Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Blicka framåt!

Kan man annat än le åt eländet? Borg har gått från 143,5kr till 112,5kr på fyra handelsdagar vilket innebär att dryga femtedelen av bolagsvärdet har försvunnit. I sådana här stunder tycker jag att det är viktigt att behålla sin strategi och följa den till punkt och prickar. Många småsparare säljer sina innehav i panik vilket bara leder till ännu större panik och nedgång. Det är i dessa stunder de stora aktörerna finner tillfällen att tjäna på småspararnas vilsenhet när de plockar upp aktierna till reapris. ...

2017-05-30 11:03 · jara

De långsiktigas paradis...

…är det som nu sker, enligt min mening. Vi hör nya larmrapporter angående olika kreditkriser i staterna. Att det är större än vi från början trodde vet vi nu. Dock har OMX också korrigerat sig från toppen +15% till nu -9%. Dollarn har dessutom försvagats rejält. Oljan har peakat. Allt verkar vara bedrövelse. Q3-rapporterna i USA och Sverige har inte varit dåliga direkt överlag. Dock handlar marknadsvärderingar om framtiden och om den verkar Mr Market inte tro mycket positivt. ...

2017-05-30 11:03 · xavi

Har marknaden fel?

Flera bloggare och kommentatorer talar om att marknaden reagerar konstigt och kanske till och med felaktigt. Jag förstår inte det resonemangen med bästa vilja i världen. Vi har haft grymma företagsvinster kvartal efter kvartal. Vi har haft enorma försäljningsökningar hos det flesta bolag världen runt. Vi har haft mycket stora förväntningar på framtiden. Sedan har: 1) Oljepriset gått från 50 till 100 dollar/fat 2) Vi fått en internationell kredit krasch. 3) Klara tecken på att USA- ekonomin ökar i en lägre takt 4) Trots lägre ökningstakt i USA ekonomi så verkar inflationsspöket finnas kvar i USA 5) Vinstvarningar och nedrevideringar från flera stora och medelstora företag duggar tätt. 6) Vi sett att analytiker sänker prognoserna lite här och lite där ...

Herrelös seglats..

Ännu en förlorad dag på “jobbet”. Nu kom jag dock undan med hedern i behåll med hjälp av Sandvik. Om Usa slutar på minus ikväll så kan man roa sig med annat imorgon, då vi kommer att segla utan styrsel på börshaven. Jänkarna käkar kalkon och OMX kan inget,vill inget,vågar inget,orkar inget utan husse på plats. Det verkar som om OMX är den börs som har drabbats hårdast av kreditoron. Lite märkligt. Alltid lika roande/oroande att lyssna till än den ena än den andra “analytikern” som i efterhand krystat förklarar för folket varför det barkar åt skogen. Marknaden är nervös heter det. Många aktier har med största sannolikhet bottnat och för den modiga så är det väl bara att kliva in och handla. Vi har som sagt inte råd med sanningar. Nu väntar vi bara på Dresdner Kleinworts “stjärnanalytiker” P. Lindgrens nya köprek på Ericsson.. Jag gissar att han höjer riktkursen till 43 kr… I morgon så får vi väl säga, another day another dollar.. väl mött.. Kalles farsa ...

Dårarnas marknad

En sak har man lärt sig genom åren - när börsen surar finns det två sorters bolag som slaktas extra hårt. Dels är det förhoppningsbolagen som “kostar pengar” i form av nyemissioner men som förhoppningsvis har sina vinster i framtiden. Dels är det de bolag som presterat exceptionellt bra och därmed fått se aktiekursen stiga till skyn (välmotiverat). För att kurserna skall pressas neråt krävs det att någon är villig att sälja till allt lägre priser. I fallet med förhoppningsbolagen är det ju inte svårt att förstå varför, bättre att ha en krona på banken än 1,10 kr i en aktie som det ligger en stor risk inbyggd i. ...

2017-05-30 11:03 · henk

Långt ner i det svarta hålet..

