Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Man får leva som man lär

Det sägs ibland att man får leva som man lär. Jag nämnde häromdagen att vid noteringar under 90 kronor väljer jag att slå till i Boliden. Så blev det faktiskt också. Ett gäng köptes på 88 kronor. Fallande knivar bör nog hanteras varsamt. Den leken är ytterst farlig. Men jag ser ändå kursfallet de senaste veckorna som klart anmärkningsvärd och till stor del beroende på dels konjunkturoron dels faktum att tefatet (Boliden) är obemannat just nu (avsaknad av VD och finansdirektör). Detta skapar oro allt annat lika. ...

2017-05-30 11:03 · nejab

DIBS - Charterresor

Idag skriver di.se en lång artikel om resemarknaden och framförallt den enorma tillväxten för svenska charterresor som nu är uppe på ATH-nivåer. Det går inte att komma ifrån att tänka på den starka koppling detta har till DIBS. I dagsläget så sker nämligen allt fler bokningar och betalningar av i synnerhet charterresor just på internet. DIBS kan stolt visa upp båda de två största leverantörerna av charterresor i form av Apollo och Fritidsresor, men även ett par mindre som MyTravel och resfeber.se, i sin kundbas. Jag tipsar er om att läsa nedan länkad artikel för att titta på lite intressanta omästtningassiffror. ...

Sol, vind och ...vatten ?

Oljan skänks inte bort längre. Priset nosar på tresiffriga nivåer och alla de som för bara något år sedan när 50 USD passerades skakade på huvudet tror nu att 100 nivån passeras i år. Om så sker eller ej låter jag vara osagt. Men faktum är att efterfrågan ökar och reserverna blir lägre (fråga oljebolagen hur svårt de har det nu i jakten på nya reserver). Många påstår säkerligen att en eventuell konjunkturavmattning leder till lägre konsumtion. ...

Sälj, sälj

Hur många gånger har vi inte sett dessa rubriker på olika sidor dom senaste veckorna och hur många gånger tror Ni vi kommer att få se detta dom närmaste veckorna och månaderna framöver. Som alla nog har vetat, men inte riktigt har velat inse är krisen i USA mycket större än vad dom flesta vill inse och det kommer att drabba övriga världen mer än vad alla vill förstå och fatta idag. Att det sedan vill gå över en gång och att det återigen kommer att ta fart på börsen igen är också säkert. Även om många ett tag nu säkert kommer att skrika om undergång och katastrof. ...

Now is the time

Jepp, så är det. Nu är tiden inne. För den som vill spara på lång sikt är det ett ypperligt tillfälle att gå in på börsen med regelbundna köp. Spar till barnen, framtida pensionen, ja whatever. På 10 års sikt eller mer är det nog ett bra läge att börja köpa regelbundet nu. Om börsen surar i några år är inte så tokigt. Det innebär att man får mer aktier för pengarna. Sparar man på några års sikt eller mindre kan det däremot vara ett uselt tillfälle att gå in. Det är svårt att förutspå vad som händer på kort sikt. Vad man däremot kan vara ganska säker på, är att på lång sikt är aktier den bästa placeringen. ...

Som sig bör

Det var väl som det brukar vara på senare tid. Började lite svagt uppåt och slutade rejält på minus. Som sig bör var Stockholm svagast av alla europeiska index. Nästan alla. Fast det där är ingen nyhet så knappt värt att göra notis av. Dagens högtidsstund för de flesta här var BORGs rapport. Onekligen en bra sådan. Tillväxten och lönsamheten imponerar. Man kittlar nu på Odd Molly mannér (de med Ryssland) med etablering i USA. Huge! Men man kanske inte ska göra sig för stora förväntningar. Det vore däremot positivt om man fick rejält fotfäste i England som börjar kossna lite. Då skulle aktien bli en raket på nytt antar jag. Fast en liten köpsignal fick vi idag ändå? Gjorde vi inte? Stängde över 140. ...

Vem kan man lita på?

Jo, Björn Borg tydligen. Efter en ny ytterligare fantastisk rrapport som slår alla uppställda föväntningar igen tror jag BB nu kommer att forstätta sin resa uppåt mot nya höjder och nya mål. Även om resultatutvecklingen till stor del beror på svagare dollar så fortsätter både tillväxt och etablering på nya marknader. Även trevligt att läsa dagens VD-intervju med Guideline och jag vill tacka redeye för att en del av mina frågor till VD togs upp i intervjuen. Jag hoppas att även Guideline skall uppvisa samma tillväxt och resultatutveckling som BB inom sinom tid. Även om Guideline är i ett mycket tidigt skede så får man tro att tekniken utvecklas i rätt riktning. ...

Pv Enterprise - Rapport kom in som väntat

Pv Enterprise lämnade idag rapport. Den kom in som väntat. Inga direkta överraskningar egentligen förutom att bolaget gick med vinst. De hade jag inte räknat med(0,8 Mkr i vinst för Q3). Det som är avgörande för företagets framgång kommer vara om de klarar en bruttomarginal på 20%. För mig är det mycket svårt att bedöma, men kan bara gå efter vad VD tror. Och prognosen för 2010 om 3,2 Miljarder i omsättning med en rörelsemarginal om 12% ligger kvar. ...

Electra på årslägsta

Electras aktie noterade idag en kurs som vi inte sett sedan börsintroduktionen av bolaget. En liten post handlades för alldeles under 50 kr idag, nämligen 49,90 kr, vilket ger aktiens nya årslägsta. Vi har sett det förut i Electra, det är tillväxten som spökar. Eller snarar bristen på tillväxt. För ännu en månadsrapportering av försäljningen visade på negativ tillväxt. Dock kan svängningarna mellan månaderna vara stora och det brukar jämna ut sig över tiden. Fortfarande visar man en svag tillväxt på helåret. Och vid dagens värdering kan inte förväntningarna på tillväxten vara speciellt krävande. Frågan är närmast om det finns en viss tillbakagång i försäljningen redan inprisat i aktiekursen. För vad ska man annars dra för slutsats av att p/e talet är nere på blott 7 för 2008? ...

2017-05-30 11:03 · kloss

Solen skiner i Stockholm

Verkstad får mer smisk idag tydligen. Bland de stora bolagen har vi SSAB minus 4 procent, ASSA mins 2,9 procent, SKF minus 2,7 procen och de öriga stora runt minus 2 procent med en indexsiffra på minus 1,1 procent. Tydlig signal tycker jag. Marknaden har börjat inprisa vinstförsämringar för sektorn som är ack så viktig för Stockholmsbörsen.När byggsektorn nervärderas tillsammans med den finansiella sektorn då blir det självklart inte särsilt ljust på börshimlen i Stockholm. Björn Borg blinkar som en klar stjärna på den mörka himlen tillsammans med några konsumentaktier. Och det är väl bra det för de kloka som sitter tjockt med dessa papper. ...