Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

ScanMining

Då kom till sist beskedet som många både fruktat men också avfärdat. Jag skrev en analys om ScanMining i somras där jag rekommenderade sälj, den kan läsas här: www.redeye.se/medlemsanalys/16298 Jag vill inte låta dryg över detta eller skryta med “vad var det jag sa”. Däremot hoppas jag att min analys fick i alla fall någon att öppna ögonen och sälja sina aktier. Även om jag tycker synd om de som förlorat sina pengar hoppas jag detta kan bli en god, om än dyrbar, läxa att helt enkelt låta bli att investera i högriskbolag. Det finns nämligen många bolag som har mycket stor kurspotential till betydligt lägre risk, allt handlar om att räkna på risk/reward. ...

BEF - teckna eller inte?

Kul med lite bloggdiskussion kring BEF som noteras inom kort. Att beskriva affärsidén är ingen större vits med, det har flera tydligen redan gjort förtjänstfullt ser jag. Och visst, det bör finnas god potential att äga bördig jord. Hur det är med den saken just i det här fallet återstår att se. Jag kommer inte att teckna aktien och därmed kanske kan det vara intressant att framföra varför. Det finns flera skäl om inget direkt mycket tungre än annat. Att belysa riskerna är kanske inte helt fel heller. ...

2017-05-30 11:04 · nejab

BEF

Eller Black Earth Farmings som är hela namnet har som affärsidé att investera i och driva jordbruk i Svarta Jorden-regionen i Ryssland. Svartjord är näringsrik, djup och mycket odlingsvänlig jord. Misskötta jordbruk och Sovjetunionens kollaps har bidragit till att enorma arealer av svartjord i dag är övervuxna och outnyttjade. Detta har lett till att Ryssland är nettoimportör av mat och jordbruksprodukter, trots att svartjorden skulle ge möjlighet till självförsörjning. I och med att både mark och arbetskraft är billig finns goda förutsättningar att skapa lönsamma jordbruk. Ryssen Micha Orlov, med bakgrund inom jordbruk, insåg potentialen och grundade Black Earth Farming. Vostok Nafta var medfinansiär och något år senare anslöt sig Kinnevik på ägarsidan. ...

Insider ökar i Björn Borg...

Två handelsdagar i rad har nu Björn Borg handlats upp på slutet för att sluta på dagshögsta. Aktien ligger just nu på 119kr efter att tidigare ha varit nere runt 110kr. Börsklimatet är i och för sig lite mindre oroligt för tillfället MEN hur som helst så kollar jag fundamenta och fakta som stöder eller stjälper mina aktieinnehav. Idag fick jag ett tydligt tecken på att jag gjort rätt när jag satsat större delen av mitt aktiekapital i Björn Borg. VD Nils Vinberg har tecknat 80.000st aktier och äger nu 1,1 miljoner aktier samt har även Jimmy Johansson tecknat 40.000st aktier och äger numera 60.000st!! ...

2017-05-30 11:04 · xavi

Borg & Betsson

Då var denna dag till ända vilket för mig var till belåtenhet eftersom båda mina innehav stängde på dagshögsta. Björn Borg spurtade återigen och stängde på 119kr och Betsson stängde på 80,5kr. Nu när det endast återstår 18 börsdagar kvar av året börjar jag förstå att det kommer bli tufft för Björn borg att avsluta året på 171kr, det kommer till och med att bli lite väl tufft enligt min mening. Däremot tror jag att aktien mycket väl kan avsluta året starkt och stänga på 146kr. Detta skulle i så fall innebära att man handlar aktien till ett p/e-tal på 30 om VPA blir 4,89 vilket min prognos pekar på. Även om vissa anser att 30 i p/e-tal är mycket för en aktie som Björn Borg måste man komma ihåg att för föregående år låg p/e-talet på 46,2. Jag anser att framtiden inte har försämrats något sedan förra året utan till och med blivit bättre och därför tycker jag att aktien mycket väl kan handlas till ett p/e-tal på 30, till och med 35 vore rimligt. Hursomhelst, aktien har börjat sitt återtåg och man kan nu särskilja en kilformation ur ett TA-perspektiv. Kilen indikerar att vi kan se aktien stiga till 130kr inom cirka tio dagar… ...

