Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Taurus - svindlande räkneexpempel vad avtal kan vara värt

Efter förra veckans nyhet där det meddelades att den amerikanska etanolproducenten Quad County Corn Processors nu påbörjar industriella tester av Taurus Xyloferm är det på sin tid att vi försöka göra en första beräkning vad ett avtal kan vara värt. Observera att nedan beräkningar är ytterst preliminära då vi inte har bekräftade uppgifter exakt hur Taurus/Lallemands intäktsmodell kommer se ut (jag går på de uppgifter som finns i årsredovisningen) eller vad ersättning till Taurus/Lallemand beräknas till men tidigare har uppgifter om ca 10 cent/gallon figurerat så jag utgår även från denna siffra. Ersättning delas 50/50 mellan Taurus och Lallemand enligt gällande samarbetsavtal. ...

Insplorion AB - Nu är vi i april

Nu befinner vi oss i april och vi är därmed inom den period där besked om batteriprojektet kan komma baserat på bolagets kommunikation (6-9 månader). Några mer exakta tidsangivelser har inte givits under projektets gång vilket gör att jag själv utgår från att planen fortsatt gäller, vilket för mig pekar på april-juni. Projektet som angivits bli klart i denna period är det projekt som pågår hos AGM Batteries ltd. i Thurso. Detta projektet har för avsikt att integrera Insplorion’s sensorer i en kommersiell prototyp som sedan kan användas för införsäljning hos de större batteritillverkarna (LG Chem och Samsung via den multinationella aktören och egna dialoger med Panasonic har nämnts i tidigare kommunikation). ...

Kvartalsuppdatering Q1

Min strategi Det finns många olika sätt att tjäna pengar på börsen, fundamentala strategier, tekniska strategier, tradingstrategier. Mitt huvudfokus är den fundamentala analysen. Jag letar efter oupptäckta mindre bolag (sweetspot 500 miljoner kronor till 5 miljarder kronor i börsvärde), gärna utan analytikertäckning. För den fundamentala portföljen letar jag efter bolag som matchar följande kriterier: -Bolag med strukturell tillväxt snarare än cyklisk, gärna drivet av ett tydligt tema, en disruptiv teknik/megatrend. Exempel på megatrender: digitalisering, streamad media, newspace. ...

Emotra: Vetenskaplig bedömning av Edor "Tillbaka till fakta"

Bland myllret av signaturer som uttalar sig om aktier är det alltid vissa inlägg som håller hög kvalité både positiv och kritisk. Mycket som skrivs är vanligt börssnack . Kvalitet som är positiva bör man läsa givetvis. Man bör också läsa inlägg från kritiska signaturer som delar med sig av sitt kunnande men dessa inlägg drunknar ofta i mängden och glöms därmed bort vilket är synd. Signaturen Oblignash är en placera signatur som varit med ett tag. ...

2017-05-31 08:38 · bjaen

Dignitana går med raska steg mot lönsamhet.

Presentationen i sin helhet. Jag råder alla att se presentationen i länken ovan av Bill Cronin, CEO på Dignitana Inc. 200 system installerade i USA innan nästa årsskifte kommer att göra Dignitana som koncern lönsam. Intäkterna per system ligger som ni ser i presentationen på 600-1000 usd per månad plus 275-350 usd per behandling. Marknaden i USA som idag är patienter med bröstcancer värderas enligt presentationen till 250 000 000 USD. Varje år i USA drabbas 255 000 patienter av bröstcancer och totalt 700 000 patienter av cancer med solida tumörer, marknaden kan alltså komma att öka rejält redan till sommaren i och med det utökade godkännande som Dignitana ska lämna in i dagarna. Det är någonting som skulle kunna öka användandet per system och därigenom påskynda prognosen om vinst Q1 2018 för koncernen. ...

Återvunnet gummi ska erövra Kina!

Enviro har under många år utvecklat sin teknik för att återvinna bildäck, och kan nu leverera förstklassig kimrök vilket är den huvudsakliga komponenten i bildäck förutom gummi. Man får även ut olja, stål och gas vilka också har ett stort värde. 14 miljarder kg däck kasseras varje år vilket innebär en marknad för de återvunna produkterna på ca 50 miljarder kr årligen. Se mer om Enviros teknik här: https://vimeo.com/143231063 Det stora värdet ur ett miljöperspektiv är uppenbart och ligger dessutom rätt i tiden där producentansvar allt mer lagstiftas. ...

Taurus i industriella tester i USA - egenskap talar för succé

Taurus Energy meddelade sent idag att man ska utföra industriella tester med Xyloferm hos den amerikanska etanolproducenten Quad och deras Cellerate teknik. Se länk till pressmeddelande: http://taurusenergy.eu/quad-county-corn-processors-utvarderar-xyloferm-industriell-skala/ Jag gillar Quads vd:s uttalande: ”Det är spännande att nu kunna lägga till en C5-jäst som den sista biten i pusslet för att maximera produktiviteten i vår patenterade Cellerate™-process”, säger Delayne Johnson, VD, Quad County Corn Processors. Det som talar för Taurus fördel här är att en av Xyloferms viktigaste egenskaper är att jästen är väldigt robust och klarar sig bra i svåra miljöer, vilket industriell produktion måste kunna jämföras med. ...

Det gör ont att se Sven H och Mats Q i rätten

Mats Qviberg, 64 år, en av vår tids främsta aktie-experter. En fenomenal talang för aktiehandel. Sven Hagströmer, 74 år, en av vår tids främsta finans-entreprenörer. Skapare av en fondkommisionärsfirma och två banker. Det gjorde ont att se de båda kompanjonerna i Stockholms Tingsrätt i dag (29/3).Mats Qviberg helt ihopsjunken och förtvivlad. Stirrandes rakt fram. Liksom borta. Sven Hagström utstrålande förakt över hur HQ bank visade sig skött. - Öresund ägde två banker. Mats och jag satt mitt emot varandra på kontoret. Vi skötte var sin bank. Mats var ansvarig för HQ Bank och jag Avanza. Det var på sätt och vis en tävling. ...

Dividend Sweden – Delade ut 80% 2016

Dividend Sweden är bolag som har som ambition att dela ut hög och stabil avkastning. Från prospektet ”Sammanräknat har utdelningen av Ripasso Energy och MultiDocker medfört ett utdelningsvärde om ca 0,15 kr/aktie i Dividend Sweden. Till det ska den kontanta utdelningen läggas, 0,05 kr/aktie, vilket summerar till en direktavkastning om ca 0,20 /kr aktie för verksamhetsåret 2016. Direktavkastningen räknat på emissionskursen var för året ca 80% och kursen utvecklades +400% under 2016.” ...

Acousort nynoterat kvalité lite förhoppning jämfört många andra förhoppningsbolag

Detta blogginlägg är en kort jämförelse mot andra förhoppningsbolag. För dem som vill läsa på om de inte kan caset: Analytikern Benson på SvD Börs har sågat i stort sett alla förhoppningsbolag på börsen han mfl på SvD börs analyserat. Acousort är möjligen ett av få eller det enda som faktiskt fått en köprek. I denna Rekar han köp med ca 175% uppsida. Enligt flera aktieägare räknar han konservativt och inte in fulla värdet av intäkter från OEM avtalen. ...

2017-05-31 08:38 · bjaen