..var jag idag på mitt jobb som laddare i en gruva. Kallt som tusan, nästan som börsklimatet !?? Nu finns det aktier att fynda för dom som ser lite längre på sina innehav. Börsen känns totalt utbombad just nu och en liten uppåtrekyl är väl att vänta skulle jag tro. Om man tänker som så att om börsen fortsätter ner ~15% till så är vi på ungefär samma nivå som i årskiftet 2005/06. Intressant och man kan ju fråga sig om det verkligen är så dystert som allt utmålas ? Jag tror inte det är så utan köper aktier var och varannan dag i bra bolag. ...

Köpläge!

En tydligare indikator på att vi är nära botten får man leta efter…. Nedan enligt Dagens Industris omröstning. Börsen är skakig. Vad blir resultatet för helåret? Ned mer än 15 procent 46 % Ned 10 procent 16 % Ned 5 procent 12 % Oförändrat 12 % Upp 5 procent 9 % Upp 10 procent 2 % Upp mer än 10 procent 3 % Totalt antal röster: 15503 2007-11-20 -——————————————————————————-

Rysare

Vilken rysare! Nu seglar vi söderut med fulla segel. Nedskrivningarna fortsätter allt i snabbare takt. Idag var Schweiziska Swiss Re framme vid biktstolen och meddelade att deras balans också var uppblåst. Nedskrivningen var på nätta 6,8 miljarder! Goldman Sachs sänker sin rekommendation av Citigroup och aktien faller fritt (minus 5 % idag). Citigroup har fallit med mer än 30 procent sedan i augusti. Nu är det allt mer sällan någon på mäklarhusen i Stockholm som tonar ned kredit kraschen. För två månader sedan fick åtminstone jag ständigt höra att detta inte berör oss i Europa och att det endast rör en näst intill bagatellartad andel av kreditmarknaden. ...

Björn Borgs framtid

Efter Borgs Q3-rapport kan jag konstatera att bolaget återigen slog marknadens förväntningar. Borg kom visserligen inte upp till min prognos men jag är ändå nöjd med resultatet och ser fram emot nästa rapport. Tillväxten har inte avtagit som många har förutsett att den skulle göra. Till nästa rapport vill jag se att de nya marknaderna börja ge frukt. I nuläget är Holland den största marknaden med 40% (34), därefter kommer Sverige 26% (33), Danmark 15% (14), Norge 15% (15) och övriga 4% (4). Potentialen i de övriga marknaderna, där jag räknar in Australien, Belgien, England, Frankrike, Italien, Spanien, Schweiz, Tyskland, och Österrike, är enorm med nästan 290 miljoner tänkbara kunder. Det är nästan 10 ggr mer potentiella kunder än vad de fyra andra marknaderna har tillsammans. Eftersom dessa marknader är framtiden för bolaget skulle jag därför vilja se att de stod för mer av försäljningen än vad de gör idag med endast 4% av varumärkesförsäljningen. ...

2017-05-30 11:03 · jara

Kalk mot surhet

Då är det kalkat runt brunnen och förhoppningsvis så bibehåller jag ett gott dricksvatten. Synd att det inte går att applicera lite kalk på börsen och på så sätt bli av med den surhet som nu råder. Eftersom ingen sitter inne med saningen så får vi hålla tillgodo med sannolikheter. Inte riktigt sant, men nästan…minns Tage Danielssons monolog om Harrisburg… Hur man än räknar så är börsen nu ännu billigare än vad den redan var, och imorgon bör vi få en stadig rekyl uppåt. Den som sitter likvid är att gratulera och chansen till fina korta affärer är stor. Själv är jag “all in” sedan i fredags och tror att det blir bra utfall i veckan som kommer. Sandvik,Boliden, Morphic och Guideline hoppas jag rekylerar efter omotiverade fall. Dom två sistnämnda ska jag sitta på en längre tid så där är det mindra noga på kort sikt. Att H&M backar är helt obegripligt då man presterar mest hela tiden och gynnas starkt av den svagare dollarn…Sannolikt så stiger den ordentligt nästa vecka .V-75 sprack som vanligt och vi satsar nya slantar till nästa lördag…..Nu hoppas vi på en bra börsvecka för det behöver vi… Väl mött.. Kalles farsa ...