2017-05-30 11:04 · jara

Eastpoint (unä till Getupdated)

Har läst på lite om bolaget, främst inspirerad av Michael Karlström här som gjort en mycket gedigen genomgång av bolaget. Se hans analys 2007-11-20. Det som till slut fick mig att slå till just idag var det senaste förslaget av tillskott till styrelsen (som kommer väljas på extra bolagsstämma 071217, där fö bolagets firmanamn ändras till Getupdated). Ska bolaget lycks med sina expansionsplaner (främst utomlands)krävs en stark och kompetent styrelse och det är ställt utom allt tvivel att den styrelse som bolagsstämman kommer få föreslagen uppfyller de kraven. ...

Epicept del 2

Tackar Klas för den trevliga sammanfattningen av dagens webcast. Har bara lite att tillföra debatten. Under dagen har egentligen inget nytt framkommit från Epicept. Detta är i mina öron väldigt positiva nyheter. Epicept är ett forskningsbolag och ett forskningbolag går på många bakslag hela tiden. Dagens konferens framkom inget som antyder några bakslag vilket är mycket positivt. Att sedan tidplanen förskjuts någon månad eller ett halvår är inget ovanligt eller uppseendeväckande på något sett. ...

Bra drag i kalsongerna idag

Det blev till slut lite drag i kalsongerna (Björn Borg) idag.. +2,75 till 119. Men tycker det är en bra bit kvar till den faktiska nivån på Borg. Alla tycker vi väl att Borg borde ligga runt 180-200:-och sedan vidare uppåt?? Mycket talar för Borg.. > Q4 nu deras största tid och mycket julklappar med kalsonger blir det. Jobbar i butik som säljer BB och det går åt som bara den vill jag lova. ...

Epicept webcast kommentarer

Epicept fortsätter att vara under mycket hög omsättning i Stockholm och idag innan stängningen höll man en företagspresentation på BMO Healthcare 2007 Investor Conference i New York. Ett par intressanta saker framkom. * Ytterligare en omfattande studie hade blivit publicerad där IL-2 inte visat effekt som monoterapi för remissionsbehandling av AML. Därmed har man nu kompletterat sin egen fas III-studie med åtta separata för att styrka den ansökan som är under behandling. Sammanlagt har 1.700 patienter testats med IL-2 utan framgång. ...

Black Earth Farming

Teckna eller inte i BEF , det är frågan för dagen. Om Per Brillioth , VD i Vostok Nafta lyckas göra samma resa med BEA som i gamla Vostok nafta då dom gick in som en större ägare i Gazprom , ja då ska man teckna sig direkt. Nu tror jag dock, att det kommer att dröja ett par år, minst, innan pengarna börjar trilla in och man får ett kassaflöde att tala om. Marken är billig jämfört med vad det kostar på hemmaplan, även om det ska bearbetas först. Tanken med BEA är helt rätt i tiden och att det kommer att finnas avsättning för produkterna är solklart. Konsumtionen av vetebaserade produkter ökar lavinartat och därmed också priset. Det återstår mycket arbete innan det kan sås på marken och sen är det andra faktorer som man inte kan råda över som sol,vind,och vatten, som avgör huruvida det blir bra skördar eller inte. Gammal bondepraktika är ledordet. Den som placerar långsiktigt kan nog teckna utan större oro, men den kortsiktga placeraren kan lugnt avvakta. Återstår att se vad teckningskursen blir..VD:n är pålitlig och ide´n är bra Kalles farsa avvaktar med BEA… ...