Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Grattis alla Borgare

Efter en nästan sömnlös natt så var det då äntligen dags för Björn Borgs att släppa sin Q3 rapport. Den visade sig vara mycket bra. Björn Borg rapporterade bättre marginaler och ökad försäljning. Fram till september i år har bolaget sålt för 1.584 miljoner kronor. Netttoresultatet för samma period ligger på 71,8 Mkr. Koncernens nettoomsättning ökade med 59 procent till 148,6 MSEK (93,4). Detta är något lägre dock än vad analytikerna hade spått, 153 miljoner kronor. Men bruttovinstmarginalen ökade med 54,6 procent (46,9). ...

Borgvaka

Hej! Eftersom många verkar vara intresserade av Borg och det är kvällen innan rapport tänkte jag släppa ifrån mig min “borgprognos” för det 3:e kvartalet. Borg är mitt f.n. mitt tredje största innehav. Hyvlade av en liten del av innehavet idag då jag är lite rädd för att det inte räcker med en “bra” rapport imorgon med tanke på humöret i marknaden. Dessutom tycker jag Borg handlas till lite ansträngda multiplar om inte någon av de nya marknaderna börjar ta fart. ...

2017-05-30 11:03 · henk

Grattis alla som äger Björn Borg!

Q3-rapport i morgon som ska bli mycket rolig läsning. Tror att allt från 1,3kr och uppåt kommer vara en glad, positiv överraskning. Själv tippade jag 1,67kr i vpa i Olaamandas tävling. Det är dock en väldigt optimistisk gissning. Dock tror jag att om jag ska vara mer moderat mer på ett vpa på ca 1,5-1,55kr. Ledningen skrev i Q2 att de inte räknar med lika hög tillväxt i H2 som H1 och därför tror jag runt 100% sammantaget i H2. ...

2017-05-30 11:03 · xavi

Säljcase - 5 i 12?

Ett säljcase jag nämnt tidigare i form av ett VAD är SIR. Tror den här sagen nu är slut och det kan bara bli värre. Men visst det återstår att se. Andra sådana aktier är för mig affärssystem-utvecklarna. Det blir aldrig någon lönsamhet värd namnet i dessa. Det kan finnas enstaka år då försäljningen går bra men överlag så är det förlustaffär för aktieägarna. Desto roligare för utvecklarna som ständigt måste förbättrra något. Summera de senaste årens bedrifter från bolag som IFS, IBS och Intentia så ser ni själva. Ja har dessutom haft “förmånen” att jobba med samtligas (i o f s var det nu ett par år sedan men ändå) skapelser. Känns skönt att slippa kan jag säga. ...

2017-05-30 11:03 · nejab

Pannkaka på Stockholmsbörsen

Pannkaka på Stockholmsbörsen? Efter gårdagens kraftiga upprekyl i New York gav Stockholm en uppgång på förmiddagen men sjönk tillbaka. Alltså under 0-indexet. Undrar om vi kan ta fram ett recept på pannkakor som är favoriter för de flesta? Fluffiga pannkankor. Gott med björnbärsylt och glass….. Tänker på börsens senaste utveckling - vi har sett flera blodiga nätter? Jag plockar fram några fundamentala skäl om börsens utveckling. Något mer tydligt. 1. Ras i aktiekurserna. Aktierna har fallit ner 16% sedan 10 oktober och 9% på en vecka. Även mer defensiva aktier har fått rejält med stryk. ...

Inför Björn Borgs Q3 imorgon

Då återstår det endast en dag innan Björn Borg släpper sin delårsrapport för Q3. Förväntningarna på VPA för Q3 ligger för SEB, Nordea, Redeye inom intervallet 1,20-1,30. Detta skulle innebära att vinsten per aktie beräknas ha ökat med 60-70% från motsvarande kvartal föregående år. För Q2 detta år, som anses vara det svagaste kvartalet för Björn Borg, ökade VPA med 116% vilket för mig antyder på en fortsatt stark tillväxt för företaget. Därför tror jag att företaget mycket väl kan leverera ett resultat som är över förväntningarna. ...

2017-05-30 11:03 · jara

Lurad på konfekten!

Efter ett par dagar av nedgång på börsen hade både Odd Molly och Betsson tvingats ner på fyndnivåer. Såg när jag kom hem ifrån bibblan att Oddan hade vart och svängt runt 150kr och Betsson runt 75. I mitt senaste inlägg förutspådde jag att dessa båda aktierna skulle falla ner till dessa nivåer och nu när tiden var inne för inköp då krånglade Swedbanks orderläggning. Detta är inte första gången de har problem med orderläggningar och sannerligen inte den sista. Funderar starkt på att byta bank till någon annan men tror att jag väntar tills nästa år. ...

2017-05-30 11:02 · jara

Angående säljtips

Om man ska spekulera i aktier som kommer ta mycket stryk på en orolig börs, ligger givetvis miljöaktierna risigt till. Då många av bolagen inte går med vinst eller värderas till p/e tal upp mot 100. Det är bara se på senaste veckorna då börsen surat, visa av aktierna faller med 5% om dagen(tex PV Enterprise som jag tidigare analyserat). Risken är hög i dessa aktier men likaså potentialen. PV Enterprise står nu i 70 kr. Börsvärdet ligger på ca 700 Mkr nu. Jag tycker aktien värderas väldigt lågt med tanke på potentialen. Företag kommer nästa år med största sannolikhet klara målet om en omsättning på 810 miljoner kroner(då 2/3 av det är säkrat med ordrarna som kommit i år). Om man tex spekulerar i att REC skulle köpa upp bolaget. Skulle REC då alltså kunna lägga till en del på dessa ordrar då de har hela värdekedjan med installtioner osv. Låt oss anta att sammanlagt blir försäljningen 1 Miljard kronor då. Och med RECs rörelsemarginal om 40% skulle resultatet efter skatt hamna på cirka 280 Mkr. Dessutom får REC två produktions anläggningar som tillsammals kan producera 45 mW per år. Låter som en mycket bra affär för REC tycker jag. ...

Eastpoint (rapport på torsdag) & Tele5

OBS TELE5 RAPPORTERAR FREDAG DEN 30 NOVEMBER; INTE NU PÅ TORSDAG. URSÄKTA DEN FELAKTIGA INFORMATIONEN! Här kommer min första blogg, lite tankar om två företag som kommer med q3 på torsdag. 1. Tele5 Tele5 erbjuder idag tjänster inom röststyrda växlar, IP-telefoni, mobiltelefoni, datalagring och backup, web- och mailhosting, samt licensprenumerationer. Tycker att det är en intressant aktie som har stor potential. Q2 visade “202% omsättningsökning från föregående år med en rörelsemarginal på 23,3% legalt” (från rapporten). Tillväxten i år beräknas bli 155% och handlas till P/E 7,8 för 2007 och 5,8 för 2008 (källa: redeye analysgaranti). 155% tillväxt och P/E 7,8, det tål att sägas igen. ...

Blankningar och nedgångstider

Vid långvariga nedgångar är det generellt sätt lättare att titta på sin portfölj OM den består av större bolag med ett hyfsat långt och bra trackrecord. Det är vanligtvis svårt att intala sig själv att det lilla nya bolaget XXX i min portfölj nog kommer att hämta sig när marknaden vänder. Om man inte klarar av att hålla ut och säljer det lilla bolaget blir allt som oftast smällen mycket hård. Halvbra likviditet i en aktie blir väldigt lätt urusel i dystra börstider, vilket kan leda till stora spreadar och därmed dålig säljkurs. ...