Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Drama Queen

Igår när jag loggade in på Nordnet på förmiddagen, hade Epicept gått upp 34 %. Vad hade hänt nu då? Jag letade efter nyheter på nätet. Det snabbaste sättet är att kolla på något forum efter en länk, även om det är svårt att hitta vettig information bland alla nonsensinlägg om “RALLLLLLY” och “SÄÄÄÄÄLJ”. Den bästa, i meningen mest trovärdiga (utan att ha synat den i sömmarna), informationen läste jag nog här på Redeye i en blogg, om orsaken till Epicepts uppgång just då. När dagen var till ända såg vi en måttlig uppgång. Och nyheter senare om nyemssion. ...

Ryktesdriven börs,

När ropen om börsens återuppståndelse började skalla i slutet på förra veckan tog det hela slut ganska abrupt på nytt. Det är påtagligt ofta som det blir på det här sättet. Det återstår att se hur pass allvarligt sjukdomstillståndet är. Det negativa tycker jag är faktum att börsens motreaktioner huvudsakligen bygger på rykten och förhoppningar om det ena eller det andra. Nu senast om att Northern Rock eventuellt ska nationaliseras. Tidigare gällde det att eventuell hjälp var på gång åt flertal amerikanska storbanker likt den vitamininjektion (läs kapitaltillskott) som skedde i Citigroup. Just uppgångar som härstammar från rykten är nog de sköraste i det långa loppet. Helst vill man ju se fundamentalt drivna rörelser. ...

2017-05-30 11:04 · nejab

Förlösande

Så kändes det verkligen för mig igår. Jag har länge tjatat om Countermine och deras genombrott i Libyen. Tyvärr hände ingenting. Vecka efter vecka gick och aktiekursen sjönk och sjönk. Jag tappade modet och lusten att skriva. Så igår plötsligt: ÄNTLIGEN! Äntligen har bolaget har besegrat den libyska byråkratin och med riktigt bra villkor dessutom: - Dotterbolaget i Libyen blir helägt av Countermine PLC. Detta är en prestation eftersom libyerna till varje pris vill ha in en libysk partner i ägandet. - Inga importtullar för den utrustning som förs in i landet. - Skattefrihet i fem år. Igår kom vändningen för Countermine. Nu ligger vägen öppen för de riktigt stora ordrarna. Oljebolagen står på kö. Den fjärde anbudsrundan för oljebolagen avgörs på söndag. Det gäller 42.000 kvadratkilometer varav 50% beräknas innehålla minor. ...

Epicept har mer i påsen denna dag.

Ingen kul blogg att skriva men har man varit och skrivit om morgonens pressmeddelande är det väl rimligt att följa upp kvällens. I ett pressmeddelande efter stängning meddelar Epicept att man genomför en riktad nyemission om 3.3 miljoner aktier till kurs 1.50 dollar. Emissionen som sker via Rodman & Renshaw ger ca 4.7 miljoner dollar i tillskott till bolagets kassa. Därmed är finanserna stärkta till april 2008. Trist att man slänger ut ännu mer aktier på denna låga kursnivå. Men det är bara för min del att bita ihop och se tiden an tills dess att ett besked från EMEA anländer. ...

3,92 %..

Epicept steg på börsen idag p.g.a av positiva uttalanden av VD:n ang Ceplene. En raket som misstände rejält. Nu är de ju så att Merrill lynch säljer av kopiösa mängder sen en tid tillbaka och styr kursen lite som dom vill..Vi kan ju egentligen bara spekulera i varför dom gör det. Idag prånglade dom ut 740.000 st på bara 3-4 tim handel. Inte dåligt. Blankar dom ? Kanske. Arbitragehandel ? Kanske..En sak minns jag alltför väl och det var veckorna innan Maxim skulle komma ut med data om Ceplene så blankades Maxim kraftigt av bl.a Amerikanska hedgefonder och vi vet ju alla hur det gick . Hade dom info som ingen annan hade ? Man bör som sagt inte sitta alltför tungt i Epicept om man är det minsta konspiratoriskt lagd. Tänk om Merril lynch har fått nys om att något är galet med Ceplene. Nu tror jag och många med mig, att Epicept knappast drar en ansökan till Emea om man inte har rejält på fötterna. Lite handlat till den långa portföljen blev det idag. Bl.a Morphic…Några till ungarna också.. Det blir en lång väntan tills vi vet om Ceplene blir godkänt och innan dess så gör Merril som dom vill med kursen. Så det är bara att vackert sitta oh titta på och trada mellan våg o topp och sedan hoppas på det bästa. Nu håller vi tummarna…. Kalles farsa ...

Epicept flyger

Epicept är i vinnarhålet, än så länge idag, efter att man innan öppningen lämnat information om vad bolaget kommer presentera på nästa veckas ASH-möte (American Society of Hematology). För den invigde är det inga nyheter det handlar om utan delar av det underlag som ligger till grund för den ansökan för registrering av läkemedlet Ceplene i Europa. Merparten finns kommenterat i den rapportanalys helt tillägnad Ceplene från den 8 november hos Redeye. ...

Köpa eller sälja?

Jag hinner inte med i svängningarna. Aktier i ropet igen skriver Dagens Industri i en artikel idag, och refererar till två investmentbanker. I fredags trodde Citigroup, i samma tidning, på börsrally. I onsdags, samma tidning, skulle man sälja om man ville sova tryggt. I tisdags fick vi veta hur vi skulle bli rika på aktier, vilka månader, statistiskt historiskt, som vore bäst att köpa och sälja. Veckan innan förra härjade kreditspöket. ...

Julhandel blir e-handel

Idag ser jag ytterligare ett exempel på journalistik där man tar upp att allt fler väljer att handla sin julklappar på nätet; http://www.aftonbladet.se/pryl/article1307277.ab. Vi har redan fått indikationer på att årets julhandel återigen kommer att slå alla rekord, och detta kommer såklart också att smitta av sig på e-handeln. Att detta bara är det första steget mot en allt mer automatiserad handel som i stor utsträckning sker hemifrån är uppenbart. Den stora frågan är bara; hur långt kommer det att gå? Kommer vi t.ex. inom ett par år se siffror på att ca 50% av den totala julhandeln kommer ske via nätet, eller kommer det aldrig att gå så långt. ...

Dr Jekyll & Mr Hyde på Stockholmsbörsen

Äntligen måndag igen! Grått väder idag trist för själen. Men det är tre veckor kvar till julafton. Man känner sig inspirerad och funderar på vilka julklappar vi ska köpa till sina kära och nära. Något mer personligt med stor glädje och värme. Stockholmsbörsen på + även om börsen har gått upp några procent efter kraftiga kursfall häromveckorna. Vi har fått signalerna från FED att de förespråkar för fortsatta räntesänkningar. Jag tror dock att styrkan i många företag världen över, centralbankernas agerande och det faktum att tillväxten i världen faktiskt är ganska god, på sikt får börsutvecklingen att vända. ...

Återtåget!

Mina tankar för hur förra veckan skulle utveckla sig blev inte riktigt så som det tillslut blev. Borg kom aldrig upp i 120kr men väl till 118kr efter en liten eftermiddagsrusning på fredagen. Förra veckan var börsen relativ positiv och vi tog tillbaka lite av den förlorade marken som subprime tidigare slukat för oss. Frågan är om vi kan fortsätta att klättra sakta men säkert uppåt och kanske till och med sluta på plus för året. Vem vet? ...

2017-05-30 11:04 · jara