Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Spelar det någon roll vad företaget sysslar med?

När jag började köpa aktier, för 8-9 år sen, valde jag “på känsla”. Jag visste vad företaget sysslade med, vilken bransch och deras huvudsakliga produkt, men mer än så var det inte. “På känsla” betydde då “något jag tror borde vara bra”. Jag är svag för medicinteknik, bioteknik och liknande. Företag som har med hälsa i någon form att göra, så jag köpte t ex Gambro. Och det gick ju bra. Med aktien i alla fall. Sen köpte jag BioGaia. ...

Framgångssagan fortsätter nästa år?

Det går lite tufft för VBG på börsen. Hoten är ju som bekant många. Dels konjunkturbilden dels kreditkrisen. Ja man skulle säkert kunna fortsätta. Söker man däremot på enbart lastvagnsrelaterade nyheter ser man snabbt att det ser ganska bra ut för VBG. Dessutom kan ju nergången på börsen kanske vara en välbehövlig dörröppnare när det gäller förvärv för att fortsätta växa och bredda sortimentet. Tittar man på nedanstående blir i alla fall jag lugn över utvecklingen de närmaste kvartalen. Inte för aktien, där vet man ju aldrig hur läget utvecklas i det korta perspektivet, men för företaget som sådant: ...

2017-05-30 11:05 · nejab

Startskottet går snart?

För vad då, jo för både Epicept och Guideline samt introduktionen av BEF. Vad gäller Epicept väntas många stora och tunga nyheter i december och tidigt våren 2008 som kan vara det utlösande startskottet för en stor uppvärdering av företaget. Intresset för Epicept växer varje dag och med fler och större nyheter på gång kan det vara dags att spänna säkerhetsbältet snart om man vill vara med på åkturen. Guideline kan, jag säger kan, faktisk presentera ett nytt samarbetsavtal under december månad. VD har uttalat att nya sittningar i USA skall ske under december månad. Att juristerna nu har haft ett utkast under ett antal månader gör inte saken sämre. Om så sker så kommer det att bli årets julklapp för undertecknade. ...

Intresserad?!

Jag har tidigare pratat och analyserat den kanadensiska dollarn (som ni kan läsa i bloggen) och dess effekter av den amerikanska dollarn. Jag är väldigt glad för tillfället att det slagit så klockrent rätt. En direkt kopierad och färsk statistik från nyhetsbyrån Direkt. 13:15 VALUTA: KANADA-DOLLARN STÄRKS EFTER STARK SYSSELSÄTTNINGSDATA STOCKHOLM (Direkt) Kanada-dollarn stärktes markant mot USA-dollarn efter oväntat stark sysselsättningsstatistik för november. Samtidigt steg korta statspappersräntor i Toronto. Antalet sysselsatta i Kanada steg med 42.600 personer i november, vilket var klart över förväntningarna om en ökning med 8.000 personer, enligt Bloomberg News prognosenkät. Utvecklingen tyder på att den kanadensiska ekonomin fortsätter att utvecklas starkt trots att landets valuta har stärkts kraftigt den senaste tiden, vilket har skapat oro för att exporten ska hämmas. Bank of Canada sänkte styrräntan den 4 december, vilket var något oväntat. Analytiker vid Bear Stearns påminner om att arbetsmarknaden i Kanada utvecklades oväntat starkt även i oktober, och då gav Kanada-statistiken en god vägledning inför den oväntat starka amerikanska sysselsättningsutvecklingen, som publicerades halvannan timme efter Kanada-statistiken. Amerikansk sysselsättningsdata för november publiceras klockan 14.30, och enligt Bloomberg News prognosenkät väntas en ökning med 80.000 personer./PD ...

Julklapp från Borg

Fick idag en tidig julklapp i form av rabattkortet ifrån Björn Borg vilket var trevligt. Nu i juletid tycker jag att det skulle passa bra med fler julklappar till Björn Borgs aktieägare och vad vore bättre än om AMA skulle gå in och rensa upp stoppklossarna. Som det ser ut nu ligger det några små poster som stoppar upp för aktien. Tydligen behövs det att någon större aktör går in och rensar upp och då vore AMA en skänk från himmelen. Danskarna brukar vara bra på att få upp aktien och det vore välbehövligt. ...

2017-05-30 11:04 · jara

USA hänger på sol/vind tåget?

