Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Utbilda aktiemäklarna...

och vanliga privatpersoner. När man googlar på aktiemäklare kommer det upp i princip bara skandaler om falska aktiemäklare som köper sina värdepappers licenser från falska cambridges som Littorin avslöjades för. Samtidigt så visas det på tv hur privatpersoner får sina skulder avslöjade. Jag vet att den här nyheten är inte direkt ny men bloggar är till för att påverka och detta är endast en vädjan till de högre makterna att skärpa kontrollen av riktig examination på utbildningar och införa obligatoriska utbildningar i grundskolan inom privatekonomi och även inom företaget till deras anställda för att förebygga folks okunnighet i den allt expanderade ekonomi-samhället vi lever i. ...

Existentiell frågeställning

Med risk att kasta stenar i porslinshus… Det går inte att ungå att Borg ser ut att vara en riktig poppisaktie här på detta forum men även andra. Ganska naturligt kanske med tanke på dels kursutvecklingen dels den fantastiska resa som man har gjort med sina kalsonger. De tycks sälja som smör i solsken och det är just detta som jag undrar litegrann över. Många vill få det till att Björn Borg är ett fantastiskt starkt varumärke. Men hittills så ser vi inte någon direkt jätteförsäljning av annat än kalsonger. Finns väl ett utbud av väskor, skor, parfym ja även skjortor. Inget som säljer några större mängder. Man kan ju fråga sig varför om nu varumärket ska vara så starkt. ...

2017-05-30 11:04 · nejab

KÖP IFS!

Oj det har gått ner väldigt mycket i de senaste tiden. Kreditoron har satt sina spår och skrämde iväg många investerare från börsmarknaden. Jag anser det är överdrivande. P/e-talet på Stockholmsbörsen ligger 12.1, vilket är lägsta på flera år. Då skall man återinvestera aktier på börsen. Tittar fortfarande på en aktie som jag anser är mycket köpvärd på många nivåer. Jag har skrivit flera gånger om bolaget. Marknaden har fortfarande inte förstått värderingen i bolaget som understiger bolagets omsättning och vinst. ...

Politik

ska vi väl undvika att tala om alltför mycket på denna aktieblogg. Jag menar väl då egentligen partipolitik. I Sverige är sedan flera årtionde tillbaka alla överens om att marknadsekonomin är överlägsen som system för att hushålla med de knappa resurserna. Visst finns de lite olika uppfattningar om hur mycket vi ska begränsa marknadsekonomin i vissa avseende. Dessa olika uppfattningar finns i de flesta demokratier av västerländskt slag. Öar av planhushållning och restriktioner finns inte bara i Sverige utan också i USA och många andra länder. Låt oss därför lägga partipolitiken åt sidan. ...

Början på slutet?

Kreditkrisen som upptäcktes i USA har påverkat världens börser negativt i snart en månad. Idag steg börsen kraftigt och ikväll så står de amerikanska börserna också på klart plus. Är det nu så att krisen för denna gång håller på att ebbas ut? På denna fråga finns ännu ej något givet svar. För somliga kan svaret mycket väl vara så att krisen är över för denna gång, för andra är det bara början. ...

2017-05-30 11:04 · jara

Bud i sikte

Kan ej undvika att se den tydliga linjen Scania har just nu. Som jag tidigare nämnt kommer det med stor sannolikhet ett bud (kan ske i vilket ögonblick som helst). Att jag delar med mig denna information kan ni säkert undra varför? Men jag anser att varför skall inte ni också få möjlighet att vara med i den kommande resan uppåt! Vill samtidigt att ni ska ta ert eget beslut och överväga. Jag vill uppmana inte övertyga. ...

Räntesänkning

Läser att många hoppas på en räntesänkning i USA (som till stora delar tycks nu vara inprisad hör jag på CNBC). Detta efter att räntan sänkts med 0,75% redan. Jag undrar om det inte är att be om konstgjord andning. Visst sådan behövs också i vissa lägen men långt ifrån från alltid. Ytterligare en räntesänkning i ett läge där USA-indexen nådde ATH för en månad sedan känns lite märkligt. Egentligen inte så lite…Inte minst som detta eldar på inflationen som redan nu inte är så där obefintlig som många vill göra gällande. Sjunkande energipriser har vi sett i stort sätt en enda vecka eller två. Oljan går för dryga 90 USD och inget tyder på att den blir särskilt billig framöver heller. Spannmålspriser, ja i stort sett de flesta agro-råvaror har börjat stiga. Till viss del till följd av oljan till viss del till följd av den globala tillväxten och annat. ...

US Muscles..

Såg att den amerikanska näthandeln sålde för 733 miljoner dollar på cybermåndagen. En ökning med 22% jämfört med samma tid förra året. Det finns alltså fortfarande muskler over there.. En kanondag idag och nu hoppas vi på en bra Beige book ikväll och ett uttalande om att räntan kommmer att sänkas. Inflationsspöket är ju långt borta för tillfället och med sjunkande oljepriser så sjunker trycket på inflationen ytterligare. Jag tror vi får en räntesänkning. Som den sanna optimist jag är så tror jag åtminstonde på en bra avslutning på den här veckan. Vi behöver det. En kristallkula hade ju inte varit helt fel att ha i dessa tider, men om man bara är konsekvent i sin handel och tålmodig när det blåser snålt så löser det sig alltid. Mitt enda orosmoln för tillfället är Boliden. Zinkpriset steg idag med 95 dollar och jag får hoppas att det är en vändning som håller i sig ett tag. Annars är det mest negativa skrivningar om Boliden som dominerar. En ny VD hade inte varit fel och lite rykten om uppköp skulle väl kunna dra den mot 100-lappen tycker jag..Vi hoppas på en bra dag imorgon igen… Kalles farsa ...

Glycorex - risk mot potential

För ett tag sen köpte jag lite aktier i Glycorex Transplantation, ett bioteknikföretag verksamt inom området organtransplantation. Deras huvudprodukt är Glycosorb som minskar risken för avstötning av transplanterade organ vid transplantation över blodgruppsgränserna. Njurtransplantationer anses ha den största potentialen. Produkten används, enligt årsredovisningen 2006, på 34 transplantationscentra i 13 länder (i huvudsak i Europa). Hittills har man inte redovisat något vinst, även om siffrorna tycks gå åt rätt håll, dvs de blir mindre negativa. ...

Mellandagsrea

Jaha efter en tids frånvaro ser man att inget väsentligt har hänt. Börsen fortsätter att dala och Stockholmsbörsen är den klart sämsta. Allt är som det ska med andra ord. Bortsett från idag dfå kurserna plötsligt stiger av någon anledning. Men det var ju ner för bara någon timme sedan. Jag har tänkt på det där med Jul. Man brukar ju köpa klappar till Julafton, en sådan där tradition ni vet. På senare år har man dock flyttat sina inköp till efter Jul eftersom det är då mellandagsrean startar. Tänk vad människan inte hittar på för att köpa billigt. När man så står där efter Jul omringad av alla röda lappar och massvis med köpsuget folk för att köpa det där kylskåpet, frysen, nya platta TV:n eller vad det nu må vara man hade tänkt investera sina pengar i ….ja då smyger sig tanken in på en: ...