrorna, wow kosta vad det kosta vill. ...

Säljcase efterlyses!

Ibland är det farligt att sitta för nära marknaden. Men blir lätt för influerad av det rådande marknadshumöret. Att slå fast att nedgången kommer att vara bestående under en period är antagligen livsfarligt. Å andra sidan är det otvivelaktigt så att investerare just nu är extremt riskaverta och hur man än vrider och vänder på läget så känns det allt mer knepigt att hitta drivkrafter som ska vända sentimentet. Ett snabb ras för oljepriset (hur nu det skulle gå till) skulle kanske kunna vända trenden. Ett uppställ för dollarn (hur nu det skulle gå till) skulle kunna vara en annan katalysator. Finns det fler? Det var en fråga ställd till er andra bloggare här på redeye.se. Vill härmed även utmana er som ofta skriver bloggar här. Låt oss leka med tanken att nedgången fortsätter. Ett sätt att då “skydda” portföljen kan vara att köpa Xact Bear (en fond som stiger när börsen går ned). Finns det andra sätt att tjäna pengar på börsen i en vikande marknad? Är det bra eller farligt att blanka? Vilka aktier ska man undvika extra noga i dagens börsklimat och är därmed bra blankningskandidater? Tänk högt och lyft fram era bästa säljcase under den fiktiva förutsättningen att börsen fortsätter falla. Mina personliga favoriter till aktier som i så fall kommer att hamna längst ned i frysboxen är Metro (svag finansiell ställning och problem verksamheten), SSAB (konjunkturkänsligt och onormalt ansträngd balansräkning efter stort förvärv) och skogsaktier överlag. ...

Skambankerna av Lars Ohlson

Godmorgon på er! Tog en morgon promenad till Humlegården med Lars Ohlson i mina tankar. Han är en journalist och författare. En mycket respektfull människa som bryr sig om många människor som blivit lurade av mäklare och banker. Ett utdrag från boken “Skambankerna” “Tobias var helt under isen. lutet rusade allt fortare emot honom. Hans konto var övertrasserat med 3.8 miljoner kronor, och det var mycket för en 25-åring på en liten sparbank. Det var till och med så mycket att hans annars så sovande chefer hade vaknat till och nu tvingat Tobias att dra ner på sina affärer. ...

DIBS - Intresset tilltar

Jag blev mycket glad när jag såg helsidan om DIBS i dagens DI, och den första känslan som kom var ÄNTLIGEN. Det är helt rätt att göra jämförelsen med Odd Molly, inte i ett bolagsspecifikt syfte, utan rent börspsykologi mässigt. Man säger i kortanalysen att inget annat analyshus än HQ har analyserat bolaget vilket ju stämmer, men att inte ens denna analys har kunnat nås av allmänheten tar man inte upp. Dessutom gör DI inga uttalanden om förlustavdraget vilket jag tycker är en liten onödig miss. ...

Nedskrivningar - Inte bara banker

Det är inte enbart banker och finansbolag som har tvingats uttala nedskrivningsbehov av tillgångsslag. Enligt Yahoo kommer E-trade att göra nedskrivningar av sina tillgångar till följd av the credit-crunch. Nedskrivnngarna är relaterade till tredje kvartalet och bolaget har inte fastställt nedskrivningsbehovet för det fjärde kvartalet. Det talas tom en 15 prcentig risk för att bolaget skulle behöva sätta sig konkurs enligt en analys från Citi Investment Research. Som sagt, det finns konkreta orsaker till börsfrossan. ...

Nervöst

Så det står härliga till på börsen för tillfället. Det verkar som dom flesta sitter med fingret på säljknappen och är beredda att trycka när helst det smäller till. Personligen har jag intagit en med defensiv foll för tillfället och avvaktar ut fallet som pågår. Någon botten kommer man aldrig att träffa, men har börjat köpa på mig lite nu. Tror att en vändning upp, om än tillfälligt är på väg snart. ...

Baisse - men köp IFS!

Hej på er! Förra veckan blev en vecka med stora slag på de finansiella marknaderna och nervösa reaktioner på kreditoron. Trots att vi har sett flera bra rapporter som belönades med stora kursnedgångar istället för uppgång. Marknadens analytiker trissade upp förväntningarna med råge men överträffades ändå av de flesta bolagen. Besvikelser på rapporter från marknaden berodde på två faktorer. Den första är framtidsprognoser som är på väg att dämpas indirekt av den allmänna kreditoron. Den andra påverkades marknaderna av en ökad oro för den amerikanska konjunkturen. ...

Walter J Schloss

Låter det bekant? Nja inte direkt. Walter är född 1915 i New York och är en av de tyngsta finansmännen genom tiderna, men många känner inte till denne herre, även jag inkluderat. Hör och häpna, med hans 70 års erfarenhet slog han S&P500 i 40 år av 46! Man blir minst sagt intresserad och nyfiken hur han har lyckats med bedriften att rent ut sagt knocka indexet. Jag tog mig friheten att luska ut lite och fann en väldigt intressant artikel på avanza.se and belive me, den är ruskigt bra. ...

Hysteri eller inte

Även om det är tråkigt så följer jag upp min blogg för ca en månads sedan med lite bakåtblick. Tycker själv att det är av värde att då och då titta lite bakåt. Oktober blev ytterligare en minus månad. Visst har vi haft lite rekyler, men sedan sista maj har det gått ned. Ganska sakta ned, men likafullt – ned. Här är siffrorna för AFG-index, som jag gärna följer eftersom Affärsvärlden tillhandahåller siffror på nätet. Serien är från år 1900 och i excelformat. ...

Fonetik-fånetik!

Nu hemkommen från Göteborg. Först var det jobb och en avslutning av arbetsveckan. Sedan bar det av med frugan och svärföräldrarna till restaurang. Helt ok, varken mer eller mindre. Hemskt att säga det men en stor stark är nästan det bästa av allt efter en avslutad vecka. Därefter bar det av till operan och musikalen My Fair Lady. Jag kan erkänna att jag inte precis är något stort fan av opera, operett eller musikal men denna var faktiskt väldigt bra. Den handlar, för de som ej vet, om fonetik (läran om språket) och att den “galna” professor Higgins ska lära en rännstenstjej att föra sig, och tala som en societetsdam osv. ...

2017-05-30 11:02 · xavi