Läste i en tidning att Australien har haft en obruten tillväxt på sjutton (17) år i rad.. Inte illa. Omx tillväxtkurva har nu hållit på i c:a 4,5 år om vi ser till den första nedgångsfasen som kom redan i sommras. Innan det var det ju tre riktigt risiga år med nine-eleven som den stora tragedin. När Irak var “besegrat” så började världens börser en makalös uppgång som nu tycks ha fått sig en knäck. Om man som liten daytrader ska ta in alla dom parametrar som styr ekonomin och börsutvecklingarna runt jorden så räcker helt enkelt inte hårddisken eller ramminnet till. Man processar informationen men att komma fram till en bra slutsats är inte helt enkelt. Om man håller sig till enbart Sverige så ser det riktigt bra ut både på lång och kort sikt. Nu är ju rädslan uppenbart av sådan art att det ändå kan dröja en bit in på nästa år innan det lugnar ner sig och handeln normaliseras. Om man kollar på Usa:s ekonomi så finns det flera negativa punkter att förhålla sig till. Underskottet i handelsbalansen, hushållens stora skuldsättning, subprimelånen och inte minst kriget i Irak som man nästan aldrig nämner gör dollarn svagare och svagare. En hämsko som kräver enorma resurser i form av pengar, soldater, bränsle,transporter, utrustning, läs vapen, m.m . Svag dollar,inte bra. Frågan är om inte företagen ska börja handla med valutakorgar alt Euro och inte enbart ha dollar som vägvisare. Tiden får visa om det är en gångbar taktik. En sak är ju helt klar, och det är att tre miljarder asiater nu har börjat konsumera på allvar och den flodvågen går inte att stoppa. Personligen tror jag faktiskt att det mesta av börsraset nu är taget och att vi sakta men säkert reser oss ur askan. Den som inte har sålt av kan lugnt sitta kvar för det är liksom försent att sälja nu. Man ska köpa när det ser som mörkast ut för då är vändningen nära…Epicept kan vara en bra lottsedel om Ceplene går hem hos Emea och det finns en hel del annat gott i pipelinen. Bolaget är ju riktigt billigt jämfört liknande bolag.. Annars tycker jag att stora bolag på Large capen med fina utdelningar är ganska säkra kort att trada i men det är kul att ha några mindre spekulativa bolag i portföljen också. Men bara en lite del av kapitalet. Badmintonen satt fint idag och nu ser jag fram emot V-75 från Jägersro med tillhörande kall öl… ha en bra helg önskar..
...