Sol- och vindenergi har jag tagit upp en del kring de senaste veckorna. Igår kom också ganska trevliga besked från USA. Kongressen i USA röstade igenom ett nytt energiförslag. Röstningen blev 235 för mot 181 emot. God marginal med andra ord. Förslaget innebär bl a lägre skatt på förnyelsebar energi och då främst för vindkraft (till ca 2012) samt solenergi (ända till 2016). Men ännu är det inte klart att jubla. Förslaget måste ju gå igenom fler intanser och då bl a i både senaten och hos presidenten. Det senare kan bli tufft. Det är ingen hemlighet att sittande Bush Jr är uppbackad av oljepengar och det är ju dessa som spås bli förlorare. ...

2017-05-30 11:04 · nejab

Olidligt spännande

Idag smäller det. “All eyes on american employment-report!” säger man på CNBC. Den amerikanska marknaden vill ofta ha avgörande nyheter att se fram emot. Hela veckan har dagens sysselssättningsssifra varit en sådan. Påfallande ofta blir det mycket snack men liten verkstad. När väl siffrorna är framme på borden blir det så dags att flytta fokus mot nästa händelse. I det här läget FOMC-möte nästa vecka. Som jag tidigare skrev skallar nu ropen på en sänkning om 50 punkter. Att tippa utfallet är närmast omöjlig uppgift. Frågar någon mig personligen (det är nog ingen fara för det därav bloggandet he he) vore det nog bättre att vänta med sänkningen till efter Jul. Det är ofta då som man behöver lätta och bättre på humren hos konsumenterna som bara har räkningar och avbetalningar att se fram emot. Julrushen i USA eller världen över påverkas knappast av nästa veckans eventuella sänkning oavsett om det skulle bli 25 eller 50 räntepunkter. Dessutom köper man sig tid och kan studera statistiken ytterligare något. ...

2017-05-30 11:04 · nejab

Kappahl - stor utbetalning till aktieägarna

Kappahl är en mycket intressant aktie. Den är lågt värderad, välskött och ger hög utdelning. I år ger den en mycket hög utdelning till och med, eftersom köpet av Lindex inte gick igenom. Risken kan vara lite större än i tex HM eftersom Kappahl har så stora lån. Potentialen blir naturligtvis större då också. För den som själv inte är belånad eller har bundna lån borde Kappahl vara en utmärkt aktie att äga eftersom man då får dra nytta ifall räntan sänks. Men även om räntan fortsätter att höjas borde Kappahl vara ett bra köp. Inte minst för att den är en av få svenska aktier som är en vinnare på svag dollar. ...

MSAB - Inverterad utveckling

Ibland undrar man hur fast kopplingen är mellan med hur det går för ett företag och börskursen. De flesta av oss tycker väl att går det riktigt riktigt bra för ett företag så bör väl kursen gå upp, i alla fall om bolaget inte var övervärderat innan. Så är nu knappast fallet med Micro Systemation, MSAB. Man har gjort ett sagolikt bra fjärde kvartal. Tagit hem tre storordrar med Frankrikeordern som “kung”. Där tog man hem 80 .XRY-licenser i ett svep och det är ändå bara början i landet. Q4-resultatet kommer att bli deras överlägset bästa kvartal någonsin och nästa år har man 1300-1400 licenser som tickar in gratispengar. Deras nya produkt HeXRY ska släppas snart och minst ett polisdistrikt i Storbritannien har redan budgeterat för kurser om produkten. ...

Positiv varning för IFS!

Enligt värderingsanalys är IFS en av billigaste aktie på Stockholmsbörsen. För alla IFS-aktieägare är det alltid trevligt med ett uppköp även om det har inte förekommit på ganska länge. Men det är inte uteslutet med ett uppköp. Det finns några skäl till varför budet inte dyker upp. Stora bolag som Microsoft, Oracle och tyska SAP dammsuger många bolag genom uppköp. IFS står på uppköpslistan. Det som skiljer IFS med Microsoft kan bero på att IFS-applikations inte passar ihop med Microsoft. Däremot enbart Oracle databas, stora delar av affärslogik i Oracle PL/SQL, resterande del av affärslogik i Java. På klientsidan finns både Windows-teknik (med nya gränssnittet “Aurora baserat på .net som verkar “smaskigt”) och web-klient som är hyfsat generell (att andra webläsare äm IE kan användas). Microsoft tros inte lägga ett bud på IFS. ...